LIVIJA STANIŠIĆ

Trampolin: vremenski skok bez znanstvene fantastike

Recenzija filmskog prvijenca Katarine Zrinke Matijević

Trampolin

Lav Nikolajevič Tolstoj u uvodnoj rečenici Ane Karenjine napisao je: „Sve sretne obitelji nalik su jedna na drugu, svaka nesretna obitelj nesretna je na svoj način.“ U Trampolinu, dugometražnom igranom filmu prvijencu Katarine Zrinke Matijević, ulazimo u stanove i priče triju obitelji koje, premda svaka nesretna na svoj način, u jednome upravo frapantno nalikuju jedna na drugu - nasilju koje je gradivni element svake od njih. 

U obitelji sedmogodišnje Line (Franka Mikolaci) nasilje poprima ljudski oblik u liku njezine samohrane majke, nervozne Helene (Lana Barić) koju upoznajemo dok obavlja majčinsku dužnost feniranja kose svojoj djevojčici. I dok dijete veselo pjevuši pjesmicu gledajući majku i sebe u ogledalu, Helena je neprestano upozorava da prestane, a dječje ignoriranje nervoznog roditelja eskalira u vrlo grubim udarcima i Lininim suzama. Obrazac je to koji, kako tijek radnje otkriva, nije rijetkost u Lininom domu. Helenina majka ignorira nasilno ponašanje kćeri prema unuci, a jedini koji poduzima konkretne korake i suprotstavlja se sestri jest Linin ujak Ivan (Frano Mašković), pomorac koji slobodne dane provodi kod njih i koji s nećakinjom održava vrlo blizak odnos, kompenzirajući joj nedostatak majčinske nježnosti i očeve prisutnosti. Nakon što na proslavi Lininog rođendana Ivan otkrije modrice na Lininom tijelu koje su baka i Helena pokušale prikriti puderom, situacija eskalira u verbalnom nasilju i međusobnom optuživanju, a Lina idući dan bježi od kuće. Nakon što posjeti kuću u kojoj njezin otac živi sa svojom novom obitelji, Lina bježi do parka u kojemu se nalazi trampolin.

Trampolin u parku ujedno je i sjecište dviju priča, Linine i Nikine. Srednjoškolka Nika (tumači je izvrsna Tena Brankov Nemet) vrijeme osim u školi provodi sa svojim starijim dečkom Mirkom (Igor Kovač) stvarajući u mašti planove o samostalnom životu na moru, podalje od majke (Nina Violić) koja je kontrolira i oca s kojim, premda u relativno dobrim odnosima, također ne uspijeva ostvariti suživot. Osim iskradanja Mirku i markiranja nastave, pomaže mu u iznajmljivanju trampolina koji Lina svakodnevno posjećuje s bakom. Zbližavanje dviju djevojaka sa sličnim uvjetima odrastanja prekida sama Nika nakon majčinih batina, do kojih je došlo nakon što je kod kuće zatekla Niku i nepoznatu djevojčicu. Otprativši Linu do policijske postaje Nika se oprašta uz čvrst zagrljaj, mrmljajući Lini i uputu da ne bježi bez plana. Nikin odnos s majkom ružno eskalira nakon što joj majka pokupi sve stvari iz sobe i zaključa je dok ne ispuni njezine uvjete. Zatekavši je u parku s trampolinom upravo u trenutku seksa s Mirkom, majka Niku ponovno fizički napada, no Nika joj se ovog puta suprotstavi i udara majku, nakon čega bježi od kuće bez plana i pravca.

Nina Violić Trampolin

Dok izbezumljeni Ivan i Helena bezuspješno tragaju za Linom, Lina nazove Ivana, no uplašena majčinom reakcijom poklapa slušalicu, nakon čega Ivan potpuno gubi živce i sestru prijavljuje policiji. Lina biva smještena u domu i ne želi kontakt s majkom koja po sudskoj odluci kreće na psihoterapiju. Tek iz razgovora Ivana i Helene otkriva se mogući uzrok Heleninog nasilnog ponašanja, nasilje njenog oca prema bratu, majka koja o svemu šuti i ona koja ne može spriječiti nasilje koje joj se odvija pred očima.

Trampolin

Smještena u dom, Lina se zbližava s učiteljicom Nikolinom (Marija Tadić) koja se bori sa strahom od majčinstva. Saznavši da je trudna po treći put, odlučuje abortirati usprkos protivljenju liječnice. Nakon što njezin dečko David (Enes Vejzović) saznaje za trudnoću i pokušava je uvjeriti da zadrže dijete, Nikolina preispituje vlastite osjećaje potaknuta Lininim prisustvom u domu. Nakon incidenta među djecom, Nikolina je uvjerena da ne želi postati majka. No preokret se događa u trenutku kad Lina, nakon dugotrajnog odbijanja, pruža majci toliko željenu priliku za iskupljenjem i vraća se kući gdje je majka dočekuje raširenih ruku s toliko željenim poklonom u obliku psića ljubimca, ni ne sluteći da je tim činom utjecala na Nikolininu odluku da zadrži dijete i stupi u kontakt s vlastitom majkom nakon dvadeset godina razdvojenosti.

Trampolin

Iako su junakinje žrtve nasilja, autonomne su kad odlučuju o svojoj sudbini, a upravo se ovdje Matijević poigrava s gledateljem nudeći tri prijelomna trenutka kao završetak triju isprepletenih priča o zapravo istoj osobi (odrasloj Nikolini) u različitim razdobljima njezinog života. Malena Lina odlučuje se oprostiti i majci pružiti drugu priliku, te prihvaća rodno nametnute uloge dobre djevojčice, koja se umjesto tae kwon doa odlučuje na odijevanje haljinice kao simbolički čin pomirenja s majkom koja joj u zalog novog početka poklanja psića kojeg je dugo željela. Nikin bijeg od nasilne majke sa psom u naručju možemo promatrati kao zlokoban nagovještaj da se stari obrasci ne mijenjaju lako, te da je Lina kao tinejdžerica ponovno bila primorana napustiti vlastiti dom kako bi pronašla svoj mir. Nikolinino oklijevanje da usprkos sretnoj vezi s Davidom s njim osnuje vlastitu obitelj upućuje na ozbiljnost i dubinu traume kojoj je bila izložena tijekom formativnih godina.

Trampolin

I dok priča o Lini pomalo nalikuje na textbook primjer djeteta prepuštenog odgoju socijalnoj službi u jednadžbi „zanemarena od oca, zlostavljana od majke i sama će se ponašati nasilno“, što redateljica pokazuje na primjeru njezinih sukoba s drugom djecom i Nikolinom, ona se dodatno produbljuje u odnosu tinejdžerice Nike s majkom, koja na dugotrajnu izloženost majčinom nasilju odgovara nasiljem udarivši majku u trenutku njihovog obračuna, da bi svoj vrhunac poprimila u nasilju koje odrasla Nikolina provodi nad sobom; preplavljena krivnjom, traumatizirana i nesigurna odabire niz abortusa radije nego da se odluči na majčinstvo, nesigurna u vlastitu vrijednost i doraslost toj ulozi. Nikolinina odluka o majčinstvu neraskidiva je od Linine sudbine; trenuci nježnosti s Linom Nikolinu potaknu na entuzijazam u pomisli da zadrži dijete i Lini nagoviješta da će ono biti djevojčica, no uplašena uslijed Lininog agresivnog ponašanja prema njoj, ponovno postaje odlučna u namjeri da pobaci. Stoga je scena u kojoj krišom prati Linu u njenom povratku majci i svjedoči njihovom zagrljaju, nakon čega poslije dvadeset godina izbivanja posjećuje vlastitu majku i izjavljuje „Postat ću mama“ zapravo vrhunac i najsnažniji trenutak filma. Tek u situaciji kad je lik Nikoline uvjeren da Linina priča ima sretan završetak ona postaje slobodna prepustiti se majčinstvu i pružiti ruku pomirenja vlastitoj majci.

Trampolin

Premda nas u Trampolinu redateljica upoznaje sa ženama u ulogama u kojima smo ih navikli gledati u hrvatskom filmu, onima žrtve nasilja i nijemog svjedoka nasilja, Matijević ide korak dalje dajući upravo likovima Linine i Nikine majke ulogu nasilnika u obitelji. Majka u Trampolinu nije lik nježne i nasmijane prilike koja ruku raširenih u zagrljaj nudi ljubav i razumijevanje, već namrštene i nezadovoljne žene koja se sukobljava prenoseći vlastite frustracije i gorčinu neispunjenih očekivanja na dijete. Surovim portretiranjem nasilja u scenama koje obiluju udarcima, prikazima hladnoće i okrutnosti na licima majki i agonije na onima djevojčica redateljica uspijeva vjerodostojno dočarati osjećaj tjeskobe koji prenosi na gledatelja te ga oslobađa tog osjećaja tek na samom kraju nudeći novu nadu za svoje junakinje. Usprkos povremenom pribjegavanju klišejima i patetici Trampolin nudi vrlo dobra glumačka ostvarenja, osobito Nikolaci u ulozi Line te Brankov Nemet u ulozi Nike.

Trampolin

Presijecanje spona s traumama prošlosti i prihvaćanje neograničenih mogućnosti koje nosi budućnost u Trampolinu postaje preduvjet samoaktualizacije Line, Nike i Nikoline. Trampolin donosi kompleksnu priču ispričanu na zanimljiv i ambiciozan način kroz vješto ispreplitanje triju naizgled različitih sudbina koje zajedno prenose važnu i nikad dovoljno isticanu poruku kako jedino ljubav stvara ljubav koja nam omogućuje da rađamo, rastemo, zacjeljujemo i opraštamo, čineći ga filmom vrijednim pozornosti.

Foto: Trampolin
Objavljeno: 29.03.2017. u 12:51

VIDEO

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p