TINA LONČAR

Otišla je dobra vila njujorških ulica

Preminuo Bill Cunningham, otac street style fotografije
Bill Cunningham

uvijek nasmiješenom Billu Cunninghamu tinjao je nepobjedivi duh vječnog dječarca. Svakoga je jutra, tamo još od vremena razularene hippie ere, započinjao svoje putovanje njujorškim ulicama sjedajući na svoj maleni crveni bicikl za koji se ovlaš pridržavao kada bi svojim objektivom nastojao uhvatiti nekoga tko je iskakao iz bezlične mase prolaznika.

 
Bez obzira na pljuskove, snježne mećave i prometne kolapse svakoga je jutra s istim žarom činio isto. Sjedokos, naboran i skroman, uvijek u istoj, od kiše ispranoj, radničkoj jakni, Bill nipošto nije bio samo običan street style fotograf već istinski kroničar vremena. Zvali su ga dobrom vilom njujorških ulica, a svijet je potresla tužna vijest kako je veseli i šarmantni djedica preminuo u 88. godini ostavivši iza sebe rad, a prije svega ideale koje nije napuštao.
 
Njujorškim ulicama protutnjala su desetljeća, a Bill je svih tih godina radio isto, mirno i staloženo, dječački radoznalo. Zaraznim osmijehom i škljocanjem fotoaparata osvajao je sugrađane koji su ga smatrali dobrom vilom, inventarom ulice. Onim šarmantnim djedicom koji balansira na crvenom biciklu hvatajući krivine dok mu pažnju omete netko tko zrači posebnošću. Djedicom koji bi skromno govorio kako nije dobar fotograf jer je suviše sramežljiv i kojem bi se oči baš uvijek zacaklile kada bi sa sjetom govorio o četiri desetljeća provedenima na ulici.
 
Bill Cunningham
Billa nisu intrigirale titule zvijezda koje su se kočoperile u njegovoj blizini u raskošnoj posuđenoj odjeći za koju su dobile gomile novca da ju reklamiraju. Smatrao je to lažnim i površnim. Nikada nije fotografirao zato što je morao već zato što je želio. Na koncu konca, on nije niti znao kako točno izgledaju sve te silne, važne zvijezde jer nikada nije imao televizor u svom malenom stanu u Carnagie Hallu u kojem je živio okružen samo nebrojenim kutijama prepunim fotografijama koje je svih tih desetljeća snimio. Ako nisi zračio nekom posebnom energijom, pa bio i sam kralj velikog svemira, za Billa si bio neprimjetan. Otac street style fotografije startao je u nekim posve drugim vremenima. Onda kada su fotografije bile crno bijele, a ljudi šareni. U eri djece cvijeća kada nikome drugome nije bilo niti u primisli kako će jednoga dana street style fotografija postati progresivna grana modne industrije. I tada ga je, naime, zanimala samo odjeća bez obzira što nije mogao bilježiti boju. Bez obzira tko ju nosi, kakvu titulu ima i kakav pompozni društveni status. „Ako tražite ljepotu, pronaći ćete je“ govorio je Bill. A njega je zanimala prvenstveno ljepota.
 
NY TimesNY Times, "On the Street" 

Do posljednjeg je dana Bill vrludao njujorškim ulicama na svom dvadeset i devetom po redu crvenom biciklu (sve su mu prethodne, naime, ukrali), šareneći stranice New York Timesa svojom kolumnom „On the Street“, bilježeći ne samo stil svojih sugrađana već vjerno dokumentirajući vrijeme koje je munjevitom brzinom protutnjalo ulicama. "Svi se mi odijevamo za Billa", govorila je Anna Wintour, stavljajući time po strani sve one instant fotografe koji su se rodili zajedno s pomamom i koji zadnjih godina bezumno naganjaju zvijezde i kojekakve influencere ispred tjedana mode, opsjednute dokumentiranjem onoga što medijima donosi jeftine klikove. Bill ih je sve zaobilazio jer njihove mete nisu bile njegove mete. Dovoljno o njegovim principima govori anegdota s Catherine Deneuve koja je jednom pored njega promarširala u svečanoj toaleti. I dok su se drugi fotografi histerično mašili svojih objektiva i mahnito klikali, on je stajao posve mirno slegnuvši ramenima te rekavši kako nije odjenula ništa pretjerano zanimljivo. Nije osjećao da je išta propustio. I zato su ga cijenili. Zato što, niti pod pritiskom, nije odustajao od svojih nazora.
 
Bill Cunningham  
Strpati Billa u kutiju sa svim drugim street style fotografima današnjice, bilo bi svetogrđe. U paradi kiča i bezočne samopromicije koja se, tako umjetno i bez priče, odražava kroz posuđene dizajnerske krpice, u svijetu prepunom preseransa i lažne originalosti koja se, očigledno, cijeni – Billu nije bilo mjesta. On je svoje mjesto u nekom drugom, iskrenijem, svijetu odavno zacementirao. „Novac je najjeftinija stvar u životu, sloboda je najskuplja", govorio je. Istini na volju, Bill je bio mnogo više od fotografa koji je dokumentirao stil. On je, u gotovo četiri desetljeća svog rada, svojm objektivom iscrtao vrijeme koje je proletjelo ulicama metropole. Pred njegovim su aparatom prošetale ere, rađala su se neka nova vremena, neke nove prilike... I baš će zato zauvijek ostati zapamćen kao pionir i legenda, inventar ulice. Skroman djedica u plavoj radničkoj jakni koji luta gradom na svom crvenom biciklu. Utjecajniji od svih koji se utjecajem kite, posve nesvjesan koliko je učinio.
 
Foto: Getty Images, NY Times
Objavljeno: 26.06.2016. u 12:42

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p