UMJETNOST

Lunar je umjetnik koji živi u posebnom svijetu kreativnosti

# THE FUTURE IS YOURS TO CREATE

S pojmom ulična umjetnost ili streetart danas se često susrećemo, no ipak rijetkost je pronaći umjetnike koji u nju donose neku novu dimenziju i stvaralaštvo, pričaju posebnu priču te u potpunosti osvajaju baš svakog promatrača. Kada bismo u Hrvatskoj morali izdvojiti najbolje ulične umjetnike, u toj kategoriji pri samom vrhu našao bi se Lunar, umjetnik čije ste radove šetajući ulicama sigurno primijetili.

Kada govorimo o uličnim umjetnicima, postoji određena tajnovitost i misterioznost koju vežu za sebe. Često im ne znamo pravo ime niti kako točno izgledaju, no zato vrlo dobro vidimo i znamo njihov rad koji nam ostaje duboko u sjećanju. Slaven Kosanović poznatiji po imenu Lunar, poznati je hrvatski grafiter i umjetnik, jednom riječju crtač kako sam sebe voli nazvati. U svojoj impresivnoj karijeri oslikao je zidove brojnih svjetskih metropola te razvio prepoznatljiv likovni izražaj koji malo koga ostavlja ravnodušnim, a mi kako bi dobili što bolji uvid u put i stvaralaštvo ovog umjetnika, odlučili smo s njim porazgovarati.

Kako doživljavaš streetart danas u usporedbi s onim od prije nekih dvadesetak godina?

Nekada su graffiti bili interno natjecanje klinaca iz zapadnih zemalja, a otkad je kapitalizam zavladao globalno, i graffiti su prešli granice omogućavajući zabavu i kasnije financijski prosperitet klincima iz manje razvijenih zemalja. To nije niti dobro niti loše, jednostavno je tako.

Ovakva vrsta umjetnosti danas je za neke iznimno profitabilna industrija. Koje je tvoje mišljenje? Radi li se o trendu, fenomenu ili nečemu što je ispočetka trebalo biti tako?

Unatoč tome što se u sporim glavama i dalje doživljavaju kao nešto novo i šašavo, graffiti su globalno prisutni 50-ak godina i zanimljivo je gledati smjerove razvoja, a još uvijek ne nazirati momentum. Kao i u svakom drugom vidu izražavanja i među njima ima više lošeg i manje dobrog rada, a kod svakog primjera rezultati su vidljivi golim okom.

Nekima je to trend, drugima je ljubav, trećima je trenutna zaluđenost itd. Vješti pojedinci će naći načina da svaku ljudsku aktivnost učine profitabilnom. Nevješti će se samosažalijevati i zavidjeti. Pitanje morala je zasebna priča; Tko je koliko zaslužan, tko je koliko ljubavi i energije uložio, tko je prolaznik, a tko igra na duge staze? Tko je svoju egzistenciju zaradio trudom, a tko je tatin sin koji roditeljskim novcem kompenzira vlastite komplekse? Društvo je oduvijek bilo šaroliko. Graffiti nisu fenomen već vječna ljudska potreba za ostavljanjem traga. Ne samo ljudska, već bilo kojeg živog bića, samo što  ostala bića imaju puno manje opcija za ostavljanje traga za sobom nego čovjek.

Slobodna sam zaključiti kako si najpoznatiji po graffitima. No jesu li oni tvoja prva i zadnja ljubav?


Crtanje je jedna od mojih prvih ljubavi, ali nije jedina.

All Colors Are Beautiful - SC / Zagreb / Photo Ivo Smack Kosanović

Keepers of the Red Sky / Mosk, Morka & Lunar - Rijeka / Photo Ivo Smack Kosanović

U Hrvatskoj je streetart kao popularna umjetnost malo kasnije zaživjela, barem u oku promatrača. Može li se u ovom dijelu Europe „preživjeti“ kao grafiter odnosno streetart umjetnik?

Čime god se čovjek bavio, ako ima dovoljno ljubavi da se time bavi pošteno, vjerojatno je da će uspjeti. Problem je isti kao i kod drugih polja, većina gleda površinski što daje lažnu sliku. Potrebno je puno truda i većina rada koji stoji iza nekog projekta se ne vidi, a rezultat je mali vrh ledenog brijega. Put je sličan, živio u Hrvatskoj ili drugdje.

Malo prije sam spomenula kako je streetart na ovim prostorima kasnije zaživio no onog trena kad su ljudi zamijetili, nastao je pravi boom. Pojavili su se brojni festivali, izložbe posvećene streetartu, radionice... Možeš li izdvojiti omiljene globalne festivale koje bi svaki obožavatelj trebao posjetiti ili barem znati za njih?

Ono što mediji danas zovu streetartom krenulo se masovno pojavljivati po inozemstvu, pa je logično da se to dogodilo i kod nas, gdje se pojave reflektiraju u manjoj mjeri i s vremenskom distancom. To je prirodno, jer smo mala sredina. U startu ideju mogu prepoznati ljudi koji je osjećaju, a kad se omasovi onda postaje simpatična većem broju ljudi. Globalni festival čiji ogranak smo organizirali u Zagrebu se zove Meeting of styles, taman jučer sam se vratio s osnovnog ogranka u Njemačkoj. To je jedini globalni festival koji se bavi graffitima, okuplja veliki broj ljudi i ima najdužu tradiciju. Od domaćih festivala izdvojio bih GNG na Braču, 043 Festival u Bjelovaru, godišnje evente na Graffiti Ranchu Legrad, splitski Xstatic i Zen Opuzen. Kao što me veseli posjećivati strane projekte, tako me vesele i domaći.

Our DNA is of Earth and Sky - Our DNA is Past and Future - Zagreb / Photo Ivo Smack Kosanović

Imaš li omiljeni rad ili projekt na koji si izrazito ponosan?

Među dražim radovima su mi "Rhytm of saints / If I have weaknesses, don't let them blind me" u Osijeku, posvećen Josipu Reihl-Kiru i "All colors are beautiful" na zagrebačkom SC-u, zamišljen kao posveta nevinim žrtvama zločinačkog sistema koji naružuje našu povijest. Teško bi mi bilo reći da sam izrazito ponosan na neki rad, svaki rad me veseli na svoj način i kod svakog crtanja se trudim prenijeti emociju.

Jesi li jedan od onih koji je od malih nogu pronašao strast za ono što voli i od toga napravio karijeru?

Ne razmišljam o svom poslu kao karijeri, veselilo me raditi što volim. Velika želja mi je bila da u miru mogu raditi što me veseli. Nije da se nisam okušao na drugim poljima, to je donijelo dodatna vrijedna iskustva koja su učvrstila moje nastojanje za bijegom od tuđih rukovođenja.


Fliying Fortress & Lunar - Boombarstick Festival Vodnjan


Otkud crpiš inspiraciju? Postoje li imena koje bi izdvojio kao ključna u svijetu umjetnosti? Primijetila sam da se kao lajt motiv mnogih tvojih radova provlače mačke... postoji li neki poseban razlog?

Najbolja inspiracija je rok :) Šalim se, inspiracija je prirodna i dolazi iz proživljenih iskustava i upijenih materijala, bilo knjiga ili nekih drugih sadržaja. Što više informacija upiješ i procesuiraš, filter postaje specifično propustan i to se osjeti na izlaznoj informaciji - rezultatu, odnosno radu. Inspiracija može doći s pozitivne strane, ali također me inspiriraju i nepravda i zlo, stalno vise nad glavom kao upozorenje da treba zauzeti stav i braniti ljudske vrijednosti koje su iste ovdje kao i na bilo kojem drugom mjestu na svijetu. Čini mi se da ljudi prečesto na to zaboravljaju i da ih konstantno treba podsjećati da nisu sami na svijetu. Mačka ima neke osobine crtača graffita i zahvalan je lik za crtanje.


The Rhytm of Saints / If I Have Weaknesses, Don't Let Them Blind Me - Osijek / Photo Samir Kurtagić

Na čemu trenutno radiš?

Osmišljavam seriju pivskih etiketa za austrijskog proizvođača, pripremam skice za "Future Icons" projekt idući tjedan, također u Austriji, crtanje na Vukovar film festivalu nakon toga promocije knjiga i murale u Hamburgu, Amsterdamu i Sarajevu, gostovanje na TED konferenciji u Kuvajtu i rundu po domaćim festivalima GNG, Zen Opuzen i Xstatic.

Kako izgleda tvoj kreativni proces?

Ako uz sebe nemam bilježnicu koju većinom nosam okolo, ideje zapisujem u mobitel ili fotkam motive koji me inspiriraju. Ako upit dolazi od klijenta, primim informaciju, nastojim je pročistiti pa skiciram. Izaberem boje, rad skiciram na zid, prvo punim veće površine pa idem na detalje. Obično bojim odozgora prema dolje, prvo jer se bojim visine, drugo da ne kapljem po radu.




Digitalna platforma FASHION.HR odlučila je svoju viziju prikazati kroz jednu upečatljivu rečenicu: „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ u želji da pojedinci poput tebe dobiju zasluženi medijski prostor. Što za tebe predstavlja taj slogan, kako ti vidiš svoju budućnost?


Ta rečenica zvuči kao nešto što bih rekao na predavanjima: Ne gledaj u druge tako da im zavidiš, ne budi lijen, razmišljaj, upijaj, primi se posla, nitko to neće napraviti umjesto tebe. Ako si zaposlen na mjestu gdje ti nije pravo, nisi posađen tamo kao drvo, ako smatraš da si bolji, odi dalje. Problem je što za bilo kakav pomak treba energije. Svi ljudi su dirigirani po istoj biologiji, odradiš školu, zaljubiš se, dobiješ klinca, nađeš posao, već kako tko, ali redoslijed je često sličan. Tako se instaliraš gdje ti vjerojatno ne paše i trebat će ti dosta energije da se iskobeljaš i kreneš prema nečem što te ispunjava. Drugim ljudima su pak klinci motivacija da budu bolji i organiziraniji, sve je stvar koliko se pojedinac spreman potruditi.

Foto: Privatni album
Objavljeno: 24.06.2019. u 12:13
Tagovi: Lunar, Umjetnost

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p