KOŽA

'Miris je, za mene, tekuća biografija'

Intervju: Juraj Sotošek-Rihtarec, autor parfemskog bloga BL’eauOG

Juraj Sotošek-Rihtarec

Ako je suditi po akademskoj pozadini Juraja Sotošeka-Rihtareca, na prvu biste vrlo lako mogli zaključiti kako ono nema baš nikakve veze s njegovom strašću prema parfemima no autor jedinog domaćeg parfemskog bloga BL’eauOG reći će vam kako poveznica između njegovog studija na Fakultetu političkih znanosti te na prestižnoj pariškoj Sorbonni i luksuznih mirisnih bočica – svakako postoji. Upravo su društvene znanosti bile zaslužne za rađanje njegovog interesa prema parfemima, a taj je interes vrlo brzo prerastao u strast koja je Juraju osigurala status vrlo cijenjenog parfemskog insajdera.

"Tijekom svog studiranja političkih znanosti poseban sam interes gajio prema rodnim studijima, društvenim pokretima, filozofiji i povijesti što mi je na kraju pomoglo da razvijem drugačiji pristup parfemima – da povežem parfeme s širim društvenim kontekstom, poviješću te trenutnim tržišnim trendovima", objasnio je Juraj koji je svoju ljubav prema mirisima (posebice niche parfemima) pretočio u vrlo hvaljen i prepoznat parfemski blog koji, otkako se pojavio, uživa cijenjeni status na našim prostorima ali i mnogo šire. Za Juraja je parfem mnogo više od tekućine koja lijepo miriše, mnogo više od još jednog beauty proizvoda. On na parfem gleda kao na umjetnost koja oživljava u dodiru s kožom pojedinca stvarajući uvijek posebne i unikatne priče, igrajući važnu ulogu u kreiranju sjećanja te budeći neke posebne osjećaje. Otkako je Juraj uronio u taj čarobni svijet parfema, organizirao je nekoliko tribina dovodeći u Zagreb jedne od najvećih svjetskih parfemskih stručnjaka poput Sylvaine Delacourte iz Guerlaina ili pak poznatog španjolskog parfumera Ramona Monegala, a i sam je održao nekoliko predavanja na temu parfema kao umjetnosti. Jedan od posljednjih projekata, a koji je polučio neizmjerno puno zanimanja je Olfactive Dinner, intimna večera prepuna okusa i mirisa, a koja povezuje fina jela s artističkim parfemima visoke kvalitete, koji su poslužili kao inspiracija.

Poznajemo brojne koji tvrde kako vole parfeme no ne i mnogo njih koji su svoju strast prema parfemima odlučili pretočiti u nešto ozbiljnije. Kako je počela Vaša priča s parfemima? Tko je u vama probudio ljubav prema mirisima?

To je zaista jedna dugačka priča koje se prisjećam sa smiješkom. Mislim da je jedna anegdota posebno zanimljiva. Dok sam pohađao Fakultet političkih znanosti u Zagrebu, slušao sam jedan kolegij kod profesora Kurelića, karizmatičnog i naizgled strogog pedagoga. U predavanju je koristio svoje živopisne primjere s parfemima i odlučio sam mu prići nakon predavanja s dosjetkom o parfemu kojeg je spomenuo. Odmah smo našli zajednički jezik i zaputili se u parfumeriju s rijetkim mirisima koje do tada nisam poznavao. Tu je krenula strast za otkrivanjem novih, rijetkih i jako posebnih mirisa. S druge strane, naravno, kako to obično biva kod većine zaljubljenika, majčini mirisi ostavljaju poseban trag u sjećanju. Oni su bili prvi "okidač" moje strasti prema parfemima.


Što za vas znači miris? Vjerujem kako se radi o nečem mnogo dubljem od samo olfaktivnog užitka.

Parfemi čine zaseban svijet, cjelinu samu za sebe. Malo tko doživljava miris kao individualnu i osobnu stvar, parfem je dio naše intime i to ga čini intrigantnim samim po sebi. Miris je za mene ispisivanje osobnog identiteta prema van, u izvanjskom svijetu. On je također i tekuća biografija jer se po njemu sjećamo osoba, događaja i mjesta, a razlog tomu je jačina našeg olfaktornog čula. Parfem je individualan u smislu da na svakome mirise drugačije – ovisi o tipu kože, prehrani, kako se koža tretira. Omogućava da pojedinac ostane individualan i upravo to mi se najviše sviđa kod parfema.

Divim se tome što u parfemu možeš raspoznati toliko mirisnih nota. Može li se postati ekspert za parfeme ili se treba jednostavno roditi s tim posebno istančanim 'njuhom'?

Ne treba se roditi s posebnim njuhom ili nosom da bi se to postalo. Tradicionalno, parfumerija je obrt i uvijek mora postojati netko tko će proslijediti tajne na iduću generaciju. Nekoć je to bilo s oca na sina, ali danas svatko može postati parfumer ili ekspert posebnim školovanjem. Mirisanjem i vježbom razvija se kapacitet osjetila, kao i u ostalim profesijama.


Iz kojih izvora ste najviše naučili ono što znate danas?

Iz knjiga koje sam uspio pronaći ili čitanjem drugih blogova. Ima jako zanimljivih autora koji su jako strastveni i pišu na zanimljiv način. Povijest mirisa je vrlo zabavna i krije mnogo zanimljivih priča koje su lako pamtljive.

Koliko Vam je blog pomogao da se istaknete u svijetu parfema?

Izrazito puno. Mogao bih reći da mi je blog otvorio gotovo sva vrata, uz moje školovanje. Iako sam studirao u Zagrebu i na poznatoj Sorbonni, većina ljudi me prepoznaje po blogu i parfemima, a ne po prethodnim radnim mjestima ili profesiji. Blog je danas prepoznat medij koji se može pametno iskoristiti. Na primjer, 2013. godine sam išao na svoj prvi sajam parfema Pitti Fragranze u Firenzi, to je bilo godinu dana nakon sto sam pokrenuo blog. Iznenadio sam se da su parfumeri i kreativni direktori znali za BL’eauOG i mene u tako kratkom roku. To je bio prvi veliki feedback za mene da sam na dobrom putu. Nakon toga me je blog odveo na TEDx govornicu, organizirao sam parfemske konferencije sa svjetskim parfumerima... To je sve bilo zahvaljujući imidžu koji sam stekao uz blog.


Koliko je teško ući u svijet parfema za koji znamo da je zatvoren i ekskluzivan te je vrlo malo stručnjaka u tom području u svijetu?

Ne postoji konkretan odgovor. I ja dan danas mislim da je vrlo teško ući u njega. Za mene je to bio sklop pozitivnih okolnosti, ali prije svega, moja strast i moj blog su učinili svoje. Bio sam prepoznat u Parizu. Nakon jednog teksta koji sam napisao o povijesti mirisa i interpretaciji kroz umjetničke epohe, kreativna direktorica Guerlaina, gospođa Sylvaine Delacourte me pozvala u Pariz u samo sjedište Guerlaina rekavši da bi me voljela upoznati. U isto vrijeme me zvala pariška parfumerija Sens Unique da dođem u Pariz u posjetu. To su bile moje ulaznice u taj svijet. Nakon toga sam otišao na već spomenuti Pitti Fragranze, gdje sam stekao brojne kontakte, nakon toga je uslijedio TEDx, a zatim sam se sâm upustio u organiziranje parfemskih događanja i naposljetku, nešto sto je vrlo aktualno, olfaktivnih večera. Trenutno spajam parfeme i hranu i to tako da ja odaberem mirise, a chef hranu. Sve to zajedno je interesantno za publiku i ljudima iz industrije, i to me učinilo insajderom parfemskog svijeta.


Bavite se niche parfemima, kako biste jednom laiku objasnili što su niche parfemi?

Parfemi koji imaju svoju stvarnu priču pretočenu u mirisnu tekućinu s puno strasti. Malo koji niche parfem je nastao bez strasti i imaginacije. Oni su za mene umjetnička djela jer niche parfem prepričava stvarne doživljaje kreatora s najskupljim i rijetkim materijalima, ukomponiranim na neobičan način.

Parfemi su u nekim prošlim vremenima bili simbol luksuza i prestiža, a što mislite da predstavljaju danas kada su ipak postali puno dostupniji?

Parfemi su danas najpristupačniji luksuz i to industrija marketinga vrlo dobro zna. Da bih izbjegao filozofske odgovore, rekao bih da su parfemi danas zadržali dio imidža kao i prije i zato ih skupo plaćamo, unatoč tome što se radi o jeftinim mirisnim vodicama punim kemikalija.

Tanja Konjevod, Tina Lončar
Foto: Dario Dunaj

Objavljeno: 12.06.2017. u 12:29

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p