VIJESTI

Kylie Jenner izazvala pomutnju na Instagramu

Je li kulturna aproprijacija ikada u redu?
kylie 
Svijet mode, ljepote i celebrityja poznat je po otkačenim, a ponekad i kontraverznim snimanjima kojima propituje, ali i pomiče granice kulturno uvriježenih standarda i stereotipa. To je sasvim u redu dok ne zadiremo u sfere koje su još uvijek tabu. Ako je suditi po nedavnoj reakciji instagramskih obožavatelja Kylie Jenner na njezine nove fotografije koje ju uprizoruju u prilično tamnoputom izdanju, rasa je jedna od takvih tabu tema koju nije društveno prihvatljivo trivijalizirati u svrhu modnih snimanja.

Naime, prekjučer objavljene fotografije na Instagram profilu mlade Kylie, izazvale su burne reakcije njezine publike, ali i medija koji su je osudili za tzv. blackface. Ovo nije prvi put u nedavnoj prošlosti da se kampanja ili modna fotografija povlači po medijima u derogativnom značenju upravo zbog preuzimanja negativno konotiranih rasnih obilježja.
 
face 
Prije nekoliko godina, točnije 2007., snažno su bila popraćena dva slična incidenta: prvo je UNICEF Njemačka objavila kontroverznu reklamu s bijelim dječakom obojanog lica kako bi privukla poznornost na potrebu školovanje afričke djece, a nedugo nakon toga je i Kate Moss snimila kontroverznu naslovnicu posebnog izdanja časopisa The Independent koje se trebalo baviti Afrikom i afričkim problemima, a na kraju je polučilo kontraefekt. Kateino mršavo, crno i golo tijelo banaliziralo je „afričke probleme“ poput gladi, rasizma i seksualnog nasilja protiv žena.

kate moss
Nedavno smo mogli uočiti ponovljeni val zloupotrebe blackface tematike, poput reklame za Dunkin Donuts slastice. Radi li se o namjernoj provokaciji iza koje stoji ideja da je svaki medijski natpis svojevrsna promocija brenda, ili o pukoj neupućenosti kreativnih direktora kampanje, teško je reći. No danas, u zaboravljivom vremenu u kojem netko može supostojati kao omraženi lik jedne kampanje i istovremeno biti zvijezda druge, problem je najmanje u činjenici da je netko, što zbog provokacije, što zbog vlastite gluposti, jedno jutro odlučio kako je blackface odlična ideja. Problem je u tome što nitko ne vidi sve one druge kulturne aproprijacije koje na jednak način uprizoruju imperijalizam i odnose moći.
 
Kostimi Indijanaca i kauboja sastavni su dio svakog dječjeg provoda, a za maškare se rado oblačimo u gejše - što je samo dio kulturno neosjetljivog repozirtorija mode za koju nismo vremenom razvili senzibiliziranost. Blackface, karikirana imitacija crnačkog lica, zadobila je negativan predznak jer se koristila kao dio teatralnog kostimiranja dok je u Americi i ostatku kolonijalnih zemalja još buktio rasizam, a danas je ideja jednodnevnog posuđivanja rasnih obilježja povezana s imperijalističkom privilegiranošću. Zašto ista analogija ne bi vrijedila i za neku od anonimnih seksi Pocahontas djevojaka koje svake veljače paradiraju karnevalskim povorkama?

donuts
 
I dok kudimo bjelačku privilegiranost nad kulturnom aproprijacijom blackfacea, sjetimo se da je i blackface u hijararhiji moralno (ne)dozvoljenih aproprijacija privilegiran nad nekom drugom. To ne znači da se blackfaceu i svemu što on reprezentira treba osporiti činjenicu nesavjesne i ponekad maliciozne zloupotrebe, ali treba i priznati da su ljudi skloni nepromišljenoj reiteraciji i preuveličavanju senzacionalističkih medijskih napisa.

coachella

Ovakve primjere kulturne aproprijacije žestoko kritiziraju oni koji u pripremi za odlazak na festival provode stilske vježbe s indijanskim perjanicama pa nitko ne piše o rasno neosjetljivim posjetiteljicama Coachelle ili kojeg drugog mondenog mjesta na kojem je cool biti egzotičan i drugačiji. Kulturna aproprijacija najednom nije ništa drugo nego pomodno mijenjanje outfita, a ta nonšalantnost ima mnogo snažniji, premda nečujan, narativ od glasnog blackface tabua.

Jelena Skendžić
Foto: Pinterest, Instagram
Objavljeno: 07.04.2015. u 15:24

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p