DIZAJN I ARHITEKTURA

Kako nam je Ikea servirala 'reality check'?

Instalacija '25 m2 of Syria'

Ikea
norveškom gradiću Slependen mnogi su se, pomalo umorni nakon posla, uputili u Ikeu po sitnicu-dvije koja im je baš, eto, zatrebala kod kuće. S mališanima pod rukom promarširali su kroz perfektno stilizirane Ikeine prostorije koje kao da vrište parolom savršena obitelj srednje klase na Zapadu. No, jedan je prizor na putu do nove police za kupaonicu razbio udobni mjehurić komfora, pretvarajući sigurnost u relativan pojam.

Šokantni prizor koji je poslao žmarce niz kralježnicu i opalio pljusku na kojoj piše reality check svakom tko u svom biću posjeduje imalo empatije, bila je replika doma jedne prosječne sirijske obitelji. Ruševan dom usred ulaštenih podova Ikeine prodavaonice izgleda, vidi čuda, baš poput doma Rane i njene deveteročlane obitelji u Damasku, glavnom gradu Sirije. Rana se, naime, sa svojom obitelji morala skloniti od opasnosti i napada koji su njen dom pretvorili u ratnu zonu, no kako nije imala novaca za nešto bolje, niti za madrace, pokrivače i odjeću za djecu, ova je kućica od 25m2 morala poslužiti svrsi.

Ikea
Kontrast ove instalacije imena 25 m2 of Syria i ostatka pomno namještenih soba u kojima pastelne boje zaogrnute prepoznatljivim skandinavskim minmalizmom odražavaju optimizam i toplinu obiteljskog doma, gotovo je nasilan, svakako bolan. No Ikea Norveška je ovom replikom Raninog sirijskog doma, u suradnji s norveškim Crvenim križem i marketinškom agencijom POL, željela skrenuti pažnju na konfliktna i ratom zahvaćena područja i stravične uvjete u kojima ljudi žive te prikupiti novac za pomoć sirijskim izbjeglicama. Ikeine su etikete s cijenom i opisom proizvoda ovoga puta bile ispisane pozivom u pomoć. Brojevi telefona i adresa na koju se može donirati novac za pomoć obiteljima kojima nedostaju najosnovnije stvari za život dostupni su i dalje, premda je instalacija uklonjena iz norveške trgovine po završetku dvotjedne kampanje koju je vidjelo preko 40 tisuća posjetitelja, na tjednoj bazi.

ikea
Kampanja je rezultirala s prikupljenih 22 milijuna eura i da, mediji su itekako podijelili ovaj Ikein pothvat, što je vrlo vjerojatno bila i jedna od zamisli marketinškog tima. No, premda se kompanije Ikeinih dimenzija najčešće čine manipulativnim organizacijama koje podmuklo igraju na ljudske slabosti, držeći se čvrsto poput djeteta za majčinu suknju za dobru staru Freudovsku psihoanalizu ukorijenjenu u marketinške aktivnosti, društveno odgovorno poslovanje pozdravit ćemo svaki put. Ta, nadomak smo 2017. i ono je svakako win-win situacija, neizbježan plan želimo li opstati kao društvo. Ako je ova kampanja potaknula samo 1% od onih 40 tisuća tjednih posjetitelja Ikee, lijepimo joj etiketu hvalevrijedne, posebno u mračnim danima kada se većina svijeta oporavlja od šoka prouzročenog odabirom novog predsjednika SAD-a, još uvijek ne znajući točno kako nastaviti sa svakodnevicom strahujući od posljedica koje bi ovaj čin mogao imati na sve. Jer, individuu po individuu, možda se poput domino efekta proširi svijest o tome da smo, na kraju dana, svi satkani od podjednakih aspiracija, nadanja, boljki, i možda se ono što se danas događa ljudima u Siriji, sutra, samo jednom odlukom nekog neobrazovanog proćelavog starca s podivljalim egom i novcem kao glavnom valutom moći, može dogoditi nama. I bilo bi nam jako drago da nas oni sa sretnijim kartama u rukama, poslušaju. Pa makar i u Ikei. Pravila, naposljetku, mijenjaju oni na vrhu, stoga je odluka istih da svoju moć barem djelomično ne iskoriste u dobre svrhe, naprosto neshvatljiva. I neprihvatljiva.

ikea
ikea
ikea

 

M.M.
Foto: Ikea
Objavljeno: 10.11.2016. u 11:05
Tagovi: Ikea

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p