PREHRANA

Sve što ste htjeli znati o 3 najpopularnije dijete

Koju dijetu odabrati?
diet 
UN dijeta, LCHF dijeta, sirova dijeta, dijeta s čokoladom, frutarijanska dijeta, South Beach dijeta… Zaista nema potrebe nabrajati: postoje doslovno stotine dijeta koje su svojevremeno imale svoje vjerne poklonike. Od toliko dijeta, koju odabrati? Štoviše, trebamo li uopće podvrgavati svoje tijelo dijetalnim režimima u pokušaju da smršavimo? Tri najpopularnije dijete prokomentirala nam je Diana Gluhak, magistrica nutricionizma, koja je svoje znanje stekla školovanjem na Prehrambeno Biotehnološkom Fakultetu, ali i u radu u KBC Zagreb.
 
dijana

Diana Gluhak mag.nutr.

Konzultant za nutricionizam


UN dijeta
UN dijeta zapravo u prenesenom značenju znači „un dijet“ ili ne-dijeta, jer se ne kontrolira unos hrane. UN dijeta zasniva se na načelu razdvajanja pojedinih skupina namirnica kako bi se ubrzao metabolizam i tako pospješio proces probave. Zapravo začetak navedenog načina prehrane možete pronaći u Hay dijeti na samom početku 20.stoljeća.

UN dijetom se sugerira veliki gubitak kilograma u kratko vrijeme što nikako nije adekvatno ukoliko želimo dugotrajan učinak. Naime, mnoge osobe koje su prekinule sa UN dijetom i vratile se na prehranu u kojoj postoje kombinacije hrane, su iskusile neželjen „jo-jo efekt“ (osobe su na kraju dijete imale više kilograma nego kad su započele sa procesom dijete). Zašto dolazi do smanjivanja kilograma? Zato što ćemo teško unijeti znatan kalorijski unos ukoliko unosimo samo jednu skupinu hrane. Psihološki gledano, dosadi cijeli dan žvakati rižu, ili u drugom slučaju samo piletinu ili sir, stoga takav način prehrane vas kroz dan brzo zasiti.
 body

 
Pozitivne stvari su da UN dijeta ne zahtjeva kupovinu posebne hrane, već se striktno zasniva na kombinaciji iste, te je u neku ruku jednostavna za provođenje. Doručak je uvijek jednak, sastoji se od suhog ili svježeg voća. Dani su segmentirani prema gruboj biokemijskoj podjeli: Proteinski dan, Škrobni dan, Ugljikohidratni dan i Voćni dan, što omogućava lakšu probavljivost hrane. Hranu ne kombinirate i uglavnom kuhate jednom na dan, jer su nerijetko ručak i večera isti.

Negativne značajke su da UN dijetom usporavate bazalni metabolizam i nerijetko nemate energije za tjelesnu aktivnost. Također, organizam se tako grubom segmentacijom šokira iz dana u dan. Problem također predstavlja frekvencija obroka. Tokom voćnog dana trebate jesti svaka dva sata, tokom škrobnog dana svaka tri sata. Ukoliko pogledamo da prosječna osoba tokom jednog radnog dana ima jedan ili najviše dva obroka, ova dijeta postaje nezamisliva za provođenje. Također, tijelu je potrebno da svaki dan uzima hranu iz svih skupina. Nije loše kombinirati na tanjuru samo meso sa zelenim povrćem, ali biti isključiv do UN mjere nije preporučljivo.

Ocjena 2.5 / 5
 
body
 
LCHF – LOW CARB, HIGH FAT
LCHF podrazumijeva popularan koncept za provođenje koji koristi nekoliko skupina hrane. Najviše zastupljena je proteinska skupina koja uključuje meso, perad, ribu, jaja, suhomesnate proizvode, uz mliječne proizvode kao izvor proteina. Također, dopušteni su orašasti plodovi i povrće, međutim ono povrće koje raste iznad zemlje poput kupusa, brokule, cvjetače, blitve, tikvica, mahuna, špinata. Povrće koje raste u zemlji, poput mrkve, cikle, korabe, se jede u smanjenim količinama dok njihove „škrobaste“ inačice poput krumpira i batata su strogo zabranjene. Jednako tako zabranjena je većina voća, zapravo dozvoljava se samo limun, grejp i određene vrste bobičastog voća koje imaju male količine šećera. Žitarice i svi proizvodi od žitarica su zabranjeni.

O čemu se zapravo radi?
LCHF je u prijevodu nisko ugljikohidratna visoko masna dijeta. Prehrana je bogata masnoćama i siromašna ugljikohidratima, kompleksnim i jednostavnim. LCHF dijeta se temelji na segmentu da se radi o prehrani naših predaka, što nikad nije znanstveno dokazano. Druga činjenica je da LCHF svoje korijene vuče iz sjevernih zemalja Europe, primarno Švedske, kojoj je kulturološki blizak takav način prehrane.
 
food

  

Danas se na tržištu nalaze tzv. blaži oblici LCHF prehrane koji povremeno uključuju povrće koje raste ispod zemlje, širu lepezu voća, pa čak i neke žitarice. Danas je kulturološki osobama koje žive u Mediteranskom pojasu vrlo teško izbaciti namirnice poput krumpira, mrkve, smokava i primjerice grožđa ili jagoda jer smo generacijama srasli s njima. Ideja LCHF je smanjiti unos nepotrebnih ugljikohidrata, međutim tu se promašuje bit. Istina je da danas unosimo previše ugljikohidrata međutim to ne znači da ih se izbavi, već regulira. U Švedskoj nećete vidjeti stablo limuna, banane i ne sade krumpire, stoga su sjevernjaci i epigenetički prilagođeni na način prehrane koji obiluje masnoćama, a ima smanjene količine ugljikohidrata. Međutim, mi generacijski na ovim područjima konzumiramo miks mediteranske i kontinentalne prehrane. Pozitivna strana LCHF dijete je znatno veća konzumacija povrća, orašastih plodova, nego kod opće populacije, znatno smanjena konzumacija grickalica i nešto veća disciplina kod kreiranja obroka. Evidentno je da će se s takvim načinom prehrane smanjiti broj kilograma, međutim nikako ne sugeriram strogi način LCHF prehrane, već kombinaciju LCHF i mediteranske prehrane.
 
Ukupna ocjena: 3 / 5

 
Sirova dijetafood
Konzumacija sirove hrane ili sirovojedstvo je relativno nov način prehrane koji zahtjeva dosta angažmana i domišljatosti. Teorija sirove hrane se zasniva na ideji da se hrana ne treba izlagati temperaturi iznad 46 stupnjeva Celzijevih. Na taj način dolazi do očuvanja mnogih hranjivih tvari koje bi se izgubile ukoliko ju termički obradimo. Što je u velikoj mjeri točno. Većina prehrane čini voće i povrće i ukoliko zaista zagrizete u sirov način prehrane, neminovno vas čeka vegetarijanski, odnosno veganski način prehrane. Osim voća i povrća, jedu se žitarice, orašasti plodovi, klice, sjemenke i slično. Hrana se termički ne obrađuje već se prelijeva vodom koja ne prelazi 46 stupnjeva Celzijevih.

Ovakva prehrana ima mnogo pozitivnih strana. Prehrana je siromašna energijskom vrijednosti, odnosno kalorijama stoga ukoliko pređete na ovakav način prehrane, neminovno je da ćete izgubiti kilograme, a teorijski, niste na dijeti, nego na promijenjenom stilu života. Sirov način prehrane obiluje hranom koja je zaista bogata hranjivim tvarima, antioksidansima i fitokemikalijama, međutim postoje i minusi.
 
food
 
Sirov način prehrane kroz dulji period je siromašan vitaminom B12, kalcijem, željezom i omega-3 masnim kiselinama, koje je potrebno nadoknaditi kroz obogaćenu hranu ili dodatke prehrani. Sirova hrana u svojem potpunom obliku ne uključuje meso, ribu i mesne proizvode. Točno je da takvu hranu danas konzumiramo u prevelikoj mjeri, međutim u potpunosti ju izbaciti nije uvijek najbolje rješenje.

Danas u prehrani rijetko imamo sirove namirnice, kao što su primjerice sokovi od mješavine voća i povrća, što bi bilo idealno uvesti u prehranu. Dapače, pola našeg povrća koje se konzumira tokom dana bi trebalo biti termički obrađeno, a druga polovica sirova. Preporučam da se uvedu zdrave prehrambene navike koje sirova prehrana nudi zbog izuzetne visoke hranjive vrijednosti, ali potpuni prelazak na sirov način prehrane će rijetke zadovoljiti.

Ocjena: 4 / 5
 
body


Diana Gluhak i Jelena Skendžić

Foto: Pinterest

Objavljeno: 29.05.2015. u 12:49

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p