TINA LONČAR

Ili prvi red ili ništa

Zašto je tako prokleto teško sjesti u drugi red?

Neki smo dan prijateljica i ja na reviju Aleksandre Dojčinović stigle u pratnji našeg naočitog prijatelja, prvog koji je iskazao želju da ispije barem trunku tog sočnog fashion nektara o kojem svi nezaustavljivo pričaju. Stigao je na biciklu vješto zaobilazeći taksije iz kojih su izlazile dotjerane djevojke, balansirajući na visokim petama. Spomenuti gospodin je, kako bi to rekli zagriženi fashionisti, potpuni modni outsider. 'I, kako ti se čini?', upitala sam ga na odlasku, znatiželjna kao klinka kojoj na vrhu jezika treperi barem tisuću pitanja. 'Čuj Tina, ja nisam modni znalac pa ti ne mogu reći što mislim o kreacijama. Cijelo sam vrijeme, ustvari, piljio u ljude sa suprotne strane, proučavajući ih kako se ponašaju', rekao mi je te tako započeo raspravu. Nostalgično sam se nasmijala sjetivši se vremena kada me još silno zabavljalo gledati ljude u prvome redu, kao u nekom malom sociološkom eksperimentu, kako nezaustavljivo čavrljaju o kojekakvim tričarijama da bi popunili neugodnu tišinu, nervozno gledaju u ekrane svojih mobitela ili zauzimaju naučene poze kad se oko njih sjati četa fotografa. Više nego ikad požalila bih tada što nemam moć da se uvučem u ljudske glave i osluškujem im misli. To bi bilo apsolutno fantastično!

Kada Anna Wintour sjedi u drugom redu na Valentinovoj reviji ili kada zbog gigantske mašne na glavi trinaestogodišnje blogerice Tavi Gevinson pogled na Diorovu kolekciju jedva hvataju modni veterani, hashtagovi o 'velikom skandalu' u par sekundi obiđu svijet. Front Row bilo kojeg razvikanijeg svjetskog modnog događanja mnogo je više od niza uredno poredanih stolaca. Prvi red uz pistu obavijen je nekom nevidljivom aurom i tiha je patnja svakog iole upetljanog u taj čudesan svijet mode, bio on predstavnik medija, persona iz domene 'poznatih i slavnih' ili buyer koji će radi viđenog oduševljeno otvarati svoj novčanik. Fashion show je predstava za probranu publiku, a kada vas svečano posjednu u taj magični prvi red, rezerviran samo za crème de la crème, to je kao da su vam na uho prišapnuli da ste važni i usput vam nježno pogladili ego. No, front row ipak nije samo deklaracija statusa i manifestacija moći na hijerarhijskoj ljestvici. Mjesto tik uz pistu, gdje vam pogled ne zaklanjaju tuđe frizure i šeširi, praktično je mjesto za novinare i urednike koji obavljaju svoj posao recenzenata i kritičara te je nužno kako bi mogli izbliza proučiti svaki detalj, a ne samo kako bi okinuli dobru Instagram fotografiju. 

Počasna mjesta sedme sile, nepoznatih lica koja na revije dolaze naoružana bilježnicama i kemijskim olovkama, uzdrmana su u trenutku kad je modni svijet prigrlio celebrityje. Društvena realnost zahvaćena tsunamijem promjena podigla je fenomen fashion showa na razinu pop kulture i zabavnog sadržaja za mase. Ekskluzivnost više nije modna mantra. Gotovo svaki tjedan mode na svijetu ima live-stream, iz minute u minutu koraci se prate putem Instagrama i Twittera, a vi možete svjedočiti premijernoj prezentaciji kolekcije iz udobnosti vlastitog doma, u pidžami pijuckajući čaj. U svijetu koji obožava od svega činiti reality show, zvijezde su dobrodošle gdjegod se pojavile, a dizajneri su shvatili kako im one mogu donijeti više publiciteta od kolumne vještog novinara koji će pisati o konstrukcijama i krojevima te producirati štivo koje površan puk uopće ne konzumira jer ga smatra ubitačno dosadnim.

Simbiotički je to odnos u kojem dizajner dobiva priznanje za svoj rad od nekoga koga javnost smatra bitnim, a celebrity to mijenja za poneki komad skupe odjeće te šansu za samopromociju pod svjetlima blještavih reflektora. Na listi gostiju trebali bi biti oni koji su zbog svog lika ili djela prikladni i relevantni za eksponiranje branda i širenje publiciteta. Platiti celebrityju da sjedi u prvome redu i pritom nezainteresirano rašpa nokte, ne gledajući uopće pistu, zvuči u krajnju ruku kao nonsens, a iskamčiti priznanje na tu tabu-temu teže je nego natjerati nekoga da otvoreno prizna kako je upravo pojeo masni cheeseburger. 

PR veteranka Erin Hawker usporedila je raspored sjedenja na fashion weeku sa znanošću. Daleko je to od atomske fizike, no kirurški secirati međuljudske odnose i zasluge te nekome dati važnost, a nekome je oduzeti, lavovski je posao. Pogotovo ako ne želite da vam se netko demonstrativno pokupi s revije i napravi dramu dostojnu meksičke sapunice, samo zato što nije dobio mjesto koje misli da zaslužuje. Kada je odlučeno tko će dobiti čast popuniti front row, protokol mora paziti i  tko pored koga sjedi. 'Devil Wears Prada' činila bi se nevino poput dječje knjige kada biste određene urednice svjetskih modnih magazina posjeli jedne pored drugih.

Celebrityje se obično centrira u sredinu i smješta zajedno kako bi se omogućilo fotografima da ih čim više obuhvate na jednoj fotografiji. Novinarima ide pivot pozicija na vrhu piste što im, radi zadržavanje manekenke, omogućuje najbolji i najduži pogled na outfit te im daje priliku da brzo skliznu sa svojih mjesta, izbjegnu gužvu i žurno istrče u svoje redakcije ganjati rokove.  

Radi najezde blogera i zvijezda koji su zasjeli na svoja novostečena mjesta, mnogi su novinari, kritičari i kolumnisti prognani u druge redove te su se pritom, razumljivo, osjetili uvrijeđenima. Navirivati se iza nekoga tko čitavo vrijeme nije podigao pogled s mobitela ili je studiozno proučavao anatomiju svojih svježe nalakiranih noktiju, šamar je modnom novinarstvu.

Prvi redovi zato danas izgledaju kao apokaliptična poprišta sukoba na kojima se raspiruje taština i žonglira s krhkim ljudskim psihama. Kome dati važnost, a kome je oduzeti u trenutku u kojem svi smatraju da zaslužuju sjediti u probranom društvu tog zlatnog front rowa? Ili prvi red ili ništa. Na kraju krajeva, što možemo učiniti? Pomiriti se s promjenama ili poput modnog Nostradamusa nagoviještati vječitu patnju i, u konačnici, smrt sedme sile? Prepustimo dizajneru da odluči tko mu je bitan. I iz drugog reda pogled je sasvim dobar ako maknemo povez s očiju koji nam je na kapke spustio nedodirljivi gospodin Ego.

 

Tina Lončar

photos: Guliver/Getty

 

Objavljeno: 31.03.2014. u 10:56

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p