By Magda Smojver, 2.1.2023.
Pitanje modne održivosti već dugi niz godina jedno je od gorućih, a pronalazak načina kako doskočiti nehumanim uvjetima rada, neetičkoj proizvodnji te u konačnici smanjenju štetnog utjecaja na okoliš, u praksi je čini se, crna zona žongliranja između stvarnih promjena i marketinških trikova. Ipak, modna industrija kao jedan od najvećih zagađivača - primorana je mijenjati dosadašnja načela poslovanja!
O štetnim utjecajima modne industrije ispisano je mali milijun redaka, no čini se da niti to nije dovoljno kako bi se dogodila promjena kod brendova, ali i potrošača. Ove godine broji se deseta godišnjica katastrofe urušavanja Rana Plaza tvornice u Bangladešu u kojoj je poginuo i ozlijeđen veliki broj tekstilnih radnika. To je bio trenutak koji je pokrenuo glasnu lavinu koja je fokusirala u kakvim uvjetima i na koji način se radi. Ipak, kao što smo spomenuli, stvari se nisu znatno promijenile, odnosno prodajni monopol i dalje imaju lanci brze mode kao što su Shein, dapače, ove godine upravo je on proglašen najpopularnijim brendom kada je riječ o količini prodane odjeće.
Nakon urušavanja tvornice u Bangladešu donesena je United Nations Fashion Industry Charter for Climate Action povelja koju su morali potpisati brendovi, a koja uvjetuje da se smanjenje emisije stakleničkih plinova do 2030. te pridržavanje ograničenja od 1,5 C iz Pariškog sporazuma. U praksi, samo jedan od deset brendova zaista se toga i pridržava, stoga su sljedeći prijedlozi samo neki od koji mogu pomoći da modna industrija postane manje štetna za okoliš i radnike!
Iznajmljivanje odjeće i second-hand platforme poznatih brendova
Second-hand najčešće je sinonim za grupne prodavaonice u kojima se može pronaći pregršt različitih komada, ali osim toga, velik iskorak ka boljem su i second-hand platforme poznatih brendova koje su naišle na vrlo pozitivan impuls kod kupaca. Isto tako, mogućnost najma odjeće već su uvela velika imena poput Harrodsa, Selfridgesa i sl. koja nude najam luksuznih modnih komada što je sjajan način kako doskočiti kupnji odjevnih predmeta koji nam zapravo nisu potrebni, već su produkt trenda.
Cirkularne tehnike recikliranja
Jeste li znali da se u modnoj industriji reciklira manje od jedan posto odjevnih predmeta? Ovaj zastrašujući podatak potaknuo je određene brendove da primjene nove načine poslovanja, a model cirkularne ekonomije nametnuo se je kao odličan princip. Naime, cirkularna moda nastala je principima cirkularne ekonomije, a riječ je o ideji u kojoj nema otpada te sve ima svrhu koja se može iskoristiti za nešto drugo. Ukratko, cirkularna moda počiva na ideji definicije odjeće i modnih dodataka koji su proizvedeni s ciljem novog korištenja, odnosno cirkulacije koja ne završava, već se prenamijevanja.

‘Kraj’ greenwashinga
Složit ćemo se kako je ‘green’ postao svojevrsni trend te gotovo ne postoji brend koji u svojoj ponudi nema održive kolekcije. Ipak, nemoguće je ne posumnjati da je riječ o još jednom u nizu marketinških trikova. Upravo zato, uvedeni su zakoni i provjere koji će nadzirati rad brendova, kako onih koji se u potpunosti predstavljaju održivima, ali i onih koji nude održive kolekcije kao dio asortimana. Provjereni certifikati prvi su korak ka vjeri u ono što brend nudi, a koji su ujedno popraćeni dobrim uvjetima rada i korištenjem recikliranih materijala.
Objavljeno: 02.01.2023. u 16:12