HRVATSKA MODA

'Naša recentna kolekcija refleksija je na suvremeni modni kaos'

Intervju: I-GLE
i-gle

Prošle su godine Martina Vrdoljak Ranilović i Nataša Mihaljčišin, cijenjene dizajnerice koje stoje iza kultnog hrvatskog modnog brenda I-GLE, proslavile dva desetljeća stvaranja na domaćoj modnoj sceni. Tih je dvadeset godina obilježio niz zapamćenih modno-umjetničkih instalacija, fantastičnih modnih kampanja koje većim dijelom potpisuje dvojac Decker i Kutić, izložbi kao i modnih revija. Na svoje su kolekcije I-GLE od početka modnog stvaralaštva gledale kao na eksperimente, svaka je njihova kolekcija bila svojevrstan projekt, a svakom su od njih pristupale beskompromisno, ne oslanjajući se na kojekakve modne diktate i pravila već samo na vlastiti kreativni poriv koji je ostao podjednako živ i vibrantan kao i prije dvadeset godina kada su, nakon završenog Tekstilno-tehnološkog fakulteta 1997., Nataša i Martina osnovale I-GLE.

Kada sam prvi puta imala čast sjesti na koji sat i porazgovarati s Natašom i Martinom, malo je reći kako sam pod dojmom našeg razgovora egzistirala još koji tjedan vrteći u glavi sve što sam tada saznala i naučila kreirajući neke posve nove stavove. Pripremajući se za intervju, a i prateći rad I-Gli, očekivala sam kako će to biti jedan od onih intervjua koje ću dugo pamtiti, no ono u što se naš razgovor pretvorio diskusija je za kakvom sam ustvari žudjela otkako sam počela koračati ovim našim modnim puteljcima. Intervju se pretvorio u žustru diskusiju o banalizaciji, trivijalizaciji i estradizaciji mode, o fast fashionu, o pojmu avangarde i još koječemu, a I-GLE su mi nakon njega prirasle srcu još malo (čitaj: mnogo) više. Iz tog me razloga neopisivo razveselila informacija da će Nataša i Martina ove sezone svoju kolekciju prikazati u sklopu 26. sezone Bipa FASHION.HR-a i to 15. ožujka u Gliptoteci. Kako bih doznala što nam za tu prigodu spremaju, dizajnerski sam dvojac još jednom privela na razgovor no ovog su se puta prisjetile svoje prve revije prikazane publici FASHION.HR-a, porazgovarale smo o njihovom dosadašnjem radu, o njihovoj estetici i modi danas, ali i o tome čime će nas iznenaditi u Gliptoteci.

Od vaše prve kolekcije prikazane na FASHION.HR-u prošlo je osam godina. Sjećate li se koncepta i ideje iza kolekcije koju ste tada prikazale publici? Danas, kada se pripremate za reviju u Gliptoteci, što mislite o kolekciji koju ste prezentirale tada?

To je bila jedna vrlo, vrlo vizualno čista i samozatajna kolekcija. Na izvijestan način je predstavljala, u to vrijeme, dosta zamjetan iskorak u našem dizajnerskom razvoju. Bila je potpuno suzdržana od bilo kakvih ukrašavajućih intervencija, kontrolirana u svakom mogućem "ispadu" od zadane forme i linije, a u konstrukcijskom smislu vrlo komplicirana i zahtjevna. Zasigurno su neke od najljepših haljina koje smo ikad sašile, baš iz te kolekcije.

FASHION.HR, proljeće/ljeto 2010.

Deset godina nije mnogo vremena, no čini mi se kako se scena drastično promijenila. Kako biste opisali modnu scenu tada, a kako onu danas?

Najbolje, najluđe i najnapornije kod mode je to što se stalno mijenja. Katkad je to prisilno, a katkad smo svjedoci mikrorevolucionarnih pomaka. Moda uvijek komunicira kompleksni društveni moment u kojem se nalazimo, naravno s njegovom poviješću i anticipiranjem načina života koje tek dolazi. Ono čime se moda danas bavi je pitanje tranzicije vrijednosti, normi, morala i masovne kulture etablirane u trendovima koje generiraju svi komunikacijski instrumenti, od masmedija do društvenih mreža. Ono što bitno određuje modu danas je potraga za vrijednostima što se, na prvi pogled, može činiti potpuno kontradiktorno no baš ta začudnost mode kao medija čija transparentnost izaziva reakcije, joj, zapravo, u sprezi sa sve većim profitom kojeg donosi, osigurava vječnu vitalnost i prisutnost.

Kada smo posljednji put razgovarale rekle ste mi da vas uvijek začudi kad netko kaže da je neki komad tipičan za I-GLE te da je ono što karakterizira vaš brend pristup, a ne isključiva vezanost uz određeni dizajnerski rukopis. Što pod tim pristupom mislite?

Pa mi stalno nešto novo forsiramo. (smijeh) Ako smo prošli mjesec radile ovakve hlače, sad nam je to dosadno pa ćemo drugačije. Ali potpuno drugačije. Naravno, naša perspektiva je drugačija od perspektive publike.

Kampanja za kolekciju jesen/zima 2011. (Foto: Decker + Kutic)

Poznate ste po tome da ne radite po nekim izvana nametnutim šablonama i neopterećene ritmom koji zadaju sezone. Koji je vaš princip stvaranja? Što dirigira vaš kreativni proces?

Ono što nas, definitivno, najviše zanima, inspirira i motivira je razvijanje kreativnosti. Ili njeno oslobađanje. Pri tome na kreativnost gledamo kao na temeljni i nužni princip koji potiče i osigurava sadržajan proces života i stvaranja. Bez obzira o čemu govorimo. Čini se kako je dizajn ili moda idealan medij za oživotvorenje i prakticiranje kreativnosti, ali, često, vrlo često to nije tako. Iz ovih, ili onih razloga. Mi se svim svojim bićem trudimo i animiramo živjeti svoj unutarnji kreativni impuls.

Kampanja za kolekciju jesen/zima 2013. (Foto: Decker + Kutic)

Kao nekoga tko zastupa sve vrijednosti slow fashiona koji ne trči mahnito iz kolekcije u kolekciju, mislite li da je budućnost mode u još većem ubrzavanju ili u osvještavanju?

Budućnost mode je u modi. Moda se definitivno razišla od odijevanja. Zapravo je odijevanje nestalo. Sad se radi samo o modi. Ako se sve bude kretalo samo prema interesima što većeg profita, moda će se rastrojiti, a mi ćemo biti pobunjenici.

Kampanja za capsule kolekciju jesen/zima 2014/15 (Foto: Decker + Kutic)

Nakon dugo vremena, ponovno ćemo gledati I-GLE na pisti Bipa FASHION.HR-a. Što možemo očekivati? Čime ćete ovoga puta osvojiti publiku? Kako biste opisale kolekciju koju ćemo vidjeti uskoro u Gliptoteci?

Može se očekivati naš odgovor na vruća, aktualna i modna pitanja. Recentna kolekcija je refleksija na suvremeni modni kaos koji ocrtava globalni društveno ekonomski moment. Prividna demokracija, koja se u modi realizirala na način uspostavljanja trendova što su zamijenili vrijednosti za lažnu slobodu pružajući manipulirani osjećaj izbora, replicira diskurs ograničene i diktirane slobode koji dizajnira i upravlja našim željama, potrebama, stilom i ukusom. Kako je moda vidljivi, istureni i upozoravajući oblik sintetizirane društvene neophodnosti, koji istovremeno zavodnički upozorava koliko je modna igra daleko od ukrašavajuće bezazlenosti, pitanje je njezine uloge višeslojno i znakovito. Baš taj prostor, koji se događa na ivici sustava koji joj pripada i ne pripada, pružio nam je kontekst na kojem smo razvile svoj aktualni projekt. Kakofonija modnih zvukova, boja i žanrovskih oblika te tranzicija stilova i utjecaja koja se bori za autohtoni identitet, a koji, opet, svoj prostor slobode propituje u kreativnoj orkestraciji iskustva, osjećaja i modnog senzibiliteta.

Kolekcija proljeće/ljeto 2017.

Foto: privatni album
Objavljeno: 12.03.2018. u 14:28

VIDEO

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p