TINA LONČAR

Fraze koje zaslužuju egzodus iz modnog rječnika

5 modnih fraza koje treba poslati u zaborav
 
Ponekad, poput zlokobnih jahača apokalipse, na svojim rahitičnim konjima, u paralelni svemir u kojem obitavaju riječi osvajački ujašu neke nevidljive, zle sile koje im otimaju značenja, zagađuju im smisao i beskompromisno truju umove.
 
Virus „bezveznosti“ s hrđajućom patinom „preseransa“ potom se nesmiljeno širi sustavom brzinom crijevne viroze koja nemilosrdno zahvaća kolokvijalni govor i novinske stupce prenapuhujući ili pak iskrivljujući značenje izrečenom.
 
I svi smo nažalost izloženi, neki više, neki manje jer, ako o tim „simpatičnim“ novotvorenicama koje „svi koriste“ ne razmišljaš pedantno kao Descartes o bitku, šanse da ćeš se zaraziti su neminovne. Poput plijesni besmisla, one se nasade u naše osobne fondove riječi posve nesvjesno pa ih prosipamo kad god stignemo, uopće o njima ne misleći. Našminkana usta modnog vokabulara puna su upravo takvih riječi, fraza i termina koje ne znače apsolutno ništa, ili pak onih koje su nekoć bile velike i snažne, ali ih je jeftino prostituiranje na sve strane, koštalo potpuno ispražnjenog smisla. Razbacivanje i kad treba i kad ne treba dovelo je do razine potpune bezveznosti, nešto kao kad ti mudro savjetuju da ne govoriš baš svaki put „volim te“ umjesto „bok, vidimo se“, jer će se prebrzo isprati. Tako to, obično biva s „velikim“ riječima kojima se mlati uokolo samo kako bi se popunili prazni prostori ili da bi se nečemu dalo na važnosti.
 
No, ono što posebice izaziva nervozne trzaje očnog živca i iritirajući umni svrab su frazetine koje se rađaju u nekim neidentificiranim izvorima demokratiziranog interneta. Gotovo kao neki sezonski trend, one slobodno ulaze kroz širom otvorena vrata modnog rječnika poput peludnog alargena i truju mu krvotok čineći ga površnim, prenapuhanim i, vrlo često, posve banalnim. Buzzwords. Tako ih zovu „kužeri“. Uz neizbježne superlative koji se poput previše zaslađene šećerne glazure slijevaju rečenicama novinskih stupaca, spomenute fraze „vanjskom svijetu“ zvuče kao najobičniji produkt pretencioznog egotripa budući da mu je intencija, ustvari, uputiti čitatelja, koji upija svaku riječ poput spužvice, da pomisli kako iza napisanog stoji obavješteni insajderski um koji „kuži spiku“ bolje od običnog smrtnika. Kada bi slučajno postojao koncentracijski logor za riječi, pojedine bi neminovno trebale biti osuđene na vječiti egzodus.
 
 
„Investicija“

Primjer: „Čuj, stara, moraš kupit' taj Celine kaput, to ti je ful dobra investicija.“
 
Iskeširati budžet u vrijednosti tri stanarine (plus režije) za jednu torbicu/štikle/kaput nije investicija. Nikad. Niti ako imaš love da si priuštiš luksuzne brandove, a pogotovo ako nemaš pa te takva kupovina osudi na robiju jedenja meko kuhanih jaja s polu pljesnivim kruhom idućih mjesec dana. Povučena iz rječnika financijaša, „investicija“ se nasadila u modnom vokabularu isključivo kao opravdanje za nemilosrdno peglanje kreditne kartice. Nešto kao smirivanje savjesti zbog ishitrenih odluka. Investicija je kupovina dionica Google-a ili ulog u proširenje tvorničkog pogona, a ne novi dizajnerski sako kupljen pod izlikom da će isti trajati dulje od vječnosti. Investicija je nešto u što uložiš svoj krvavo zarađeni novac u nadi da će ta akcija rezultirati generiranjem profita u budućnosti i zaraditi ti milijune kojima ćeš se hladiti sunčajući se na Bahamima. Jedina pravilna investicija u odjevni predmet bi bila kada bi se, u idealnom slučaju, domogli nekog famoznog komada iz neke limitirane edicije slavnog dizajnera, isti držali u bestežinskom stanju bez dotoka zraka i prodali ga za basnoslovne cifre nekoliko desetljeća kasnije. Sve ostalo su pokušaji brisanja osjećaja krivnje uz opravdanja da se spomenuto nikada neće raspasti niti izaći iz mode.
 
„Statement“

Primjer: „Lady Gaga se sinoć na eventu pojavila u statement haljini od sirovog mesa i iznutrica.“
 
Statement, brutalno isprostituirana riječ modnog rječnika koja često dolazi u paru s „edgy“, a označava look ili asesoar koji bi, po svemu sudeći, nešto trebao poručiti okolini. Vrlo često, nažalost, znači da je nositelj statement-a cijepljen od ukusa ali se njegov amputirani smisao za stil, zato što je poznat, nastoji opravdati kao ekstravagancija koju vanjski svijet nema kapaciteta pojmiti.

„SVE

Primjer: „OMG, ovaj Kate Spade clutch je SVE!“
 
Sve? Onak, baš sve? Cijeli svemir? Potpuni preserans. Mislim, svi komentari su suvišni kad se bilo što na svijetu obasipa velikim super- inkluzivnim riječima kao što je „sve“, a kamo li kad se istima opisuje ženska torbica u kojoj će za mjesec dana biti 5 potrošenih maramica, 3 računa dokaznih materijala potrošenih na „must have-ove“ i „investicije“ i jedan bombon zalijepljen za podstavu.

„Must have“

Primjer: „Boyfriend traperice apsolutni su must-have ove jeseni.“
 
Jedna od fraza koje su se, po mom skromnom mišljenju, uvukle u komercijalni modni riječnik iz marketinga kako bi opravdale sumanutu potrošnju za sve ono što nam ustvari ne treba. Sve ono što kupujemo mahnito poput ovaca jer nam je netko negdje rekao da „moramo“ i jer su nam neizravno implicirali da ćemo time kupiti nekakav status, biti zgodne i privlačne te se osjećati dobro. Svi ti silni „must have-ovi“, za koje ni Rockefeller nema love da ih skupi sve, garantiraju dobar stil (po tuđem receptu) i jednostavno bi bilo suludo da protekne sezona, a da ih mi ne nasadimo na svom pretrpanom štenderu. Kad god u rečenici pročitam konstrukt „must have“ pomislim na masovno kloniranje i horde ženskih bića koje će u rekordnom roku izgledaju identično, poput sterilnih likova sa stranica kataloške prodaje. Kvragu, ništa se ne mora, rekli bi oni životni nihilisti i zagriženi cinici, ali u modnom smislu se zbilja baš ništa ne mora. I, istovremeno, se baš sve može.

„Prave žene“

Primjer: „Rick Owens je konačno na pisti imao prave žene.“
 
Gadljiva i, prije svega, uvredljiva fraza sa sjajnim omotom dobre namjere koju treba instantno prognati iz medijskog dijaloga. Na prvu s „pravim ženama“ sve štima, ali kad manikiranim noktićem zagrebemo dublje, vrlo brzo shvatimo da se radi o čistom, nepromišljenom bezobrazluku. Istina, modnom svijetu nedostaje različitosti. Istina, modni svijet u javnost ponekad gura vrlo štetan imidž bivajući ekskluzivan po pitanju ljepote. No, u namjeri da ugura nove veličine i boje na pistu i stranice editoriala glossy magazina, nazivati određene žene pravima, a one druge, indirektno, krivima – je jednostavno pogrešno. Jer, imale one obline, ili ne imale, sve su žene jednako – prave. Bez obzira favorizirala ih svevišnja modna industrija ili ne. Prepustimo definiranje granica realnosti već spomenutom Descartesu i halucinogenim supstancama i ostavimo se fraza poput „prave žene“ jer poticanje pravednosti i društvene jednakosti ne funkcionira način da se marginaliziranima lijepe pozitivne etikete kako bi se obezvrijedilo favorizirane. Ako ćemo riječi nastaviti bacati uokolo poput ispražnjenih plastičnih vrećica, bez razmišljanja o njihovoj težini i brzini kojom se (ne) zaboravljaju, bilo bi bolje, jednostavnije i bezbolnije da jednostavno – ušutimo.
 
Objavljeno: 19.11.2014. u 12:44
Tagovi: Tina Lončar

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p