TINA LONČAR

Kim Kardashian - najveći fenomen pop kulture…

Antitalenti svih zemalja, proslavite se!


Pakao se zaledio, a anđeli neutješno zaplakali kada je na naslovnici američkog Voguea osvanula najpoznatija starleta današnjice Kim Kardashian obgrljena snažnim rukama svog odabranika Kanye Westa, navodno talentiranog glazbenika i neprikosnovenog kralja samohvale.
 

Puritanci i modni ‘kužeri’ iz svih skrivenih zakučaka planete ujedinili su se u snažnoj osudi tog svetogrđa epskih razmjera, detektivskom otkrivanju urote koja se nadvila nad vrhovni high fashion magazin te oplakivanju zadnjeg bastiona sofisticiranosti i dobrog stila kao da su dotad na naslovnici Vogue-a stolovale samo časne sestre i kao da se već odavno ne favoriziraju celebritiji ispred modela. Sve što se dotad naziralo samo kao prijeteći fenomen koji bi nam u skoroj budućnosti mogao posisati još nekoliko vitalnih moždanih stanica, sada je postao posve evidentan kao tumor današnjice.



Iz čušpajza u kojem se bućkaju masovnost pop-kulture, iritirajuća glupost i fenomen ‘slave radi slave’ koji reprezentiraju Kim i Kanye te ekskluzivnost visoke mode i profinjenost probranog društva koju je predstavljao Vogue, možemo zaključiti dvije, poprilično očite, stvari. Objema kraljuje gospodin imena Profit. I, pomalo, nedostatak stila. Prva misao koja mi se nameće jest ta da Anna Wintour definitivno zna kako podići prašinu koja će prodati njezin modni magazin u basnoslovno puno primjeraka što ga čini isključivo komercijalnim medijem. I drugo… Unatoč tome što je zanimljiv otprilike koliko i paljenje bradavica na stopalima, slavni je par zasjavši na oltaru Modne Biblije dokazao kako Amerika zbilja jest mjesto gdje su svi snovi ostvarivi, koliko god oni neopisivo glupi bili. Superpopularnost uopće ne mora imati supstancu i biti bazirana na nekom posebnom talentu ili postignuću. Fenomen modernog doba: ‘Postojim, ne radim ništa (relevantno) i od toga živim’ ojačao je do te mjere da čitave čete likova iz reality emisija poput ‘Jersey Shorea’, ‘Honey Boo Boo’ ili ‘Keeping up with the Kardashians’ ne moraju činiti ništa drugo do li postojati, imati amputirani smisao za humor, glumiti lošije od junaka iz ‘Krv nije voda’ te biti izrazito razmaženi, dramatični i ispodprosječno inteligentni. I, jasno, biti spremni prodati svaki djelić svoje privatnosti u zamjenu za slavu.



Kim, najpopularnija jedinka klana Kardashian, tipičan je primjerak ‘slave iz mikrovalne pećnice’, bljutavog okusa, dosadna i pripremljena na brzinu. Njezin lik i djelo prvi se puta ukazao voajerskoj publici kada je u javnost iznenada i posve ‘slučajno’ procurio njezin amaterski porno uradak, a planetarnu popularnost stekla je reality showom u kojem je histerizirala zbog sićušnih insekata u svojoj blizini, patnički jaukala kad je izgubila naušnicu na Bora Bori, više-manje non-stop cmoljila i nezaustavljivo haračila po high class trgovinama. ‘Slava radi ničega’ nastavila se podgrijavati medijskim praćenjem svakog njezinog koraka, od objavljivanja fotografija njezine stražnjice na udarnim stranicama tiskovina, preko epskih izjava u kojima se Kanye naziva ‘Steveom Jobsom mode’, ‘Michaelom Jordanom muzike’ i veleumnih konstatacija kako Kim zaslužuje zvijezdu na hollywoodskom Walk of Fame pa sve do beskonačnih napisa o bajkovitom vjenčanju i najave njezine prve knjige selfie fotografija pod famoznim naslovom ‘Kim Kardashian Selfish’.

Kada je dizajner koji stoji na čelu Givenchyja, Riccardo Tisci, opisao svoju muzu Kim kao ‘Merlinku novog doba’, obuzeo me osjećaj fizičke slabosti, pomračenje vida i zujanje u ušima. Lavine hvalospjeva i epiteta poput ‘ikone stila’ ili ‘modne kraljice’ počeli su se slijevati niz novinske stupce sedme sile sklone preuveličavanju radi čitanosti. ‘Znaš, mi često svoje kifle volimo prozivati kroasanima’, rekla mi je jednom prilikom moja mudra Mateja, doduše u potpuno drugom kontekstu. No, ova pekarska analogija sasvim je primjenjiva kad govorimo o stilskoj ikoničnosti Kim Kardashian. Dobivam blagu alergijsku reakciju kad u usputnom članku o bilo kome imalo poznatijem široj publici pročitam tako lako dodijeljenu medalju ‘ikone stila’. Tako olakotno razbacivanje terminom dovodi do gubitka njegovog smisla i vrijednosti koju sobom nosi. Modna ikona je netko čiji je stil izdržao test vremena i postao autentičnim, karakterističnim obilježjem jednog vremena, netko tko nije slijepo slijedio već je bio svoj i pokretao trendove te time stekao bezvremensku privrženost publike. Nazivati stilski izričaj Kim Kardashian, oko koje svakodnevno leluja četa stilista, ikoničnim nije ništa drugo nego glupost koja se beskonačno perpetuira bez imalo razmišljanja. Ona sigurno jest jedan od najvećih superstarova današnjice, ona je i dobro promišljen brend i marketinški prostor za dizajnerske uratke koji na njezinom imenu žele izgraditi svoje i podebljati bankovne račune, no ikona jednostavno nije. Stavljati starletu Kim u isti modni koš s Katharine Hepburn koja je nosila hlače dok se niti jedna druga žena nije usudila, s Madonnom koja je pomicala granice svojim provokativnim scenskim opravicama ili s Audrey Hepburn, Jackie O. ili Coco Chanel, zvuči kao obično svetogrđe.
 

‘Kim Kardashian Selfish’? Zbilja, genijalnije ne može! Sebičnost i samoljublje kao glavne karakteristike ove instant-zvijezde upravo i jesu razlog njezinog medijskog ‘održavanja na životu’, a čine samo priprostu refleksiju potreba, kvaliteta i površnosti društva koje je kolektivno narcisoidno i u nebesa uzdiže talente samopromocije. Voajerski pristup u živote bezveznjaka koji se kupaju u lovi i izgledaju kao da im malo fali da se ne rasprsnu od bujajućeg egotripa postao je zanimljivijim od filmskih, glazbenih ili drugih djela slavnih koji su do priznanja publike došli zaslugama i talentom. Kruha i igara, gluposti i bizarnosti! Kao svjedok modernog vremena, ponekad se ne mogu oteti dojmu kako se nalazim u nekoj opskurnoj simulaciji zbilje, video igrici u kojoj vladaju poremećena pravila koja ja ne mogu pojmiti. Smak svijeta, kolaps uma! U društvu u kojem kraljuju anti-talenti bez smisla i sadržaja, proslavljeni na temelju neproporcionalno velike stražnjice, kućnog porno videa i neopisivo nezanimljivog reality show-a, jedino što mogu zaključiti je da nisam dovoljno glupa da bi bila bogata. No, Kardashian nije ništa drugo do li dobro promišljen brend koji je iskoristio kanale poput reality show-a i virtualnih medija te glupost publike koja proždire priče o njihovim nebitnim životima, kako bi postali bitni. I bogati. Obožavamo ono što preziremo i preziremo ono što obožavamo. Njezina popularnost odraz je njezine publike, a ne njezinih zasluga. I zato pri pogledu na njezin lik kritiziramo sve što nas smeta, kritiziramo društvo koje ona predstavlja, fenomen ‘slave radi slave same’, nedostatak talenata i potrebe da se priznanje stekne radom te svu narcisoidnost, površnost i diskutabilne vrijednosti modernog doba.
 

 
Tina Lončar

Objavljeno: 11.08.2014. u 12:37

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p