PREHRANA

Fit mit: Mogu li nabujati od previše proteina?

Otkrili smo što se krije iza fitness mita

proteini
S
vi koji se aktivno bave nekom vrstom sportske aktivnosti znaju da su proteini potrebni kako bi pomogli mišićima da se što prije oporave nakon vježbanja, a isto tako sigurno su barem jednom čuli tvrdnju kako će nabujati od previše proteina. Je li to doista tako doznali smo od Marije Andrijašević dipl. ing. nutricionistice, trenerice i predavačice na Fitness učilištu te nutricionistice dipl. ing. preh. teh. Nataše Šoštarić.

Što su proteini?

Marija nam je rekla kako se proteini, odnosno bjelančevine, uz vodu, smatraju najvažnijim tvarima u tijelu. Kaže kako su upravo oni glavni izvor za izgradnju mišića, kože, noktiju te unutarnjih organa uključujući srce i mozak. Također dodaje kako sudjeluju u izgradnji hormona, a hormoni nadziru mnoge funkcije u tijelu te reguliraju ravnotežu vode u tijelu.

"Osim što su izvor gradivnih blokova u tijelu, služe i kao izvor topline i energije. Ta energetska funkcija se ipak ne koristi kada je u tijelu dovoljna količina ugljikohidrata i masti jer se oni troše prvi. Međutim, kod prekomjernog unosa proteina, koji nisu iskorišteni kao gradivni blokovi ili za energiju, oni se u jetri pretvaraju u masti i skladište u tjelesnim tkivima", objasnila je Marija funkcioniranje prevelikog unosa proteina.

proteini

Izvori proteina

Nataša dodaje kako proteini kao i bilo koja druga skupina namirnica, mogu uzrokovati suvišno nakupljanje kilograma ako se konzumiraju u pretjeranim količinama. Kaže kako meso često sa sobom nosi i puno masnoća pa se preporučuje konzumirati mlado meso kojem su odstranjene vidljive masnoće. Crveno meso savjetuje jesti od dva do tri puta tjedno dok lako probavljive proteine poput ribe možete imati na jelovniku barem dva puta tjedno.

"Najbolji izvori proteina u biljnom svijetu su mahunarke, grahorice, cjelovite žitarice i sjemenke. Mahunarke i grahorice nakon probave često stvaraju neugodan osjećaj napuhanosti te ih se preporučuje konzumirati s lako probavljivim namirnicama poput riže. Metabolizam proteina zahtjeva prisustvo vode te se i zbog povećanih potreba za vodom možemo osjećati napuhnuto i teško. Stoga je važno naučiti pravilno kombinirati namirnice i pratiti reakcije tijela na određene namirnice koje uzrokuju napuhanost i osjećaj težine", rekla je Nataša.

proteini

Koliko proteina nam je potrebno?

Marija dodaje kako su proteini svakako potrebni za izgradnju mišića, ali da njihov višak sigurno neće izgraditi veće kvadricepse ili bicepse te naglašava kako iza jednog bodybuildera, atletičara ili sportaša stoji jedan cijeli stil života. Naglašava kako je s vremena na vrijeme korisna suplementacija proteinskim shakeovima jer su oni jednostavni za pripremanje i brzo probavljivi, ali kada se radi o potrebama svako ima jedinstvenu građu tijela, preference i potrebe.

"Ako govorimo o prosječnom čovjeku potrebno je oko 0,8 do jednog grama proteina po kilogramu tjelesne mase, dok sportašima treba od 1,2 do 2,2 grama. Tako je npr. 55 grama proteina dnevno potrebno osobi teškoj 68 kilograma. Naravno da potreba za proteinskim unosom raste ako osoba ima teže treninge ili radi teže fizičke poslove te ako je ozlijeđena ili bolesna",  objašnjava Marija.

proteini

Dodaje kako istinitost mita o bujanju tijela zbog prekomjernog unosa proteina ovisi o različitim faktorima poput stila života, fizičke aktivnosti, količini unesenih proteina te obliku proteina koji se konzumiraju. Marija na kraju zaključuje kako se od proteina tek tako ne buja ako se uzimaju u količinama koje zadovoljavaju dnevne potrebe određene osobe, a znamo i sami kako je umjerenost ključ svega.

Tanja Konjevod
Foto: Pexels i Pinterest

Objavljeno: 02.03.2017. u 16:01

VIDEO

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p