TINA LONČAR

Modna agencija Instagram

Kako je rastuća društvena mreža postala kanal za pronalazak talenata?

Niti najromantičniji filmovi holivudske produkcije o iznenadnom ispunjenju snova siromašne djece iz geto predgrađa nisu zaogrnuti toliko teškim velom sudbine i patetike kao što su mitovi i legende o nenadanim otkrićima najpoznatijih svjetskih modela. 

Poput granula zlata u mulju ili Arhimedova zakona, njihova skladna tijela i simetrična lica otkrivana su, sasvim slučajno, u gradskim vrevama, na autobusnim stanicama i haustorima skrivena od ljetnih pljuskova te u vječitim tinejdžerskim lutanjima shopping centrima. Moda je, iz ralja bijede, potegnula Nataliu Vodianovu direktno sa štanda na kojem je s majkom, u rodnom Nizhny Novgorodu, prodavala voće i povrće kako bi prehranila obitelj. Gisele Bündchen uočena je tijekom ekskurzije u Sao Paolu dok je sa školskim kolegama bezbrižno jela hamburger u jednom poznatom lancu brze hrane. Kate Moss je skaut presreo na aerodromu dok se s roditeljima vraćala u London, a Naomi Campbell, tada balerinu u usponu, zapazili su dok je zamišljeno vrludala gradom gledajući izloge. Biti 'otkriven', poput novog komadića netaknute zemlje u doba velikih pomorskih ekspedicija, bila je misija svim lijepim djevojkama na planeti koje su se željele vinuti u modno nebo i na njemu zasjati kao super-modeli. Trebale su se 'samo', nekako sudbinski, poklopiti konstelacije zvijezda i tih nekoliko nenadanih okolnosti. Trebale su se naći u pravo vrijeme na pravom mjestu. 'Samo' to.

'Ti si model? Da? A koja je tvoja agencija? Instagram?', tako je nekako glasila sarkastična fora koja se širila virtualnim zidovima brzinom kojom klinci grafitima šaraju netom ofarbane kvartovske zgrade. I posprdno smo joj se podsmjehivali još do prekjučer. Sve dok pametne marketinške glave nisu dokučile kako iskoristiti neka nova bojišta gdje se bitke za pozornost vode selfie fotkama iz kupaonice i gdje milijuni novih, svježih i zanimljivih lica nestrpljivo čekaju da ih primijeti prava osoba čiji će ih iznenadni poziv lansirati u orbitu svjetske slave. Kukolj se od cvijeta filtrira hashtagovima, a oni pritom brandovima donose i neprocjenjivu količinu potpuno besplatne promocije. #CastMeMarc. Sjećate se? Kako ne, vijest je odjeknula medijima i prolila se novinskim stupcima brzinom nabujale rijeke. U potrazi za novom dozom 'mladosti i energije', kreativna direkcija Marc Jacobsa putem sveprisutnih društvenih mreža odaslala je poziv za virtualni casting. U rekordnom roku, više od 70 tisuća djevojaka i mladića plasiralo je na Instagram svoju najreprezentativniju fotografiju s molbom slavnom dizajneru da za svoju novu kampanju odabere baš njih. Odaberi mene, odaberi mene, vrištao je Instagram. Čekali smo rasplet situacije s nestrpljenjem kojim smo nekoć pratili intrige i zavrzlame u meksičkim sapunicama. Na koncu je Marc odabrao devet sretnika, šarenih, mladih, naočitih, neobičnih i nepoznatih te ih spretnim rukama stilistice Katie Grand pred objektivom Davida Simsa učinio zvijezdama nove kampanje svog modnog branda. Tko su oni? Otkud dolaze? Smiješi li im se sada, konačno, blistava budućnost? Znatiželjni su novinari zajedno s tisuću pitanja koja traže tisuću odgovora pritom prosuli i čitavu paletu famoznih epiteta odašiljući u svijet hvalospjeve na račun maestralnog projekta koji je dao priliku 'pravim' ljudima, kao da su profesionalni modeli neki imaginarni, ne-pravi ljudi koji žive u jumbo plakatima i naslovnicama Voguea.


Potez zbilja i jest maestralan, to uopće nije sporno. No, on to nije zbog tih 'pravih ljudi'. 'Pravi ljudi' samo su puki konstrukt jer je postupak 'ušminkavanja' novopečenih anonimnih modela za snimanje posve isti kao i s onim profesionalnima. Pravo osvjetljenje, šminka, frizura, odjeća, poza. Sve je na mjestu. Potez Marca Jacobsa genijalan je jer je iskoristio sve prednosti promocije digitalne ere i naveo čitavu četu klinaca željnih slave da mu hashtagovima naprave najveću reklamu u povijesti. Briljantno. I neprocjenjivo. A uza sve spomenuto, čitava je priča imala onaj popularni predznak reality showa bez kojeg očigledno ne ide. Tko li će samo od sve te talentirane neznane djece, iz gradova za koje uopće ne znamo gdje se nalaze na karti, dobiti veliku priliku da ispuni svoje snove i zabljesne pod magičnim svjetlima reflektora? Jedna od odabranih djevojaka, ne skidajući osmijeh s lica, izjavila je kako joj je odabir u Marcovih 'sretnih 9' najvažniji događaj u životu. Vjerujem joj na riječ. Oči vam zasuze, htjeli ne htjeli. Nitko nije imun na šarmantne, gotovo filmske priče, u kojima talentirani mladi ljudi bivaju iščupani iz žabokrečine svojih neperspektivnih sredina. Do jučer u školskim klupama, sutradan zvijezda koja se smješka s naslovnice. Mit o američkom snu još nije mrtav, niti će ikad biti.

No, nije Marc Jacobs jedini koji je kapitalizirao ono što se tako živo odvija na planu pop kulture. Čini se da je polako odzvonilo šetnjama modnih skauta po shopping centrima u potrazi za novim licima. Prst na pulsu zbivanjima u sadašnjosti smjelo drži i agencija One.1K koja svoje uzdanice pronalazi isključivo putem Instagrama. Prilično mudro. Gledajući plejadu njihovih modela, čini mi se kako su, na fantastično spretan način, stigli na gotovo. Ashley Sky, Melissa Satta, Lisa Ramos, Rocky Barnes… Samo su neka od 'Instagram famous' imena koja su se probila putem ove društvene mreže. I ono najvažnije - njih nije trebalo brusiti niti gurati, sve te djevojke već su brandovi s milijunskom četom sljedbenika, prepoznatljivošću i, već zvučnim, utjecajnim imenom koji 'prodaje' što god poželite. One nisu samo lijepa lica već i glasnici brandova koji zajedno s njihovim angažiranjem za kampanje „kupuju“ i svu silu njihovih fanova koji pobožno prate svaki njihov korak. Prošlo je ono vrijeme kada su modeli bili samo pasivnim subjektima modne kampanje. Velike brandove sada zanimaju one viralne i modeli koji im mogu aktivno 'pomoći' u promociji, modeli koji, osim što fenomenalno izgledaju i nemaju nužno agenciju osim Instagrama, mogu ponuditi kanal za prodaju i biti dijelom kampanje jer su masama zanimljive radi osobnosti i onoga što predstavljaju. Obožavani mladenački brand Free People angažirao je 27 polu-poznatih modela i blogera da dva tjedna vode Instagram dnevnike u njihovoj odjeći. Uz propisne hashtagove, razumije se. Realizacija ih je koštala manje nego da su angažirali samo jednu Karlie Kloss, a odjek je bio neviđen.

Da, zagazili smo u neku novu eru. 'Ti si model? Da? A koja je tvoja agencija? Instagram?' Do jučer parodija na račun samopromocije wannabe modela, danas stvarnost u kojoj je slava, možda, samo jedan pravi like daleko.

Foto: PR

Objavljeno: 17.09.2014. u 14:09

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p