DORIS OSTREŠ

Je li život u lockdownu dokazao da se ipak (ne)sređujemo zbog drugih?

Treba li nam zaista nova odjeća i kozmetika iako ne idemo baš nigdje?

Unazad nekoliko dana, pored raznih obavijesti na Facebooku koje svakodnevno ignoriram, smjestila se pomalo neobična pozivnica za proslavu rođendana. Na prvi pogled mi je bilo pomalo neobično da me netko poziva na proslavu rođendana u vrijeme kada se odgađaju vjenčanja, dodijele diploma i drugi važni životni događaji, dok nisam shvatila da rođendan slavi upravo onaj zbog kojeg je mnogima život stavljen na pauzu - koronavirus. Da, prošlo je godinu dana od kada se u svijetu pojavio prvi slučaj zaraze, a iako se uporno nastoji u naš rječnik usaditi izraz 'novo normalno', imam osjećaj da baš ništa oko mene nije normalno, a još manje novo, posebice posljednjih nekoliko tjedana kada se donijela odluka o zatvaranju kafića i restorana, zbog čega ponovno gledamo isti film, samo ovoga puta s puno manje entuzijazma i nade u njegov sretan i skorašnji kraj...

Kada je u ožujku najavljen prvi lockdown i to puno rigorozniji od ovoga mini, kako mu se u posljednje vrijeme tepa, gotovo svi smo to stoički prihvatili. U zraku se osjećao duh zajedništva, uvelike se pričalo o tome kako svi trebamo poraditi na svom mentalnom zdravlju, razgovarati o trenutnoj situaciji s osobama od povjerenja te kako je ovo sjajna prilika za provesti pokoji trenutak više s članovima obitelji, na koje smo zbog svakodnevnih obaveza ponekad i zaboravili da postoje. Dijelili su se ohrabrujući citati, gradile neke nove rutine te se uvelike razgovaralo o tome što ćemo prvo napraviti kada ovo sve prođe, prešutno se tako opominjući kako do sada nismo uživali u životu punim plućima. Pored toga naučili smo peći kruh, podsjetili se da Španjolci ipak vode glavnu riječ kada su serije u pitanju te smo naučili nešto više o karakteristikama ljudskog ponašanja u stresnim situacijama, a koje su objasnile pomamu za wc papirom i kvascem. Činjenica jest da se svijet uvelike promijenio i da su u skladu s time naše osobne promjene neminovne, no neke navike smo odlučili čvrsto sačuvati u svojoj svakodnevici, iako nemaju apsolutno nikakvog smisla...barem na prvu!

Dok se cijeli svijet suočava s globalnim ekonomskim padom, niskim primanjima i nemilosrdnim otkazima te se brojne industrije bore za svoj opstanak, neke pak zadovoljno trljaju ruke. Jedna od njih je ona modna, koja ne samo da drži svoju glavu iznad vode, već bilježi rast prodaje i to gotovo duplo veći u odnosu na prošlu godinu, a sličan trend prati i beauty industrija, koja bilježi pad prodaje u segmentu make upa, dok se onaj skincare pokazao najprofitabilnijim. S druge strane, pad potražnje za make up proizvodima ne možemo u potpunosti pripisati korona krizi jer se pad nazirao još početkom 2019. godine, kada se tržište šminke smanjilo za 7% od siječnja do lipnja 2019. u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Razlog? Jednostavno smo postali zasićeni pojavom novih paleta, pudera i highlightera, da smo, sasvim logično, prešli u totalno drugu krajnost - skincare, područje kojem je kriza stigla kao naručena.

Da brojke ne lažu, gotovo svatko od nas može posvjedočiti jer naši ormari nisu ništa oskudniji u odnosu na prijašnje godine, a sadržaj u make up torbici toliko je bogat da se više i ne trudimo zatvoriti ju. Mnogi će reći da razlog leži u činjenici da smo potrošačko društvo i da nam je kupovina zapravo rutinska aktivnost, no postoje li još neki razlozi zašto od mode i industrije ljepote nismo digli ruke kao od svega drugoga? Ovo pitanje posebno je zanimljivo kada uzmemo u obzir da gotovo na prste možemo nabrojati svaki svoj izlazak iz doma u ovoj godini. Stoga vodimo li računa o svom izgledu isključivo iz navike, je li riječ o podsjetniku nekih bezbrižnijih vremena od kojeg se nismo spremni odvojiti ili smo svjesni da ipak nismo toliko socijalno otuđeni od drugih kao što se to ovih dana potencira?

Vjerujem kako djelić odgovora leži u svakom navedenom pitanju, no našu motivaciju za daljnjom kupovinom kozmetičkih proizvoda, odjeće i obuće zapravo najviše oblikuje činjenica da smo i dalje socijalno povezani, možda i u većoj mjeri nego ikada do sada, samo što je naš kontakt virtualan te su sva pravila socijalnog ponašanja, uključujući i fenomen u kojem mišljenje o sebi oblikujemo povratnim informacijama drugih ljudi, preseljena u online dimenziju. Od pamtivijeka ljudi izgrađuju mišljenje o sebi načinom na koji ih drugi vide te je u našoj prirodi da želimo svijetu poslati pozitivnu sliku o sebi, a gdje zapravo veliku ulogu imaju modna i beauty industrija koja nam olakšava da ta slika bude što ljepša, u skladu s nametnim standardima i ispunjenim očekivanjima okoline.

Upravo zato si nećemo dopustiti da se na zoom sastanku pojavimo u staroj pidžami i masne kose, izdanje u kojima realno provodimo svoje dane u lockdownu, već ćemo se potruditi da zadržimo sliku koju su naše kolege o nama već stekle. Također aktivnost korisnika na društvenim mrežama veća je no ikada, što samo potvrđuje da osim zadržavanja kakvih takvih socijalnih kontakata i dalje tražimo potvrdu svoje probrane zajednice da smo s njihove strane prihvaćeni, viđeni i da smo prisutni. Pokoja fotka u novim modnim komadima ili pokazivanje prekrasne kože kao rezultat višemjesečne discipline u njezi nešto je što će održavati stvorenu sliku o nama, čak i da mjesecima ne izađemo iz svog doma.


U ljudskoj je prirodi da držimo do toga što drugi ljudi zapravo misle o nama, pa nerijetko tuđe kritike prihvaćamo nekritički, a često smo skloni sebe vrednovati prema vlastitim nerealnim perfekcionističkim kriterijima.
Nije riječ o nikakvoj boljci modernog doba, već je u pitanju nešto od čega je čovjek satkan. Sama odjeća, modni dodaci te svi silni preparativni i dekorativni proizvodi određivali su, kako kroz povijest, tako i dan danas, naš status, karakter, stil, te su uspijevali puno toga reći o nama u vrlo kratkom vremenu. Predmeti koje koristimo u navedene svrhe nikada neće biti sami sebi svrha, već nam i dalje vjerno služe, pa čak i onda kada nismo toga toliko svjesni!

Foto: Instgram
Objavljeno: 13.12.2020. u 15:13

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p