
Da ste milenijskoj generaciji, koja je prije 15-ak godina dobila u ruke prve mobitele, rekli da će jednom imati aplikaciju koja ih fotografira i instantno uljepšava, samo bi vam se nasmijali i nastavili utipkavati kod koji će im pretvoriti njihovu omiljenu pjesmu u polifonu melodiju. Da, tada su takve melodije bile zadnji krik tehnologije, ali danas nam je sasvim normalno uključiti Snapchat i uslikati uljepšanu verziju svog selfieja s jednim od bezbrojnih filtera. Ne možemo, a da se ne zapitamo može li Snapchat zaista utjecati na standarde ljepote pa smo o toj temi popričali i s psihologom Hrvojem Malekovićem.
I sama sam, nakon nekoliko mjeseci odupiranja, instalirala Snapchat i ostala zadivljena instantnim Photoshop efektom. Priznajem, pomalo sam se navukla jer od tada selfieje fotografiram najčešće s jednim od tih filtera jer mi se iskreno, više sviđaju. Na svu sreću, odavno sam izašla iz tinejdžerskih godina i takva privremena uljepšavanja neće negativno utjecati na moju psihu ili samopouzdanje, ali mogli bi na nekog u najosjetljivijim godinama.

Snapchat je na početku svog postojanja bio sigurno mjesto na kojem ste mogli s prijateljima i bližnjima razmjenjivati potpuno prirodne fotografije i videe bez opterećivanja likeovima i brojem pregleda jer se svi uploadani materijali brišu nakon 24 sata. To je bila jedina društvena mreža koja je ostala utočište za one koji nisu željeli iskrivljenu stvarnost Facebooka i Instagrama, ali idila je trajala kratko. Ubrzo su uvedeni zabavni filteri koji izobličuju lice i dodaju mu različite rekvizite, a Snapchat nije stao na tome i osmislio je one koji djeluju kao instantni Photoshop tako što uljepšavaju ten, sužavaju nos, povećavaju usnice i smanjuju podbradak.
Koncept obrade selfieja nije nikakva novost, ali Snapchat stapa realnost s digitalnom maštom na do tada neviđen način. Korištenje te aplikacije može se usporediti s gledanjem u ogledalo, kada pomičete mobitel vi i dalje imate uljepšano lice i gledate u svoju sliku i to ste ustvari vi, ali i niste. Jednom kada ste vidjeli kako dobro možete izgledati, teško se vratiti na običnu kameru.
Psiholog Hrvoje Maleković objasnio nam je kako je arhetipska potreba ljudi, ali i nekih vrsta životinja, da se žele predstaviti u ljepšem svjetlu. Kod životinja to vrijedi u vrijeme parenja, kada se ženke pokazuju, a mužjaci bore za njih. Isti princip vrijedi i za ljude, a psiholog kaže kako je danas sve olakšano pa više nije potrebno angažirati plastičnog kirurga da bi se izgledalo bolje jer za prvu ruku tu je Snapchat.
"Na djelu je više psiholoških mehanizama. Prvi je pristupačnost jer je lakše pomoću nekoliko pritisaka palcem uljepšati sliku tako što će se primijeniti već gotovi algoritam, nego je sam mijenjati različitim programima. Snapchat je dostupan baš svima i ne morate biti direktor fotografije da ga koristite", rekao je Hrvoje.
Psiholog nam je objasnio i drugi mehanizam koji je u ovom slučaju supra-liminalni podražaj. Kaže kako su takvi stimulansi istraživani u okviru psihofizike i primjenjuju se od davnina, a oni aktiviraju osjetne kanale, poput vida i sluha, s podražajem iznad osjetnog praga da bi izazvali emociju. Hrvoje kao jedan od takvih stimulansa navodi ružem namazane usnice jer upravo zbog takvih podražaja ljudi imaju potrebu uljepšavati se kako bi kod drugih izazvali neki osjećaj, naravno pozitivan.
"Treći psihološki mehanizam je želja da netko bude prihvaćen od drugih te onda koristi takve aplikacije iz jednostavnog razloga, zato što to rade i drugi. Taj mehanizam dodatno pojačava činjenica da i mnoge poznate osobe isto koriste takve filtere pa su ljudima zbog toga još i privlačniji", kaže Hrvoje.

Upravo su ta tri psihološka mehanizma dobitna kombinacija za toliki uspjeh Snapchat filtera pa se postavlja pitanje kako tolika njihova popularnost može utjecati na one koji ih koriste i, općenito, standarde ljepote? Čak 23 posto korisnika ove društvene mreže ima između 13 i 17 godina, a ne trebamo dodatno istraživati da osvijestimo kako je to jako osjetljivo razdoblje u životu u kojem je vrlo lako poljuljati nečije samopouzdanje i stvoriti mu pogrešnu sliku o društveno prihvatljivom izgledu.
Takvi alati za trenutno uljepšavanje nam u stvari govore da je bolje ako imamo besprijekoran ten, uži nos ili veće oči i usnice. Ako konstantno sebe i druge viđamo u poboljšanoj verziji, postoji velika šansa da ćemo se osjećati loše kada vidimo svoju stvarnu sliku u ogledalu, a problem se penje na višu razinu kada su u pitanju tinejdžeri kojima ovakve aplikacije samo naglašavaju njihove nesigurnosti. Umjesto da ih potičemo da budu ponosni na karakteristike koje ih čine posebnima i različitima, Snapchat im je ponudio brz i jednostavan način da se uklope u većinu, ali samo u virtualnoj stvarnosti. Filteri mogu biti zabavni i korisni, ali jednostavno ne odražavaju sliku stvarnosti i tu dolazi do problema i kompleksa koji se stvaraju kada se nečija fotografija ogoli do realnosti.

"Dugotrajnim izlaganjem jednom te istom izgledu moguće je redefinirati standarde ljepote jer osoba stalno gleda u nešto i počinje to smatrati društveno prihvatljivim te joj se čini da je takav izgled moguće ostvariti, ali u realnom životu to je jako teško, odnosno, bez estetskih operacija gotovo nemoguće", rekao nam je psiholog, a mi se s njim u potpunosti slažemo.
Iako je Snapchat trenutno iznimno popularan, on na svu sreću ne može biti primjenjiv u stvarnom svijetu jer je realnost ipak ostala takva kakva je, sirova i gola i ne možemo je nikako trajno sakriti niti provući kroz filter. Usprkos tome, uvijek će postojati mediji, aplikacije ili nešto treće što će uspjeti utjecati na standarde ljepote i trajno ostaviti svoj trag pa je najvažnije da pokušate zavoljeti i prihvatiti sebe takvi kakvi jeste, s make upom ili bez njega, s većim nosom ili manjim usnicama. Aplikacije poput Snapchata nam mogu biti odličan izvor zabave, ali ne mogu zamijeniti onaj osjećaj kada se ujutro bez šminke pogledate u ogledalo i prihvatiti svoj prirodni izgled. Možda to neće biti tako jednostavno poput otvaranja mobilne aplikacije, ali pravo je vrijeme da razbijemo magičnu čaroliju filtera i stvorimo vlastitu magiju dobrog osjećaja u svojoj koži.
Tanja Konjevod
Foto: Getty Images i Pinterest
Objavljeno: 26.01.2017. u 11:04