KOŽA

Kome danas možemo vjerovati kad su u pitanju savjeti za njegu kože?

Čini li nas besprijekoran ten beauty ekspertom?

Možete li se sjetiti kada ste posljednji put skrolajući Instagramom naišli na toliko dobar make up tutorial da ste ga odmah strpali u postavku 'spremi' kako se slučajno ne bi izgubio u bogatom sadržaju kojeg nam ova društvena mreža svakodnevno servira? Prije nešto više od godinu dana, nemoguća misija je bila zakoračiti na svoj Instagram feed bez da nam ne iskoči silovito konturirano lice s efektom kojeg bi se posramio i najbolji estetski kirurg, a shimmeri i highlighteri su u jednom trenu toliko postali omiljeni da nije postojao dio tijela koji nije bio ukrašen ovim raskošnim česticama. Ruku na srce, svoju opsesiju svjetlucanjem i over the top lookom smo u jednom trenu preselili i na hranu, pa je tako postalo nemoguće popiti kavu, a da i ona, zajedno s nama ne svjetluca. Danas imam osjećaj kao da je make up u potpunosti nestao iz naše svakodnevice i da jedino ja još uvijek crtam obrve, no jesmo li se zaista u jednom trenu svi kolektivno prestali šminkati ili je make up s trona vrlo uspješno izgurao jedan sasvim novi trend?

Da make up više nije u fokusu našeg interesa, pored prašine koja se skuplja na kozmetičkoj torbici, najbolje potkrjepljuju brojke. Nakon što je 2019. godine izdala 11. paletu sjenila, brend  Anastasia Beverly Hills zabilježio je pad prodaje od 30% u prvom kvartalu. S make upom muku muči, vjerovali ili ne, i Kylie Jenner koja također broji gubitke, točnije u 2018. godini njezin profit je pao za 60 %, a kako bi brend 'preživio' prilagodio se novom interesu publike - skincareu. Prelazak iz jednog ekstrema u neki drugi, totalno krajnji ekstrem, u niti jednoj sferi nije toliko očit kao u beautyju. Estetika naših objava, interesi, pa samim time i potrošnja u potpunosti su se promijenili, gotovo preko noći. Beauty ideali kojima smo prije samo godinu dana težili, pali su u zaborav, a što je otvorilo vrata nekoj novoj generaciji koja vrlo uspješno postavlja nove, usudila bi se reći i izazovnije standarde ljepote. Besprijekoran izgled kože, pod premisom prirodnosti i nonšalantnosti, postao je gorući trend. Obrve su razbarušene, čupave, ali i dalje prekrasno stilizirane, a lice bez trunke šminke, barem prividno, apsolutni je imperativ. Kozmetičke police opasno konkuriraju luksuznim salonima i drogerijama, a iza svega stoji nova generacija sa snažnim utjecajem - skinfluenceri.

Skinfluencere zapravo možemo vrlo lako prepoznati; uglavnom se pojavljuju na svojim fotografijama s velikim ručnikom na glavi, slikajući se s pretjeranim slojem kozmetike na licu, stvarajući od nekada opuštajuće njege, fotografije dostojne nekog editorijala. Zapravo su sve suprotno od onoga kako to najčešće izgleda u stvarnom životu; bez razbarušene punđe i odraza u ogledalu kojeg se i same nekada uplašimo. Ono što također karakterizira pripadnike ove nove generacije influencera jest i nesebično dijeljenje vlastite skincare rutine, kao i savjeta o pravilnoj njezi kože. Činjenica jest da su žene i prije silnih društvenih mreža međusobno razmjenjivale iskustva o njezi kože, davale jedna drugoj savjete i upućivale na proizvode koji su se njima osobno pokazali sjajnima, no mogućnost da danas možemo gotovo svakome zaviriti u kozmetičku torbicu nije olakšavajuća okolnost, već nešto što je dodatno zakompliciralo cijelu ovu priču oko uljepšavanja. Pitanje koje se zapravo cijelo vrijeme samo nameće jest u kojoj mjeri možemo olako govoriti o njezi kože i kvaliteti samih proizvoda? Je li naše pozitivno iskustvo dovoljno da svoj utjecaj iskoristimo kako bismo isti proizvod ispromovirali ili potaknuli druge na neki beauty trik koji se nama pokazao sjajnim? Trebamo li se oslanjati na porculanski izgled nečije kože jer pretpostavljamo da se iza njega nalazi velika količina znanja i iskustva?

Činjenica jest da smo brojne make up trikove naučili zahvaljujući YouTube tutorialima, pa tako i dan danas nanosim tuš koristeći se selotejpom, no koliko su takvi savjeti dobrodošli kada je njega kože, pogotovo lica u pitanju? Zbog pogrešno nanesenog tuša eventualno jedina negativna posljedica može biti naše izgubljeno vrijeme (i pokoji živac), no posljedice u vezi njege kože mogu biti puno dramatičnije. Pravi primjer toga je i jedna moja prijateljica, koja je potaknuta trendovima iz daleke Azije, na svom licu poželjela vidjeti porculanski ten. Tako se upustila u potragu za idealnim tonikom, od kojih se onaj od riže, pripremljen u kućnoj radinosti, učinio kao pun pogodak. Googlanje ju je dovelo do visoko pozicioniranih YouTube tutorijala koji broje milijune pregleda, što mnogima ulijeva povjerenje i relevantnost u sam sadržaj, pa se tako hvaljeni rižin tonik ubrzo pronašao i u njezinoj skincare rutini. Nakon nekoliko dana korištenja, umjesto besprijekornog tena, na licu se pojavio osip, popraćen bolnom upalom, a cijela priča je završila - na hitnoj. Naime, riža, koja može sadržavati značajnu koncentraciju arsena, izazvala je alergijsku reakciju, a zbog učestalog korištenja proizvoda, stvorili su se problemi na dišnim putevima te je jedino riješene bilo u injekcijama.

Ovo nije izoliran slučaj, već se u takve pothvate u jednom trenu upustio baš svatko od nas. Sjetimo se samo popularne maske od limuna, koja kada ju nanesete na kožu, može izazvati snažne iritacije na licu, a činjenica koju u ovom tretmanu često zanemarujemo je i to da su ulja u citrusnom voću fototoksična, što znači da u kombinaciji sa suncem mogu na koži nastati razna oboljenja. Problem ne leži samo u proizvodima iz naše kućne radinosti jer kožu možemo vrlo lako oštetiti i preparatima, koje možda na prvu preporučuje i hvali gotovo pa cijeli svijet. Primjerice, Tik Tok je jedno vrijeme bio prepun hvalospjeva na račun The Ordinary piling tretmana koji u svom sastavu sadrži 30% AHA i 2% BHA kiseline, pa smo tako u gotovo svakoj drugoj objavi na ovoj društvenoj mreži mogli vidjeti lice prekriveno crvenom tekućinom. Ono što je zapravo ostalo netransparentno su i brojne štetne posljedice koje su nastale kao posljedica nepažnje prilikom korištenja ovog proizvoda, koji se nerijetko tretira i kao sirovina, zato što se gotovo nigdje nije isticala nužnost korištenja SPF proizvoda, budući da djelovanje sunčevih zraka na kožu koja se nalazi pod ovim tretmanom može biti kobno, u što su se mnogi i sami uvjerili.

U moru dostupnih, brzih informacija te brojnih mjesta na kojima možemo pronaći razne savjete, čak i onda kada ih nužno sami i ne tražimo, vrlo je lako izgubiti se. Rješenje za svoje probleme želimo dobiti u što kraćem vremenu, jednim klikom, a relevantnost nam pruža nečija prividno besprijekorna koža. No, što na to sve kažu oni koji su svoj život podredili upravo učenju o koži, načinima njezinog tretiranja i liječenja? Ili je možda bolje pitanje kada ste posljednji put za svoje nedoumice o njezi kože potražili mišljenje dermatologa?

O ovoj temi porazgovarala sam s jednom od najstručnijih hrvatskih dermatologinja i vlasnicom poliklinike Dermalife, dr. Nevijom Delalle, koja se može pohvaliti edukacijama s raznih područja estetske dermatologije i anti age medicine, koja je trenutno njezina najveća strast. No, kao specijalist dermatovenerologije, nikada ne zaboravlja da je jedino besprijekorno zdrava koža, ujedno i najljepša koža: "Mogu reći da pacijenti bez obzira da li imaju dermatološki problem ili su isključivo došli iz estetskih razloga, najčešće imaju dileme oko bazične njege, a prvenstveno zbog izuzetno velikog broja proizvoda na tržištu. Pri tome ne znaju odabrati pravi proizvod za određeni tip kože ili probleme s kojima se nose. Nisam pristaša klasificiranja kože na masnu, suhu, osjetljivu, tanku ili deblju, jer je potrebno puno više znanja o funkcioniranju cijelog organizma, načinu života, ishrani, uzimanju suplemenata. Ne treba zanemariti životne navike kao što su tjelovježba, pušenje, izlaganje suncu, kakav je hormonalni status i životna dob. Da li je u nekoj životnoj dobi došlo do određenih oboljenja kože ili reakcija preosjetljivosti i još brojne druge stavke koje će nam dati odgovore na brojna pitanja. Samo sveobuhvatnim pristupom, velikim iskustvom i znanjem dolazimo do rezultata." - objašnjava dr. Nevia Delalle i dodaje "društvene mreže i ostale platforme su najjednostavniji način za dolazak do tražene informacije, no pitanje je tko traži informaciju i tko je plasira. Vrlo često se mogu naći i potpuno pogrešne informacije, brojne su napisane u svrhu marketinga ili u slučaju influencera, u svrhu samopromocije. Naravno da među istima ima i vrijednih i točnih informacija, ali to ne znači da će krajnji korisnik doći upravo do takve informacije. Filtriranje pogrešnih od stvarnih ovisi o educiranosti i prethodnim znanjima, a to nije moguće kontrolirati."

"Dobra je mogućnost razmjene iskustava pa se mogu dobiti korisni savjeti. Načelno, mlađe generacije su uvele trend koji je šarmantan i zabavan i nemam ništa protiv pisanja o nekim osobnim dojmovima, ali je važno da se pri tome uvijek poštuje i riječ stručnjaka. Nije sve jedno da li ste dobili informaciju od visoko obrazovane osobe specijalizirane iz određenog područja ili je to napisala osoba koja je isprobala deset ili sto preparata ili postupaka te na temelju osobnih dojmova dijeli savjete. Naime svo znanje o ljudskom tijelu i njegovom funkcioniranju te o koži kao najvećem organu tijela proizlaze iz dugogodišnjeg učenja i velikog iskustva temeljenom na svakodnevnom radu s pacijentima te rezultatima koji se prate godinama uz znanstvenu podršku. S druge strane i ja, kada je riječ o novim preparatima za kožu poslušam savjete beauty influencerica koje su isprobale proizvod i tako dobijem prvi utisak koji može, ali i ne mora biti točan." - govori dr. Nevia Delalle. 

Nagli rast skinfluencera na tržištu povukao je sa sobom pitanje stručnosti, ali i propitkivanje izvora od kojih zapravo učimo o njezi. I ne, problem ne leži u tome da netko podijeli sa svijetom svoje pozitivno iskustvo prilikom korištenja nekog proizvoda, već u tome što se u nedostatku kvalitetnog sadržaja nerijetko prelazi u bizarnost jer se uvijek traži nešto novo i neviđeno. Također, kako za sve drugo u životu, tako i ovom slučaju, za tango je potrebno dvoje, pa se tako i dio odgovornosti nalazi i na nama potrošačima i konzumentima takvog sadržaja. Naša navika, oblikovana napretkom tehnologije, dovela je do toga da rješenja za svoje probleme tražimo na mjestima koja za to i nisu predviđena, samo zato što su lako i brzo dostupna. Puno je jednostavnije primijeniti nečiju tuđu skincare rutinu, nadajući se da će jednako dobro funkcionirati na nama samima, nego potrošiti svoje vrijeme na konzultacije sa stručnjakom, što na kraju i nije uvijek najsretnije rješenje.

S druge strane, ono što ne bismo trebali smetnuti s uma jest da se iza omiljenih profila nerijetko nalazi vrlo uspješan biznis, ako ne onaj s vlastitom skincare kolekcijom, onda je isti ostvaren u vidu bliske suradnje s pojedinim brendovima jer vjerujte mi, nikome zaista ne treba 10 seruma za hidrataciju. Ono što je također važno istaknuti jest i pitanje estetike, odnosno sam izgled profila i način oglašavanja na društvenim mrežama. O tome hoće li se neki proizvod pojaviti na Instagram feedu zapravo određuje njegov atraktivan izgled, a ne učinkovitost.

Brojni brendovi koji bilježe sjajne brojke po pitanju prodaje, često na društvenim mrežama prođu ispod radara te se o njima šapuće iza kulisa kao da je riječ o kakvoj ilegalnoj radnji. Pravi primjer toga su i Weleda proizvodi, odnosno Skin Food linija za njegu kože, koja bilježi sjajne rezultate prodaje iz godine u godinu, nosi status kultnog proizvoda za njegu, ali zahvaljujući neprivlačnom dizajnu, rijetko kada ju možemo vidjeti dijelom nečije svakodnevne rutine jer je jednostavno zelena boja šaka u oko te se kao takva ne uklapa u vizualni identitet profila. Ono što si trebamo osvjestiti jest funkcija Instagrama, odnosno činjenicu da je riječ o vizualnoj platformi, na kojoj glavnu riječ najčešće imaju i vizualno atraktivni, a ne nužno funkcionalni i učinkoviti proizvodi, kao i zdravorazumski pristup njezi, pa tako ako vam neki trik ili proizvod zvuči previše dobro da bi bilo istinito, vjerojatno ste apsolutno u pravu!

Foto: Instagram
Objavljeno: 08.10.2020. u 11:19

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p