DORIS OSTREŠ

Kako su Facebook grupe o ljepoti proslavile pojedine kozmetičke brendove, a neke bacile na koljena?

Kome danas vjerujemo kada je kupnja kozmetičkih proizvoda u pitanju?

Uskoro će biti godinu dana od kada je korona virus postao dio naše svakodnevice, nešto bez čega ne možemo voditi razgovor, upaliti televiziju ili opušteno surfati društvenim mrežama, a da se ne dotaknemo ove teme. Gotovo da mogu nabrojati na prste jedne ruke sve dane kada sam izašla iz svog doma, a budući da ne radi gotovo ništa osim trgovina, one su postale moj bijeg od dosadne svakodnevice i monotonije. Kao strastvena ljubiteljica kozmetike, s vremena na vrijeme napravim koji krug po popularnim drogerijama, pa tako satima razgledavam novitete koji su netom stigli na police, razmišljam s čime bi najbolje bilo upotpuniti postojeću skincare kolekciju, a ponekad zaglavim ispred bočica parfema, čije mirise testiram do trenutka kada više ne mogu razabrati o kojem se mirisu točno radi...

Moram priznati i da nerijetko zavirim i u shopping košarice drugih žena u trgovini, a u kojima se znaju pronaći identični proizvodi, što sjajno objašnjava zašto su neke police jednostavno prazne. Također sve češći prizor su i žene koje ne skidaju pogled sa svog mobitela te se jasno da zaključiti da su ovdje stigle s jednim jako važnim zadatkom; staviti ciljane proizvode u svoju košaricu. Ovako promatrano shopping iskustvo na prvu izgleda pomalo neobično, no ako ste u grupi, sasvim vam je jasno da drogerije više nisu mjesto na kojem možete voditi opušteni shopping već natjecateljski ring u kojem najbrži i najspretniji odlaze kući s provjereno najboljim proizvodima!

Dobro, možda nije baš toliko dramatično kao što sam prethodno opisala, no sigurna sam da ste se susreli sa situacijom gdje ste poželjeli kupiti neki kozmetički proizvod, no iz nekog razloga postalo je nemoguće doći do njega, a kada biste pitali nekog od zaposlenika trgovine za isti, vjerojatno bi dobili odgovor: "proizvod je bio u grupi, pa se odmah i rasprodao". Ako se pitate o kakvoj se grupi radi, onda zaista puno toga propuštate! Prije nešto više od dvije godine, na Facebooku je osvanula jedna zatvorena grupa, naziva Ženski recenziraj, s ciljem da okupi strastvene zaljubljenice u kozmetiku, a koja je ubrzo postala sigurno mjesto na kojem svaka žena može napisati svoj dojam o pojedinom proizvodu, odnosno recenziju.

Vijest o postojanju grupe u kojoj se mogu pročitati istinite recenzije bez da iza njih stoji sam brend ili plaćena reklama, potaknulo je interes kod brojnih žena, pa tako danas ova grupa broji preko 200 000 članica. "Grupa će u svibnju proslaviti treći rođendan, a u prve dvije i pol godine prikupila je oko 28 tisuća članica, no otvaranjem istoimenog portala u šest mjeseci dobila je gotovo još 200 tisuća članica, tako da nam se dogodio ogroman i neočekivan rast što nas neopisivo veseli! U grupi je trenutačno 220 tisuća članica što nas čini najvećom ženskom grupom na ovom prostoru! Često čujem komentare da je tražilica naše grupe zamijenila Google i da žene prvo pretraže grupu kada ih zanima neki proizvod, a onda sve ostalo!" - objašnjava osnivačica grupe i portala Mirna Matković.

Gotovo da nema proizvoda o kojem se u grupi nije pisalo, pa su tako pojedini brendovi doživjeli pravu renesansu, a njihovi proizvodi stekli status bestsellera: "Ljetos je kakao maslac u cijeloj Hrvatskoj bio rasprodan nakon što ga je jedna članica preporučila kao proizvod za ubrzano tamnjenje. Proizvodi se rasprodaju brzinom svjetlosti nakon kvalitetne preporuke i ako kasno dođete u trgovinu, vjerojatno će biti rasprodano ono što se prethodno preporučilo u grupi." - dodaje Mirna. Osim pozitivnih recenzija, nerijetko se mogu pročitati i one negativne, a koje značajno mogu degradirati uspjeh samog breda. U suštini to i je sama poanta recenzije, pružiti osobni dojam o određenom proizvodu, pa i transparentno govoriti o nedostacima istih.

Samim time, neimenovano je da će se glas potrošača odraziti i na prodaju brenda, a ono što je ključno jest način na koji će proizvođači kozmetike ove povratne informacije iskoristiti. Brojni brendovi i dan danas ulažu velike svote novaca u provođenju vlastitih istraživanja o zadovoljstvu kupaca njihovim proizvodima, kako bi na temelju povratne informacije eventualno pospješili proizvod, uklonili njegove nedostatke te ga prilagodili istaknutim potrebama kupaca. Ovakve grupe, posebice zbog velikog broja članica, vrlo lako mogu postati nit vodilja brendovima u kreiranju poslovnih strategija, posebice ako svoje poslovanje ne temelje isključivo na prodaji proizvoda već i na stvaranju čvrstog odnosa povjerenja s kupcima, koji je neophodan za njegov opstanak.


Činjenica jest da naše potrošačke navike uvelike oblikuju društvene mreže te se u tom kontekstu najčešće govori o utjecaju Tik Toka i Instagrama koji također kreiraju sadržaj u našim shopping košaricama, no utjecaj ovakvih Facebook grupa nije nimalo zanemariv, čak štoviše, riječ je o trendu kojeg tek čeka pravi procvat. Zašto je tome tako? Cijela marketing filozofija trenutno se nalazi u fazi preokreta jer su pojedine dosadašnje metode prestale donositi željene rezultate, ponajviše zbog pada vjerodostojnosti i povjerenja kod ciljane publike, a što je zapravo posljedica opterećenosti raznim informacijama te nedostatak vremena za njihovo vrednovanje. Postalo je gotovo nemoguće razlučiti što je kvalitetno i kao takvo nam potrebno, a što nam je zapravo nametnuto. Brojna istraživanja su pokazala da oko 90% potrošača preskače poruke u kojima se oglašava pojedini proizvod, dok se riječ 'lažno' najčešće povezuje s takvom vrstom oglašavanja. Jednostavno rečeno, postali smo skeptični prema proizvodima koji nam se nude te ćemo njegovu konačnu procjenu tražiti u razmatranju drugog potrošača.

Uspjeh ovakvih Facebook grupa zapravo leži u dobrom, starom Word-of-Mouth marketingu (Marketing od usta do usta), gdje proizvod prodaju sami kupci i to svojim pozitivnim recenzijama, potpuno besplatno. Vjerovanje u iskrenost i vjerodostojnost recenzija na kraju će biti presudno da navedeni proizvod kupimo. Također faktor kojeg u ovoj priči ne smijemo nikako zanemariti, a uvelike doprinosi uspjehu ovakvih grupa jest poistovjećivanje sa ženama koje te iste proizvode i recenziraju: "Mislim da je Ženski recenziRAJ jedinstven jer možete dobiti informacije za gotovo sve – od savjeta koju kremu kupiti za koji tip kože, koja je paleta sjenila najbolja pa sve do informacija o uklanjanju mrlja, preporuka bijele tehnike, recepata… A ono što je najvažnije, sve te savjete i recenzije pišu 'prosječne' žene, odnosno osobe kojima to nije posao, nemaju nikakvu korist od toga i s kojima se svatko od nas može poistovjetiti." - govori Mirna.

U grupi imate osjećaj kao da ste na kavi s prijateljicama te nerijetko tok razgovora skrene s kozmetike na ljubavne probleme i druge aktualne životne teme, baš kao i u stvarnom životu. Te žene su vrlo slične nama samima, sa svojim manama i vrlinama, bez filtera, vrlo opuštene u međusobnoj komunikaciji, što je zapravo pravo osvježenje kada uzmemo u obzir da smo do sada uglavnom upijali informacije od Instagram žena koje nam se ponekad čine toliko daleke, nedostižne i nerealne. U grupi nikoga nije briga za estetiku fotografija, već se isključivo traga za informacijom koja će biti istinita. No, govorimo li ovdje o kraju Influencera, odnosno o slabljenju njihovog utjecaja na odluke drugih kupaca? Prije bih rekla da svjedočimo stvaranju jednog novog vala Influencera, onih mikro koji nisu niti svjesni svog utjecaja, a to je svaka članica jedne ovakve grupe. Jer zaista, prazne police su pravi odraz nove realne struje koja se stvorila u ovom nerealnom svijetu, stoga vjerujem da neću pogriješiti kada kažem da se budućnost marketinga nalazi upravo u njihovim rukama!

Foto: Instagram
Objavljeno: 17.01.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p