SVJETSKA MODA

Opasna igra

Zašto smo svi koji radimo u modi potencijalni André Leon Talley piše Grgo Zečić

Publika voli modne dokumentarce. Tko ih ne bi volio? Dizajnerska odjeća, život od Pariza do New Yorka, poznate osobe koje iskaču sa svih strana i sve zajedno izgleda šareno, zabavno i sto je najvažnije za gledatelja: poželjno. Svi odjednom žele biti dio svijeta koji je moda izmislila bez pretjeranog razmišljanja o posljedicama te surealne fantazije. Proslavljeni modni dokumentarci, baš kao moda u cjelini, bijeg su iz stvarnosti svakodnevnog života. Ali što se dogodi kada moda ne može pobjeći iz svoje mračne realnosti? Kako reagirati kada se pojavi modni dokumentarac koji pršti glamurom ali i okrutnim posljedicama istog?

“Gospel According to André” novi je hit dokumentarac na ulicama New Yorka. Prikazuje prošlost i sadašnjost života legendarnog urednika Andréa Leona Talleya, čovjeka koji je od sebe napravio modnu instituciju. Talley je živi dokaz toga kako je samo nebo granica. Odrastao je u 50-im godinama prošlog stoljeća u Sjevernoj Karolini pod budnim okom bake koju je cijeli život obožavao. Živjeti na američkom jugu u 50-im i 60-im godinama značilo je živjeti u okovima segregacije. Bilo je nezamislivo da jedan mladi Afroamerikanac sanja o akademskom obrazovanju i to ni više ni manje nego u smjeru francuske literature. Za Talleya je svaki dan tijekom odrastanja i školovanja bila životna borba. Ali ništa od toga nije ga spriječilo da svojim radom i upornošću dobije stipendiju za slavni Brown University, krunski dragulj Ivy lige. I završi, naravno, francusku literaturu. Od svojih samih početaka Talley je vjerovao kako je sve moguće bez obzira na težinu okolnosti.

Ubrzo nakon završenog studija, 1974. seli se u New York gdje svojom karizmom plijeni pažnju tadašnje elite. André je oduvijek bio jasan i glasan, prisutnost koju nikako ne možete ignorirati u prostoriji, virtuozna diva potkovana širokim znanjem i izvanrednim manirama. To ga je dovelo na radar Andyja Warhola, čovjeka koji je slavu stekao tako što se inteligentno rugao tadašnjem establišmentu, tako što je stvarao vlastiti ali i kompleksne persone koja je preživljavala tako da je konstantno iskorištavala druge. Warhol se notorno “hranio” ljudima oko sebe da bi ih nakon toga bezobzirno odbacio. André je u jednom trenutku postao njegova fascinacija pa mu je omogućio posao na recepciji svog Interview magazina. Gotovo u isto vrijeme André putem zajedničkih poznanika dolazi u kontakt s modnom urednicom Dianom Vreeland koja ga poziva da joj asistira u odjelu za kostime Metropolitan muzeja. U svega godinu dana Talley je pronašao svoje mjesto pod suncem zahvaljujući interesu Warhola i mentorstvu Vreeland. The Factory i Studio 54 postali su njegov dom. Zahvaljujući kontaktima preko Interview magazina po prvi puta upoznaje tada široj javnosti nepoznatog dizajnera Karla Lagerfelda koji je dizajnirao za francusku kuću Chloé. Već pri prvom susretu Lagerfeld je bio toliko opčinjen Talleyjem da mu je poklonio nekoliko vlastitih košulja napravljenih samo za njega od strane povijesne kuće Charvet.

Njegov životopis od tada leti samo uzlaznom putanjom. Poslije Interviewa idućih pet godina pridružuje se moćnom Women’s Wear Dailyju kao jedan od mlađih urednika da bi davne 1983. prvi put zakoračio u američki Vogue. Bilo je prilično neobično (ako ne i nečuveno) vidjeti mladog, visokog i karizmatično glasnog Afroamerikanca na hodnicima Voguea. Prva osoba koja mu je pružila ruku dobrodošlice bila je Anna Wintour, tada na funkciji kreativne direktorice. Bila je to titula izmišljena samo za nju jer magazini sve do pojave Anne Wintour nisu imali “kreativne direktore”. Upravo tada započinje njihovo duboko prijateljstvo koje će se snažnije zahuktati kada Wintour postaje glavna urednica američke Modne Biblije nakon svojevrsnog debakla koji je doživjela s britanskim Vogueom. S povratkom Anne, Talley prvo postaje direktor modnih vijesti, a poslije toga je promoviran na funkciju kreativnog direktora. Time je André Leon Talley postao de facto najutjecajniji Afroamerikanac kojeg je modni svijet ikad vidio. Koliko je situacija u rasističkoj modi bila osjetljiva svjedoci činjenica kako je André godinama bio prvi i jedini Afroamerikanac u prvom redu pariških revija. Njegovi bliski prijatelji tih dana postali su apsolutno svi od Diane Ross do Yves Saint Laurenta ali među najbliže su se ipak ubrajali samo Wintour i Lagerfeld. Talley je proživio zlatnu eru mode kada novac nije predstavljao značajan problem. Trošilo se na sve strane, a život je bio glamur od jutra do mraka. Egzotična putovanja, nakit, odjeća po mjeri, Louis Vuitton prtljaga i noćni izlasci koji bi trajali danima samo su dio više nego uzbudljivog života 80-ih i 90-ih.

André Leon Talley mogao bi napisati nekoliko knjiga o svojim bezbrojnim životima. Uvod bi bio inspirativan, zaplet i vrhunac bezgranično veličanstven ali što je s krajem? S krajem se Talley suočava od 2013. godine kada napušta američki Vogue zbog navodno značajnog reza koji su izdavači nametnuli njegovoj plaći. Ruku na srce, nitko ne može reći što je točno Talley radio u svojih četrdeset godina na vrhu modnog svijeta. André nije bio stilist i nije bio pisac. Jednostavno je bio ALT odnosno Andre Leon Talley. Nekad bi intervjuirao, nekad bi nešto stilizirao ali nikada nije imao nešto što bi se moglo nazvati “konkretnim zanimanjem”. Čovjek je jednostavno bio obožavan i prisutan. Zašto se zamarati s titulama?

Nakon što ga je izdavački div Condé Nast ležerno odbacio, bijesni Talley pridružio se izdavačima ruskog Numéro magazina koji su mu obećali pozamašni honorar. Navodno se radilo o milijun dolara. Prema pričanjima u kuloarima Talley novac nije dobio. Tada kreću njegovi honorarni poslovi od kojih svaki, nekim čudom, propada. Takvo što nije izazivalo značajno čuđenje jer ALT je diva 90-ih i tvrdoglavo se odbijao prilagoditi dolasku nove ere i nekih novih, racionalnijih pravila. Ali što je najopasnije, Talley je vjerovao kako za njega postoji život poslije Voguea. Nije očekivao da će gubitkom tog ultimativnog trona izgubiti dobar dio onoga za što se borio cijeli život.


Dokumentarac i medijski nastupi koji ga prate prikazuju mračnu tajnu koju nitko ne želi na glas prihvatiti. Kako je sam Talley izjavio za The New York Times: “Moda se ne brine za svoje ljude”. Što to točno znači u slučaju hodajuće modne institucije? André Leon Talley uskoro ulazi u sedmo desetljeće života. Prvu nekretninu, kuću izvan New Yorka, kupio je prije desetak godina te ju još uvijek otplaćuje. Sam je kazao kako ušteđevine nema. Isto tako je rekao kako mu se Karl Lagerfeld prestao javljati, a nekadašnji prijatelji poput Miuccie Prade ga jedva pozdrave. Kaže kako ga i njegova najbolja prijateljica i žena kojoj je posvetio svoj život, Anna Wintour, jedan tjedan podržava, a drugi ga stavlja na led kao da se radi o članu obitelji kojeg se svi srame. Talley voli dramu i bez sumnje pretjeruje u nekim od svojih zaključaka ali jasno daje do znanja kako je star, bez novca i sam. Kako je moguće da se to dogodilo nekome tko je više od četiri desetljeća proveo na vrhu? Dok su drugi skupljali debele ugovore i ubirali novac sa stabala Talley je napravio pogrešku koju nikako nije mogao predvidjeti: vjerovao je modnom svijetu.


Modni svijet je ledenjak bez ikakve navigacije. Na njemu na vrijede pravila objedinjena moralom i etikom. Lojalnost je gotovo nemoguća misija. Ostariti u modnom svijetu blizu je društvenoj smrtnoj presudi. Ako ste jučer na vrhu postoji veliki šansa da ćete se danas naći u rupi. Moda se ne brine za svoje ljude. Bolna je to lekcija koju je ovaj dokumentarac očitao svima onima koji modu još uvijek doživljavaju isključivo s leptirićima u trbuhu. Svatko tko želi jednog dana biti dio modnog svijeta ili raditi u modi trebao bi za početak pogledati dokumentarac koji otkriva ono što svi mi znamo ali uspješno ignoriramo: moda je gladna fatamorgana koja će vas zavesti, osvojiti i čim napunite pozne godine i izgubite društveni status ista će vas odbaciti. Jedini način da zavarate ovu zvijer je da na putu prije same litice skupite što je više moguće novca. Novac će vam uz društveni status u modi kupiti i slobodu. André Leon Talley tu je lekciju naučio tek na pragu sedamdesete godine glamuroznog života. Suština priče je da smo svi mi koji aktivno radimo u modi potencijalni André Leon Talley. Zastrašujuća ideja, zar ne?

Foto: Getty Images/ Video: YouTube
Objavljeno: 14.06.2018. u 13:59

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p