By Marta Duvnjak , 24.2.2023.
Poseban fokus i kritika vezana za održivost i smanjenje negativnih posljedica na okoliš u posljednje vrijeme su stavljeni na svijet mode i ljepote, gdje su neke konkretne promjene isprepletene s tzv. greenwashingom. Prostora za inovacije i smanjenje negativnih posljedica ima na pretek, a kako bi mogla izgledati budućnost beauty proizvoda saznajte u nastavku članka!
Upcycling jedan je od načina kako se najbolje nositi s ogromnim količinama otpada koji se gotovo svakodnevno proizvede kao posljedica raznih ljudskih aktivnosti. Modna industrija već je uskočila na vlak proizvodnje komada od recikliranih materijala, prvenstveno plastike i poliestera. Iako je plastični otpad jedan od najvećih problema globalnog onečišćenja, u problemu otpada sudjeluju i ogromne količine otpada od hrane. Imajući na umu informaciju da se samo u zemljama EU-a godišnje odbaci 57 milijuna tona hrane (Eurostat, 2022.), logično je postaviti pitanje možemo li taj otpad pretvoriti u resurs.

Upravo povezanost opskrbnih lanaca beauty i prehrambene industrije krije način na koji se organski otpad može iskoristiti. Naime, poznato je da su proizvod namijenjeni ljepoti i njezi nerijetko sadrže sastojke prirodnog porijekla, odnosno velika količina tih sastojaka dio je svakodnevne prehrane. Značajna količina voća i povrća predodređena je za otpad i prije nego što dođe do krajnjih potrošača i upravo tu uskače beauty industrija kojoj bi taj otpad mogao postati vrijedni resurs. Direktno povezivanje ove dvije industrije značilo bi značajno smanjenje otpada od hrane.
Iako ovakav pristup još nije dovoljno raširen, već postoje kompanije koje su integrirale ove sirovine u svoje poslovanje. Tako se primjerice razni pigmenti i hranjivi sastojci mogu dobiti od ostataka trešanja i kore cikle, dok su kore i ostatci banane izvrstan izvor Omega 3 masnih kiselina koje su poželjan sastojak u proizvodima za njegu. Jedan od poznatih primjera iskorištavanja prehrambenog otpada su Lushovi šamponi za kosu napravljeni na bazi tekućine od slanutka koja ima slična svojstva kao bjelanjak. Manje poznat primjer je britanski brend Up Circle Beauty koji je lansirao ulja, pilinge i sapune na bazi iskorištenog otpada kave. Inovativnost ovog pristupa pogodnija je za nišne beauty brendove koji proizvode manje količini, ali nema razloga da ovaj genijalan način iskorištavanja otpada s vremenom ne postane normalna praksa mnogo većih brendova.
Objavljeno: 24.02.2023. u 16:13