TINA LONČAR

Prozor u magičan svijet Tima Walkera

U čemu leži čar jednog od najvećih modnih fotografa današnjice?

Njegove su fotografije alegorične, teatralne, magične i pomalo apsurdne, poput otvorenih prozora s kojih pogled puca na sanjiva obzorišta nekih zamišljenih svjetova. 'Sve što možeš zamisliti je stvarno,' rekao je nekoć  veliki Picasso, a ako se neki od fotografa, čiji opus bilježi recentniji datum, zaslužuje okititi ovom izjavom onda je to bez premca fantastični Tim Walker

Intrigantno detaljizirane i narativne, njegove su fotografije poput mikrokozmosa, prelivene glazurom fantazije. Iscrtani svjetlošću i zaogrnuti koloritom, njegovi bajkoviti prizori pršte ćudljivom ljepotom, životom i humorom. Walkerove fotografije su pripovijetke bez slova u kojima stanuju razna imaginarna bića, a modeli izgledaju poput princeza s raskošnih dvorova ili začaranih šumskih vila. On mašta i ostavlja gledatelju otvorena vrata za bijeg od dosadne stvarnosti. I upravo zbog čari te iluzije on pronalazi svoje utočište u modnoj fotografiji koja mu dopušta da pomiče granice, preispituje svoje istine i gradi mostove prema nekim drugim svjetovima. Walkera ne interesira minimalizam. On nije jedan od onih fotografa koje će zadovoljiti lijepa dizajnerska haljina, model proslavljenog imena i bijela pozadina u osvijetljenom studiju.

Njegovi su setovi ekstremno složeni, ispolirani do najsitnijeg detalja baš poput onih filmskih, a neki od njih građeni su i postavljani mjesecima kako bi izgledali upravo onako kako je zamišljeno. Za nekoliko savršenih klikova on minuciozno traži, skuplja i miješa sastojke kao da piše scenarij, upijajući pritom raspoloženja, mirise i okuse te opipavajući teksture. 

Tim Walker baš svaku fotografiju dovodi do ruba, do trenutka kada je nemoguće više išta dodati, a oduzimanjem bi se osjetio gubitak smisla ali i estetske vrijednosti. No, najviše intrigantnog šarma, prepoznatljivosti i stila u njegovom editorijalskom radu nose upravo dekontekstualizirani detalji koji će gledatelju najviše okupirati pažnju i probuditi uspavanu maštu. Smisao Walkerove fotografije na kraju krajeva i leži u tome da dotakne i nikoga ne ostavi ravnodušnim.

Njegova su djela stvorena ne da se letimično pogledaju već da se kirurški seciraju i zato ga poput psića slijede brojni obožavatelji, a njegovi živopisni editoriali već tradicionalno krase magazine kao što su Vogue, Vanity Fair, LOVE i W. Unatoč svemu, ovaj fotograf niti u bunilu samog sebe ne bi prozvao umjetnikom. Za njega je umjetnost nešto bezvremenski vrijedno, a on za svoje fotografije ne može reći hoće li ih ikada nagristi zub vremena. I makar na fotografijama namijenjenima editorialima ide na ruku poželjnoj modnoj iluziji u kojoj su modeli ustvari glumci u nijemom filmu, kod portreta uvijek teži samo i jedino istini. Tu ga ne zanima gluma niti imidž već otvaranje duše, iskrenost i ranjivost. Walkerovi su portreti mnogo više od fotografija, oni teže tome da postanu osobni dnevnici ispunjeni patnjama, nesigurnošću, ekscentričnošću ili brigom onih koje smo navikli gledati kao uvijek samopouzdane i jake, gotovo plastične likove. 

Pred njegovim objektivom ogoljena su brojna poznata lica poput Kate Moss, Karen Elson, Vivienne Westwood, Tilde Swinton i Alexandera McQueena. Upravo je Walkerov portret pokojnog britanskog dizajnera onaj po kojemu će biti upamćen ovaj obožavani enfant terrible svjetske modne scene. Potican da bude do srži iskren, McQueen je odbio pozirati s lubanjom na glavi te mašnom sačinjenom od kostiju koju je za njega pripremio stilist Andy Hillman. 'Volim cigarete i lubanje', rekao je Lee, podvrnuo rukave svog bijelog odijela te nonšalantno pripalio. To je bio on. Baš on, onakav kakvog je Tim želio da svijet konačno upozna. Samo dva tjedna nakon što je snimljen slavni portret talentirani dizajner nađen je mrtav u svome stanu, obješen svojim omiljenim smeđim remenom, a Walkerova fotografija postala je svojevrstan memento mori

Još kao britanski đak, Tim je bio zaljubljen u dokumentarnu fotografiju. Iz rodne Engleske otišao je u New York gdje je punu godinu asistirao famoznom Richardu Avedonu, no vraća se kući kako bio oslonac svome ocu oboljelom od leukemije. Već je tada shvatio da je fotografija za njega izlaz, terapija, njegov bijeg od teške stvarnosti. Nedvojbeno talentiran, već s dvadeset i pet snima svoju prvu naslovnicu Voguea nakon čega biva lansiran u zvijezde. Osim kampanja za modne kuće i editoriala u najprestižnijim modnim magazinima, Tim Walker iza sebe ima i brojne izložbe, nagrade te nekoliko knjiga od kojih su najpoznatije Story Teller, Pictures te zadnja - The Granny Alphabet u kojoj slavi nesalomljiv djetinji duh dama u poznim godinama. I tu zasigurno neće stati. Budući da je trenutno na vrhuncu svoje kreativne energije, Walker će nam zasigurno otvoriti još mnogo prozora koji šire poglede na neke magične svjetove te ispričati bajke koje je nemoguće ispričati riječima. 

Foto: Tim Walker

Objavljeno: 21.04.2014. u 13:30

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p