FIT

Fit mit: Koliko vode je - previše vode?

Razbijamo mitove: Možemo li pretjerati s unosom vode?
Trebaš piti što više vode“, "piješ li dovoljno vode“, „najbolje da uvijek imaš pri ruci bočicu vode.“... Svakodnevno čujemo ovakve savjete iz različitih izvora, od health portala, preko beauty blogera do obiteljskih liječnika. Bez vode, čovjek može preživjeti svega nekoliko dana, dok bez nekih drugih nutrijenata nekoliko tjedana, mjeseci ili čak godina. To je zato što nemamo zalihe vode u organizmu dok određene nutrijente možemo skladištiti ili pak u slučaju njihovog nedostatka tijelo ima spreman „plan B“, odnosno alternativne metaboličke puteve. No jeste li se ikada zapitali postoji li neka gornja granica za unos vode i u kakvoj smo opasnosti kada ju pređemo?

Doza čini otrov“, poznata je Paracelsusova izreka koja datira još iz 16. stoljeća, a njenu istinitost možemo potvrditi za gotovo sve tvari koje konzumira naš organizam, bilo to putem dišnog sustava, putem kože ili pak oralno. Kako tumačimo tu izreku u kontekstu konzumacije najzdravijeg pića? Voda nam je toliko važna da postoje nazivi koji opisuju stanje hidracije našeg organizma: euhidracija, hipohidracija i hiperhidracija.



Euhidracija je stanje kojem trebamo težiti, odnosno stanje kada je naš organizam dovoljno hidriran. Prema preporukama Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA) ženama je potrebno 2 L vode dnevno, a muškarcima 2,5 L. U stanju euhidracije sigurni smo da voda može obavljati sve važne uloge u našem organizmu: otapati i prenositi nutrijente, održavati adekvatan krvni tlak te volumen krvi, sudjelovati u regulaciji tjelesne temperature, pomagati u sekreciji otpadnih metabolita i prevenciji zatvora.
Hipohidracija nastupa kada dolazi do gubljenja vode u tijelu. Umor, glavobolja i nedostatak koncentracije su neki od prvih simptoma koje opažamo kada se nađemo u ovom stanju. Utjecaj hipohidracije na kognitivne funkcije potvrdili su rezultati jedne zanimljive studije na pilotima.

Naime Lindseth i suradnici su 2013., prilikom ispitivanja dehidracije na performanse leta te provedbe rezultate testova prostorne spoznaje, primijetili značajno slabije rezultate za pilote koji su imali nedovoljan unos tekućine u odnosu na pilote u stanju euhidracije. Gotovo da su se njihove procjene mogle poistovjetiti s blago alkoholiziranim vozačima automobila! (Mislim da ću od sada na svakom letu šarmantno poslati bocu vode za pilota i ekipu u kokpitu.)



Hiperhidracija je kada se u tijelu nalazi više vode nego li je to naš prosjek. Prosječan postotak vode u odnosu na ukupnu masu odrasle osobe je 60%. Kod zdravih pojedinaca stanje hiperhidracije uglavnom nije zabrinjavajuće, no iako se događa jako rijetko popiti previše vode je ipak moguće. Naime, zabilježeni su slučajevi intoksikacije vodom kod sportaša koji se bave sportovima izdržljivosti, poput onih koji trče maratone i triatlone, uslijed ispijanja velikih količina vode prije i za vrijeme natjecanja. Simptomi intoksikacije vodom se pojavljuju kada se u roku od 2 do 3 sata popije više od 4 litre vode.

Početni simptomi su vrlo slični stanju dehidracije: umor, glavobolja, pospanost, grčevi… Posljedica je to hiponatremije, stanja kada je sadržaj natrija u krvi previše razrijeđen jer bubrezi nisu stigli izlučiti višak vode. I određene bolesti stvaraju rizik od intoksikacije vodom pa je tako oprez s unosom vode potreban kod osobe koje imaju problem s bubrezima, konzumiraju nesteroidne protuupalne lijekove (ibuprofen, ketoprofen, naproksen, diklofenak, indometacin..), imaju nekontrolirani dijabetes, kongestivno zatajenje srca, sindrom neodgovarajućeg lučenja antidiuretskog hormona te bolesti jetre.



Ako ne spadate u navedene rizične skupine za prekomjeran unos vode, ipak shvatite dobronamjerno one koji vam savjetuju da uvijek imate bočicu vode pri ruci. Daleko je veća vjerojatnost da se nalazite u stanju hipohidracije nego li da ste pretjerali opijajući se vodom. Ne znam za vas, ali ja sam ožednjela od ovog članka, a znanost kaže kada osjećate žeđ da ste već u stanju lagane dehidracije. Stoga, do idućeg čitanja, nazdravljam vam svojom trećom od osam čaša vode!
Foto: Unsplash
Objavljeno: 19.10.2020. u 12:58

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p