DORIS OSTREŠ

Je li konačno odzvonilo nerealnim Instagram filterima?

Sjajni rezultati ili fliter - tko je zapravo zaslužan za prodaju beauty proizvoda?

S vremena na vrijeme, kada me uhvati nostalgija, volim maknuti prašinu sa starih foto albuma koje su moji roditelji brižno sakupljali i vratiti se u ona bezbrižna vremena kada mi je glavna briga bila hoću li se izboriti na školskom izletu za mjesto do prozora ili što će taj dan biti u školi za užinu. Toliko uspomena satkano je u svega nekoliko stranica, a svaka slika mogla bi se satima prepričavati. Ono što je zanimljivo jest da se sve osobe s tih fotografija mogu prepoznati; njezine specifičnosti nisu se peglale, zamagljivale i brisale te su crte lica ostale iste, baš onakve kakve su i u stvarnom životu. Koliko god me raduje sjetno gledanje ovih fotografija, u jednu ruku me i rastužuje jer ne mogu, a da se ne zapitam, kakve fotografije ću ja jednog dana pokazivati svojoj djeci; slike s ljetovanja koje izgledaju kao da su napravljene na Azurnoj obali, a ne na Jadranu? Ili slike sebe u najboljim godinama, a koje nikakve veze nemaju s mojim prirodnim odrazom u ogledalu?

Činjenica jest da su se standardi ljepote oduvijek izmjenjivali te da im nikada nije bilo baš jednostavno udovoljiti; od punašnijeg stasa koji je nekada davno simbolizirao plodnost, preko manekenske građe, pa sve do veličanje oblina, zahtjevi u ljepoti nemilosrdno su se izmjenjivali i u središte pozornosti stavljali ono za što se u tom trenutku etiketiralo kao lijepo. No, standardi ljepote nikada se nisu toliko silovito i brzo izmjenjivali kao danas, a sve zahvaljujući filterima koje je postalo nemoguće izbjeći. Ni sama ne mogu nabrojati koliko ih imam spremljeno pod favorite, a još manje se mogu sjetiti kada sam posljednji put objavila u potpunosti sirovu fotku na društvenim mrežama. I ovdje ne govorim isključivo o vlastitim fotkama, već i o filtriranju svega što me okružuje, a što je u jednom trenutku, zajedno sa mnom, prestalo udovoljavati ovim novim, nametnutim standardima ljepote. Tako filtriram sve; od sunčanog dana i vedrog neba, hrane koja se nalazi na stolu, pa sve do omiljenog kutka u stanu. Da, filteri su se uvukli u gotovo svaku našu poru (doslovno) i to u toj mjeri da smo zaboravili kako izgleda prirodna koža, a zbog čega nam je vlastiti odraz u ogledalu postao u najmanju ruku nepodnošljiv!

Ideja o kosim očima, punim usnama, izraženim jagodicama i popeglanom licu bez ijedne bore nadilazi granicu bezbrižne zabave te postaje sve veći i ozbiljni problem, posebice kada govorimo o mentalnom zdravlju. Tako su dijagnoze poput Snapchat dismorfije postale naša stvarnost, a od čega najviše profitira estetska kirurgija, koja je u posljednjih nekoliko godina jednostavno procvala. S druge strane, problematika filtera trenutno je goruće pitanje i u beauty industriji, jer koliko je zapravo etički prodavati kozmetičke proizvode, a čije rezultate ne prikazuje sam proizvod, već isključivo filter?

Korištenje filtera u prodajne svrhe polako postaje stvar prošlosti, barem kada govorimo o Ujedinjenom Kraljevstvu, a gdje je donesena nova regulacija oglašavanja na društvenim mrežama. Ono što je doprinijelo ovakvoj odluci je kampanja vizažistice i plus size modela Sashe Louise Pallari, koja je započela pokret #FilterDrop, pozivajući influencere da prestanu koristiti beauty filtere koji nameću nerealne standarde ljepote i iskrivljuju njihov izgled gotovo do neprepoznatljivosti. Također je istaknula kako se na objavama koje su plaćene treba prikazivati stvarna koža i njezina tekstura, kao i pravi izgled te djelovanje proizvoda jer se u suprotnom kod potrošača stvaraju nerealna očekivanja, a zbog kojih se dolazi do zaključka kako proizvod ne djeluje na jednak način kao što se to prikazuje na ekranu. Kako ne postoji zakon kojim se uređuje influencerski način poslovanja te je uglavnom riječ o sivoj zoni u kojoj vlada bezakonje, ovakav korak ka uređenju plaćenog oglašavanja nužan je i za opstanak samog influencinga jer vjerni pratitelji sve češće gube povjerenje u nametnutu savršenost koju ne mogu postići. Također filtriranje rezultata proizvoda ne ide u korist niti samim brendovima, jer ako je nešto dobro i funkcionalno, zašto dodatno uljepšavati postignute rezultate?

S druge strane, nerealno oglašavanje nisu izrodile društvene mreže, već se o ovom problemu u beauty industriji polemizira već dugi niz godina. Pravi primjer toga su i TV reklame, koje su nas 'pokvarile' puno prije zloglasnih društvenih mreža. Popeglana koža, umjetne trepavice, javne osobe, koje ne mogu pokazati niti jednu emociju zbog botoksa, kao zaštitna lica anti age proizvoda, donedavno su činili normativ oglašavanja brojnih beauty brendova, sve dok se nisu pojavili 'Advertising Standards Authority', odnosno standardi u oglašavanju, a zbog kojih su brojne reklame postale zabranjene.

Primjerice, kampanja u kojoj se pojavila glumica Rachel Weisz kao zaštitno lice anti - age proizvoda naišla je na niz kritika zbog plasiranja nerealnog izgleda glumice, a za koji nije zaslužan proizvod koji reklamira, već isključivo Photoshop. Budući da su se plasirala očekivanja koja sam proizvod ne može ispuniti, reklama se jednostavno morala ukinuti. Prisjetimo se i debakla u kojem je sudjelovala pjevačica Taylor Swift kao zaštitno lice kozmetičkog brenda Cover Girl za NatureLuxe Mousse maskaru. Uz razna obećanja koja inače idu s prodajom maskare, poput garancije dvostruko većeg volumena trepavica, na reklami je bilo ispisano sitnim slovima upozorenje da su trepavice povećane u postprodukciji, a zbog čega je i ova reklama rezultirala zabranom oglašavanja.

Ovu problematiku na nešto pametniji način su počeli iskorištavati brojni beauty brendovi u svrhu promoviranja prirodnog izgleda, a što je preraslo u cijeli jedan pokret o važnosti dobrog osjećaja u vlastitoj koži. Poznati beauty brend Skin Proud nedavno je lansirao novu kampanju sa snažnom porukom 'Be proud, not perfect', koja pored osnaživanja, ima i jedan vrlo konkretan cilj, a to je zabraniti korištenje Photoshopa u beauty reklamama. Također brend vrlo glasno kritizira nerealne standarde ljepote, koje nije moguće postići proizvodima koje beauty industrija pokušava prodati te da je krajnje vrijeme da čovjek konačno počne ličiti na ono što je - ljudsko biće, sa svojim vrlinama i manama.

Sve navedeno dovelo je do toga da danas, kada gledamo neku TV reklamu ili prolazimo pored popeglanog plakata gdje se sumanuto smiješi neki celebrity gledajući u kremu, jednostavno odmahnemo rukom jer smo prestali vjerovati u tu iluziju koja nema veze sa stvarnim odrazom u ogledalu, te smo svoje povjerenje prema beauty brendovima izgradili prateći profile 'djevojaka iz susjedstva', s kojima nam je postalo znatno lakše poistovjetiti se. No, što će se dogoditi kada te obične djevojke, za koje smo vjerovali da imaju toliko sličnosti s nama, zahvaljujući filterima i brojnim obradama, postanu ponovno nedokučivo savršenstvo? Vjerujem da nećemo morati dugo čekati da dobijemo odgovor na ovo pitanje!

Foto: Instagram
Objavljeno: 28.02.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p