GLAZBA

Klasična glazba i pop kultura čine spoj iz snova, a mi znamo zašto!

Koja je tajna popularnosti klasične glazbe u spoju sa svjetskim mainstream hitovima?
Kožne jakne, koncertna dvorana s razbacanim, crvenim tapeciranim stolicama, dva tad nepoznata violončelista i jedan veliki hit Michaela Jacksona. 2013. „neki“ Stjepan Hauser i Luka Šulić izbacili su cover hita „Smooth Criminal“ u izvedbi na violončelima i vrlo brzo postali vlasnici najbrže rastućeg glazbenog videa iz regije, koji je u samo nekoliko dana prešao 10 milijuna pregleda na YouTubeu. „Hrvatska senzacija“ osvojila je svijet.

Svi su se pitali tko su „ta dvojica“ koji pop glazbu sviraju na instrumentima potpuno netipičnima za pop glazbu, a na kraju sve ipak zvuči jako dobro. Hauser i Šulić vremenom su postali poznati kao „2Cellos“, dvojac koji je u narednim godinama obradio i ono nezamislivo. Osim što smo slušali obrade poput „Perfect“ Eda Sheerana, „My Heart Will Go On“ Celine Dion i „Hallelujah“, potpuno su nas iznenadili obradama elektroničke glazbe – Aviciijevog hita „Wake Me Up“ i nezaobilaznog „We Found Love“ Rihanne i Calvina Harrisa. Gotovo da ne postoji hit koji 2Cellos nisu obradili. Za hrvatsku publiku na jednom od svojih koncerata svirali su čak i „Vilo moja“ i „Ne dirajte mi ravnicu“. Napunili su sve velike svjetske koncertne dvorane, a unatoč velikom broju koncerata i dugim turnejama, uvijek se tražila ulaznica više.
Cellosi“ su uvijek isticali kako na svojim koncertima ne zanemaruju ni temelj, ono od čega su krenuli, a to je klasična glazba. No, istaknuli su da nikad nisu rasprodali koncert samo zato što sviraju poznatu Beethovenovu simfoniju, koja je tehnički puno zahtjevnija, već uvijek zbog mainstream glazbe. No, kako su rekli, cilj im je bio da publici uvijek pokažu i drugu stranu i eventualno probude ljubav prema klasici u onima koji su došli slušati samo njihove obrade. Jer, ljudi nisu ni svjesni gdje se sve krije orkestralna glazba.

Na jednom od svojih koncerata sa Zagrebačkom filharmonijom, „2Cellos“ su izvodili glazbu iz filma „Kum“. Cijela dvorana prepoznala ju je kao glazbu iz čuvenog filma, nesvjesna kako je riječ o klasičnoj, orkestralnoj glazbi koju je skladao talijanski skladatelj Nino Rota. Osim Hausera i Šulića, još je jedan hrvatski glazbenik ostavio trag na svjetskoj sceni svojom crossover glazbom. Povezujući klasičnu i popularnu glazbu, Maksim Mrvica postao je veliki pijanistički hit. Između ostalih, obradio je nezaobilazni ljubavni hit Johna Legenda „All of me“, glazbu iz najpopularnije serije „Game of Thrones“, filma „Pirati s Kariba“, ali i čuveni hit grupe Queen „Bohemian Rhapsody“.



Upravo ćemo „Bohemian Rhapsody“ u izvedbi Zagrebačke filharmonije, pod ravnanjem dirigenta Vetona Marevcija moći čuti ovaj petak u Laubi. Hrvatski orkestri uvidjeli su da je budućnost klasične glazbe prilagodba zahtjevima tržišta i da se nova publika dobiva upravo na taj način – da im se kroz jedan orkestralni cover prezentira da jedna violina ne mora nužno svirati samo sonate, odnosno, da nakon što čuju Zagrebačku filharmoniju kako svira filmsku ili popularnu glazbu, slušatelji imaju želju posjetiti i neke druge koncerte. Tako se danas stvara nova publika. Već nekoliko sezona u svom OFF Ciklusu, ovaj orkestar popularizira svoj rad kroz različite projekte. Jedan od najpopularnijih je svakako Fil(m)harmonija, gdje svojom glazbom obogaćuju nijeme filmove. Dosad su već odradili i nekoliko koncerata posvećenih čuvenim Beatlesima, kao i Oliveru Dragojeviću. Ovaj put moći ćemo slušati hitove grupe Queen „We are the champions“, „I want to break free“, „The show must go on“… Svjesna kako zbog trenutne epidemiološke situacije i potresa koncertu neće moći prisustvovati 1851 osoba, koliko stane u veliku dvoranu KD Vatroslava Lisinskog, Filharmonija je pokazala da prati i digitalne trendove, pa će se koncert moći pratiti i putem live streama na linku ovdje.



Ovo nije prvi put da orkestri svoj repertoar prilagođavaju široj publici. Nekoliko godina unazad možemo uživati u koncertima filmske glazbe. Takvi koncerti uvijek su rasprodani i pokazuju se idealnima za privlačenje mlade publike. U svijetu godinama postoje tematski koncerti s glazbom iz „Harryja Pottera“, „Jurskog parka“, „The Goonies“, „Murdoch Mysteries“, Disneyjevih filmova.

Vodeći hrvatski orkestri u marketinškom smislu trude se pratiti trendove. Ostvaruju suradnje s domaćim estradnim umjetnicima, koji doduše nemaju slavu kao Deep Purple, koji je izveo koncert s londonskim Royal Philharmonic Orchestra, gdje su pjesme „Hush“, „Wring That Neck“ i „Child in Time“ svirali uz cijeli orkestar. Time je Deep Purple obilježio glazbenu povijest i otvorio vrata za takvu neobičnu suradnju i drugima: Usheru, Eltonu Johnu, Ericu Claptonu, Metallici, grupi Kiss, Rodu Stewartu...
S druge strane, u Hrvatskoj zasad poznati glazbenici baš i ne surađuju s orkestrima na svojim originalnim pjesmama, iako je u zapadnim zemljama to uobičajeno kad se želi obogatiti zvuk. Prvi su to još 1967. napravili Beatlesi na svojoj pjesmi „A Day in The Life“, a kasnije i Led Zeppelin na „Kashmiru“, Mercury Rev na pjesmi „The Dark is Rising“ i Metallica na „Master of Puppets“. U Ujedinjenom Kraljevstvu napravljen je i poseban projekt „Rock Symphony“ u sklopu kojega gospel zbor, simfonijski orkestar i pjevači izvode najveće hitove rock glazbe. Hrvati na takav projekt još uvijek čekaju.
Ono na što još uvijek čekamo je i glazba iz videoigrica, na kojoj možda već sad rade neki nasljednici „2Cellos“ i Maksima Mrvice. Iako u Hrvatskoj zasad nijedan orkestar nije izvodio takvu glazbu, u Londonu već postoji orkestar koji izvodi glazbu iz igrica „Dead Space“, „Sonic the Hedgehog“ i „Crash Bandicoot“. U Parizu možemo uživati u simfoniji „Assassin’s Creed“, glazbi iz igre koja je 2016. pretvorena i u film. Kao i u svakom drugom žanru, tako i u glazbi iz videoigara postoje prave skladateljske zvijezde: Koichi Sugiyama (skladatelj za „Dragon Quest’s“), Yoko Shimomura („Street Fighter II“, „Kingdom Hearts“ te serija igara o Super Mariju & Luigiju) i Jessica Curry („Dear Esther“ i „Everybody’s Gone to the Rapture“). Od 2006. redovito se izvodi i simfonija „Play! A Video Game“, a možda ju uskoro čujemo i u izvedbi nekog našeg orkestra. Miješanje žanrova sveprisutni je trend u mnogim industrijama, a Hrvati su posebno ponosni na jednu svoju mješavinu – Vegetu! Hoćemo li upravo mi biti tvorci najbolje glazbene mješavine? Držimo fige!
Foto: Instagram, 2Cellos, Youtube
Objavljeno: 21.01.2021. u 11:34

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p