UMJETNOST

'Ljubav je energija koja stvara dobru zabavu i treba je kontrolirati, stvarati, smišljati i ponovno osmišljavati'

Intervju: Branko Milisković

Peti po redu festival Ekstravagantna tijela ovog puta donosi zanimljivu umjetničku priču koja govori o ljubavi kao emotivnoj, ali i seksualnoj kategoriji. Branko Milisković je srpski umjetnik, diplomirani kipar koji će ove srijede, 25. rujna održati umjetnički performans Pjesma vojnika na straži (Lili Marlen Trećeg svjetskog rata).

Pjesma vojnika na straži (Lili Marlen Trećeg svjetskog rata) je performans koji progovara o mukotrpnom procesu iščekivanja povratka voljene osobe, a pomoću određenog lika, autor predstavlja prostor ispunjen poznatim osjećajima. Milisković u svojim performansima objedinjuje različite forme izražaja, od kabareta i opere, pa sve do kazališnog postava i filma nerijetko oslanjajući se na aktualne događaje. Zanima li vas više, svakako posjetite sutrašnji performans čiji je ulaz slobodan, a mi u nastavku donosimo intervju u kojem nam je ovaj umjetnik otkrio svoje poimanje ljubavi, ali i umjetnosti.

Ekstravagantna ljubav istražuje što znači voljeti, koga je sve moguće voljeti i kako tu ljubav izražavamo. Tko voli, a tko je voljen u vašem performansu?

Originalno bi ljubavnik bio vojnik koji obuzet melankolijom ispred barake čeka svoju voljenu – ženu ili konstrukt dvaju različitih žena koje se nikada neće vratiti. U mojem performansu ljubavnik bi bio posjetitelj koji strpljivo čeka pred vratima, čeka svoj red da uđe u prostoriju i nasamo se upozna sa mnom. Androgina pojava Lili Marlene bi sama po sebi bila objekt ljubavi. No, podvojenost između onoga koji voli i voljene osobe u ovom je radu toliko ambivalentna da bismo lako mogli reći da su te pozicije dvojake i nestabilne. Smatram da su pjesma i ta prisutnost poseban dar koji ću pokloniti osobi koja me voli ili koju ja volim kako bi je on ili ona mogli prenijeti dalje.


Martin Argyroglo

Kako je ljubav izražena u vašem umjetničkom stvaralaštvu?

Ljubav je dobra energija koja stvara dobru zabavu i treba je kontrolirati, stvarati, smišljati i ponovno osmišljavati, a ponekad i samo prihvatiti takvom kakva je. Voljeti znači obožavati i cijeniti na način koji je prilično neobjašnjiv. Potrebno ju je iskusiti i publika bi se trebala pripremiti i otvoriti prema tom iskustvu. Potrebno je ostaviti za sobom sve predrasude, komplekse, ego i druge mentalne prepreke kako bismo se u potpunosti mogli posvetiti i sudjelovati u ljubavi, čak i kad se radi o umjetnoj i konstruiranoj iluziji. Dapače, ponekad se u svom radu zaista zaljubim u situaciju koju sam proživio i u osobu koja je postala sastavnim dijelom te izvanredne situacije. Uistinu vjerujem da živimo i radimo samo kako bismo dosegli i postigli te posebne, prilično kratke i nezamjetne trenutke ljubavi i suosjećanja.

Jessa Carter

Ljubav se veže uz različite pojmove; nježnost, romansu, želju, seksualnost, nostalgiju, bol, tugu, pritisak, prisnost… Koje su teme i osjećaji vezani uz ljubav u vašem izražaju, odnosno radu?

Moj rad je prilično složen sustav koji se sastoji od različitih tijela, situacija, slika i stilova i rekao bih da je upravo ljubav glavna snaga koja ih sve objedinjuje. Ipak, u mojem radu i mojem osobnom životu ljubav se postiže na toliko različitih razina, prolazeći kroz prilično zahtjevne i često nelagodne emocionalne pomake, kao što su ljubomora, pohlepa, strast, šok, drama, patnja, sadizam i mazohizam, antagonizam, čista bezuvjetna ljubav, iskrenost, odanost, fetišizam, senzualnost, pornografija, jaka erotičnost, spiritualnost, etc.

Festival Ekstravagantna tijela pokrenut je 2007. godine i otad se bavi granicama između normalnog i patološkog. Na koji način se vaš rad predstavljen na festivalu i umjetnička praksa općenito bave istraživanjem ekstravagantne ljubavi?

Ekstravagantna ljubav trebala bi biti prirodna posljedica ekstravagantnog tijela, njegovog življenja svakodnevnog života, dnevnih navika, odnosa s drugim ljudima i opće slike koju bi ekstravagantno tijelo željelo ostaviti za sobom. Ljubav je isuviše kompleksna emocionalna pojavnost i ovisi o toliko različitih faktora, na primjer, ljubav tijekom rata i u teškim vremenima možda je sasvim drugačija od ljubavi u vrijeme mira i blagostanja.

Ljubav se ponekad smatra patološkim stanjem duše i, čini mi se, mehanizmom koji traži pažnju. Volimo druga bića jer moramo ispuniti našu unutarnju emocionalnu prazninu, ispuniti šupljinu i nekako opravdati naše postojanje. Osobno volim istraživati sve moguće oblike ljubavi putem svog rada, no ostaviti neke posebne trenutke samo za sebe u svojoj intimi. Da budem iskren, bit će vrlo teško i zahtjevno voljeti nasumične i meni nepoznate ljude koji uđu u prostor performansa Pjesma vojnika na straži (Lili Marlen Trećeg svjetskog rata).

Tina Marić

Foto: Sanjin Kaštelan
Objavljeno: 24.09.2019. u 15:03
Tagovi: Umjetnost

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p