HRVATSKA MODA

Hrvatska modna scena zbija svoje redove

2016. je jedna od najuzbudljivijih modnih godina
BIPA FASHION.HR
T
urbulentna – to je riječ koja najbolje opisuje modne događaje koji su se zbili u protekloj godini. Dok je posljednjih godina hrvatska modna scena išla jednim uhodanim, možemo na pojedinim poljima čak reći i uspavanim tokom, u 2016. godini njom je prohujao pravi tsunami uzburkajući scenu iz njenog temelja. Svih pet ključnih modnih aktera na hrvatskoj sceni, BIPA FASHION.HR, Portanova Fashion Incubator, Fashion Week Zagreb, Cro a Porter i Modni ormar, doživjeli su temeljite promjene koje su unijele jedan posve novi vjetar koji nekima ide niz, a drugim uz dlaku. Zbog čega i kako je došlo do promjena, koje je njihovo mišljenje o aktualnim događanjima te koja su njihova predviđanja za novu godinu otkrivaju nam Vinko Filipić, direktor BIPA FASHION.HR-a, Marko Jovanović, voditelj projekta Portanova Fashion Incubatora, Sarah Josipović, direktorica marketinga i producentica FWZ/CAP-a, Viktor Drago, kreativni direktor i producent FWZ/CAP-a te dizajneri Teo Perić, Anamarija Brkić i Zoran Aragović.

Posljednjih godina mnogo toga je bilo na hrvatskoj modnoj sceni predvidljivo. Točno smo znali tko s kim surađuje i unutar kojih okvira, tko koga voli, a tko koga ne, tko su vodeći akteri na modnoj sceni, a ponekad se išlo toliko daleko da smo par mjeseci unaprijed znali i koji je tjedni raspored modnih događanja. U tom vrelom kotlu godinama se modna scena krčkala pod istom vatricom. Kako su mjeseci prolazili u taj isti kotao dodavali su se novi sastojci često upitne kvalitete, a temperatura je rasla sve više i više - na koncu je taj isti kotao, napokon, proključao. A posljedice su zahvatile sve glavne aktere na hrvatskoj modnoj sceni. Vodeći trend u 2016. godini je zbijanje modnih redova. Brojne godine širenja ponude rezultirale su zasićenjem koje je uzrok drastičnih promjena. Neočekivane suradnje su definitivno obilježile proteklu godinu i učinile je jednom od najzanimljivijih posljednjih godina!

„Kao nikada do sada vidljive su promjene u načinu razmišljanja, novih povezivanja i suradnji kod određenih modnih hrvatskih grupacija. U posljednjih nekoliko godina osjećao se jedan sklad sa svjetskim kretanjima i trendovima, ali mislim da to u ovom trenutku nije nikakva preslika svjetskih trendova nego preslagivanje iz određenih razloga. U ovom trenutku moj stav za neke je pozitivan, dok me još neke suradnje zbunjuju. Svakako moramo sačekati nove sezone da se takve suradnje potvrde u plus ili minus. Mislim da su u ovom trenutku najviše zbunjeni sami dizajneri pa sigurno većina nas/njih će obraćati veću pozornost na nova događanja, tj. na neki način i kao dio svoje budućnosti u novim suradnjama, promociji, razvoja, poslovanja i slično. Pri tome ne mislim i na same dizajnere nego i na sve one iz modnog back upa koji su direktno ili indirektno uključeni u taj segment“, mišljenja je dizajner Teo Perić.

Ivana Janjić Portanova Fashion Incubator

Suradnja BIPA FASHION.HR-a i Portanova Fashion Incubatora

Prvo iznenađenje je priredio Portanova Fashion Incubator, najveće regionalno natjecanje za mlade dizajnere, koji je nakon dugogodišnje suradnje s Cro a Porterom, odlučio svoje mlade dizajnerske nade predstavljati u sklopu BIPA FASHION.HR-a.

„Portanova Fashion Incubator je u 12 godina postojanja izrastao u najznačajnije natjecanje mladih dizajnera u regiji koje svojom kreativnošću i kvalitetom iz sezone u sezonu privlači sve više pažnje. U BIPA FASHION.HR-u smo prepoznali pouzdanog partnera i imamo ambiciozne zajedničke planove za daljnji razvoj naših projekata“, objasnio je Marko Jovanović.

Po prvi put u povijesti svog postojanja Portanova Fashion Incubator predstavio je u sklopu BIPA FASHION.HR Cruise Collectiona svoje polufinaliste te je krajem rujna otvorio novu modnu sezonu, a pobjednica Ivana Janjić svoju slavljeničku kolekciju prezentirala je na pisti BIPA FASHION.HR u listopadu.

„Sredinom godine smo naš tjedan mode osnažili s jednom logičnom fuzijom koja omogućava daljnji razvoj projekta, ali i cijele modne scene. Fashion Incubator je već godinama najozbiljnija modna platforma za prepoznavanje mladih dizajnerskih nada i ponosni smo što dijelimo istu viziju. Povjerenje, koje smo ukazali tom projektu, u potpunosti su opravdali i radujemo se daljnjoj suradnji“, komentirao je Vinko Filipić novu suradnju.

BIPA FASHION.HR
Upravo BIPA FASHION.HR i Portanova Fashion Incubator su ove godine doživjeli veliki rast, kako u duljini trajanja samih događaja, tako i u produkcijskom i PR smislu. S preko 1.700 objava u nacionalnim medijima BIPA FASHION.HR je ove godine, kako Vinko ističe, odnio titulu najuspješnijeg PR projekta u povijesti hrvatske mode. 

Tužna godina za Modni ormar

Dok se jedna strana širi i ima pozitivnu priču, s druge strane je vijest o neodržavanju jedinog strukovnog modnog natjecanja, Modnog ormara, rastužila brojne dizajnere i ljubitelje mode. Kako smo pisali prije, zbog izostanka sponzora i odlaska profesorice Nine Režek Wilson sa zagrebačkog Tekstilno-tehnološkog fakulteta, u 2016. godini nije održano natjecanje, koje je brojnim dizajnerima bilo prvi susret s revijalnim dijelom njihovog posla, a pod upitnikom je i njegovo održavanje u ovoj godini.

„Priča o Modnom ormaru je tužna priča hrvatske mode, a u širem kontekstu refleksija stanja na cijelom TTF-u koji po mom mišljenju kao obrazovna platforma već godinama ne uspijeva odgovoriti na izazove suvremenih trendova, kako u modi, tako i u društvu općenito. Živimo u 21. stoljeću, koji sa svojim tendencijama traži neprestano propitkivanje i promjene te mislim da je inertnost fakulteta da odgovori tim izazovima i rezultirala neodržavanjem Modnog ormara. Ovu priču možemo promatrati i kroz kontekst šire krize obrazovanja mladih, tako da TTF u tom smislu, nažalost, nije izoliran slučaj“, objašnjava Vinko na čijem modnom događaju su izlagali brojni pobjednici i sudionici Modnog ormara.

Jedino strukovno natjecanje mladih dizajnera u Hrvatskoj tijekom godina je lansirao brojna dizajnerska imena, no posljednjih sezona pokazao je pad kvalitete u svojoj prezentaciji što ujedno samim natjecateljima sužava mogućnost djelovanja. No, neosporna je činjenica da je ovakvo natjecanje potrebno hrvatskoj modnoj sceni, ako ništa kao prvo opipljivo iskustvo s 'realnim' modnim svijetom izvan studentske klupe.

Fashion Week Zagreb/CAP

Spajanje Fashion Weeka Zagreb i Cro a Porter

Definitivno najveće iznenađenje na hrvatskoj modnoj sceni dogodilo se krajem prošle godine. Nakon što se tjednima šuškalo hoće li se CAP održati, na kojim lokacija i pod kojim okolnostima, isprva je iznenadila vijest da se događa u intimnom prostoru zatvorene trgovine u Centru Kaptol. Ali najveću buru je izazvala informacija da se dugogodišnji modni događaji Fashion Week Zagreb i Cro a Porter spajaju pod jednim imenom Fashion Week Zagreb/Cro a Porter te da se njihovi dizajneri ujedinjuju pod istom platformom.

„U Hrvatskoj je definitivno došlo vrijeme promjena zbog zasićenosti zanimanjem modnog dizajnera i modnih događanja. Općenito je domaća modna scena, koju smo zajedno gradili da bi bila ovakva kakvu je danas poznajemo, postala uspavana. Ukupno 15 dana revija po sezoni, gdje svoje kolekcije prikazuje jako puno dizajnera, koji sa svojim kolekcijama nemaju financijsku isplativost niti imaju kupce, odnosno jedva preživljavaju, nema smisla. S obzirom na to da smo sudjelovali u stvaranju modne scene, smatrali smo se dužnim da potaknemo njenu promjenu. FWZ i CAP su se odlučili nadići nad izrazom konkurencija, i to u svrhu boljitka modne scene te smo odlučili da smo zajedno jači“, istaknuli su Sarah Josipović i Viktor Drago.

Fashion Week Zagreb/CAP
Novi projekt je ove jeseni prezentirao modni događaj koji je trajao par tjedana, a u sklopu kojeg su dizajneri, i s jednog i s drugog eventa, izlagali svoje kolekcije tijekom samostalnih večeri u intimnijem okruženju. Dio dizajnera je ostao vjeran projektu, smatrajući kako im takav način izlaganja odgovara brendu. No, bilo je vidljivo kako je dio dizajnera odustalo od klasične revijalne prezentacije novih kreacija.

Što nam donosi 2017. godina?

Uzbudljiva prethodna godina tek je uvod koji već sad garantira zanimljivu i, možemo slobodno reći, nepredvidljivu 2017. godinu. Očigledno je da nekadašnja pravila i suradnje više ne vrijede te da je stiglo vrijeme u kojem se temelji hrvatske mode mijenjaju.

„Mislim da je konsolidacija hrvatske modne scene bila neizbježna i apsolutno nužna. Na ovako malom tržištu imali smo hiperprodukciju modnih događaja i modnih dizajnera i bilo je potpuno jasno da to dugoročno nije održivo. Osobno poznajem većinu ljudi iz branše i moram priznati da mi je žao vidjeti kako neka od poznatih modnih imena nestaju. Međutim, to je sastavni dio svakog posla i opstaju samo oni koji se uspiju prilagoditi tržištu“, mišljenja je Marko.

Dizajnerica Anamarija Brkić dijeli Markovo mišljenje, ističući kako je u jednom trenutku uistinu bilo svega na sceni. Očigledno je kako je zanimanje modni dizajner postalo popularno, a izradom odjeće i modnih dodatak počeli su se baviti razni pojedinci koji su često tek malim prstom dotaknuli modni svijet. Gomilanje takozvanih street style brendova (koji se često svode na apliciranje nemaštovitih printeva na još manje maštovite odjevne komade), lokalne kopije dizajna uspješnih hrvatskih dizajnera i konstrukcijski opskurni komadi preplavili su hrvatsku modnu scenu, a u tom širenju na dotične radove nisu ostali imuni ni hrvatski modni tjedni. Svi su bili svjesni da su promjene nužne!

BIPA FASHION.HR
"Svakako sam mišljenja da su modna događanja potrebna i iskreno veseli me da su nastale međusobne suradnje, ali samo ako zažive kao kvalitetni projekti i ponude dizajnerima adekvatnu podršku. Mišljenja sam da kvalitetni dizajneri i događaji uvijek opstaju i nalaze svoj put“, naglasila je Anamarija.

Kvaliteta vs. kvantiteta

Nove suradnje i spajanja potpuno podržava i njen kolega Zoran Aragović, ali se također nada da će one rezultirati kvalitetnijom prezentacijom samih dizajnera.

„Apsolutno ima mjesta za sve, iako smo malo tržište. Tako da svaki od dizajnera bira tamo gdje misli da će se moći najbolje uklopiti, prezentirati i ostvariti poslovni napredak. Najvažnije u cijeloj priči jest da se ne dogodi pad na kvaliteti dizajnera, tako i onih koji stoje iza organizacije. Promjene će se zasigurno događati i sljedećih godina jer je to jednostavno neizostavno. Netko će u tim promjenama profitirati, netko će nažalost odustati“, objašnjava Zoran svoje stajalište.

Fashion Week Zagreb/CAP
Sarah i Viktor objašnjavaju kako u ovoj godini planiraju održati dva puta Fashion Week Zagreb, kao glavno modno događanje, dok će CAP biti platforma za mlade dizajnere i druga događanja i aktivnosti. Planove ima i Vinko koji BIPA FASHION.HR razvija u dva smjera.

„Prvi i najvažniji je daljnja digitalizacija svih segmenata projekta, i tu pokrećemo nekoliko novih inicijativa koje će snažno utjecati na promociju i poslovanje dizajnera koje okupljamo. Drugi segment, koji će doživjeti promjene, je program i način prezentacija dizajnerskih kolekcija. I dalje ćemo našim dizajnerima nuditi najozbiljniju produkcijsku i PR platformu, ali dodatno razmišljamo o novim oblicima suradnji koje će direktno utjecati na njihovo poslovanje“, naglašava Vinko.

Novonastale promjene na hrvatskoj modnoj sceni ukazuju kako je stiglo vrijeme za jedan novi vjetar koji će svoju jačinu tek iskazati u vremenu koji dolazi. Zbijanje modnih redova i nove suradnje dokaz su kako ne možemo sve trpati u jedan te isti kotao i pri tome se nadati da ćemo, i sa sastojcima često upitne kvalitete, dobiti isti kvalitetan okus kao prije par godina. Nagla popularnost modnog dizajna i pojava novih (ne)kvalitetnih dizajnerskih imena uvjetovali su zasićenost tržišta, ali i interesa ljubitelja mode. Organizatori vodećih modnih tjedana odlučili su unijeti dugoočekivane promjene koje su unijele val svježine na scenu. Naredni mjeseci će pokazati u kojem točno smjeru svaki pojedini događaj ide, ali svi se slažu, da je vrijeme da kvaliteta ponovno bude glavni pokretač.

BIPA FASHION.HR
„Neka povezivanja su već potvrdila svoju uspješnost i pokazala da je iznad svega bitna svijest o razvoju i održivost modnog dizajna iz kojeg će uvijek isplivati kvaliteta koja će na kraju podignuti stupanj modne estetike kod nas – prvenstveno kod samih dizajnera koji su dio glavne konstrukcije svakog modnog događanja“, zaključuje Teo.

U 2017. godini na redu su sami dizajneri koji trebaju stati na kraj trendu svatko može biti modni dizajner i vratiti se samoj srži mode - a to je kvalitetan i konkurentan proizvod!

Mija Dropuljić
Foto: PR
Objavljeno: 04.01.2017. u 15:28

VIDEO

VEZANE VIJESTI

Komentari

Trenutno nema komentara

*  

IZ RUBRIKE