MAGDA SMOJVER

Biste li ikada pratili virtualnog influencera - osobu koja zapravo uopće ne postoji?

Je li naša budućnost doista virtualna?

Pitanje digitalizacije svijeta danas više uopće nije upitno jer je sasvim jasno kako je riječ o fenomenu modernog društva koji uživa apsolutnu prevlast. Tako je tehnologija ušla u sve pore naše svakodnevice, a sa sobom donijela i neke nove struje trendova. Dok neki ne vide nikakve probleme u masovnoj digitalizaciji, drugi se slažu da je to jedan poprilično nezaustavljiv vlak dehumanizacije koja uz podršku kapitalizma, odnosno ideje što većeg i profitabilnijeg razvoja, tehno-znanost postavlja kao budućnost koja je već sad na velika vrata ušla u naše domove. Potaknuti time, ne možemo reći da umjetna inteligencija strjelovito ne briše granicu između stroja i čovjeka, no jesmo li spremni sami sebi priznati da nam to zapravo nimalo ne smeta?

Tek što smo se navikli na pojam influencera i sve ono što to moderno zanimanje zapravo znači, pojavili su se virtualni influenceri. Moram priznati da kad sam se i sama prvi put susrela s ovim pojmom nisam previše ‘zatreperila’ jer sam bila uvjerena da je riječ o ‘običnim’ influnecerima. Ipak, ovdje se radi o nečem posve drugačijem. Virtualni influenceri zapravo ne postoje, to nisu ljudi, već nacrtane robotizirane ličnosti koje imitiraju čovjekovo postojanje i ako je suditi prema broju pratitelja onih najpoznatijih, to im ide poprilično dobro. Kada su se prije nešto više od deset godina pojavili prvi infuenceri, oni od krvi i mesa, marketinške strategije bilježile su velike promjene. Tako su oglašavanje i promocija najvećih svjetskih konglomerata date u ruke ‘običnih’ pojedinaca koji iz nekog razloga privlače publiku. Kako ide ostatak priče znamo pa je neminovno postaviti pitanje – a zašto bi netko surađivao s virtualnim likom koji zapravo ne postoji?

Kada govorimo o poslovanju vodećih svjetskih kompanija, mjesta za pogrješku gotovo nema jer i ona najmanja može značiti propast. To nam je iz ‘prve ruke’ u mogućnosti potvrditi brend Victoria’s Secret, nekoć veliki modni gigant koji je u svega nekoliko godina izgubio sve što je imao. U online svijetu nikad nije bilo lakše postati netko, ali i nitko, stoga nimalo ne čudi da su virtualni influenceri sve popularniji.

Gledano s poslovne strane određene kompanije, virtualne je influencere jednostavnije kontrolirati i isprogramirati da bez ijedne greške promoviraju određenu stvar. Virtualni influenceri dolaze bez rizika od kršenja ugovornih stavki ili pak upitnog ponašanja koje šteti imidžu brenda. Ovakav tip infuencera nije podložan promjeni stava, ali to ne znači da nema karakter, tu artificijelnu ličnost koja privlači publiku, baš kao i ‘običan kolega’.

Jedna od najpoznatijih virtualnih influencerica na svijetu je Lil Miquela. Urbana djevojka koja živi u Los Angelesu, jede sushi i In-N-Out burgere, izlazi na popularna mjesta, a ujedno i pjeva pa želite li čuti kako to zvuči, pjesme se mogu pronaći na platformi Spotify. Isto tako, Miquela u svom portfoliju ima i brojne suradnje s poznatim modnim brendovima. Primjerice, zajedno s Bellom Hadid snimila je kampanju za Calvin Klein, surađivala s Pradom i redovito se fotografira u najpopularnijoj dizajnerskoj odjeći. Također, surađivala je i s Millie Bobby Brown, Steveom Aokijem, dala je intervju za Financial Times i krasila naslovnicu Highsnobietyja. Ova virtualna influencerica trenutno broji preko 3 milijuna pratitelja, a zanimljivo je i to što je njezin lik implementiran u fotografije stvarnih lokacija što je zapravo česta praksa kod ovakvog tipa infleuncera.

Kako bi dojam bio što autentičniji, Miquela se druži s ostalim virtualnim influencerima, a ‘bff’ joj je Bermuda, Robot Queen kako stoji u opisu profila s oko 300.000 pratitelja. Bermuda je tipična šminkerica koja voli trendi krpice, ali ima i nekoliko snimljenih pjesama. Za razliku od Miquele koja je na prvi pogled nestvarna, Bermuda na određenim fotografijama potražuje poprilično dublje promatranje kako bismo zaista shvatili da je riječ o nestvarnoj osobi, a isti efekt postiže i Shudu, prvi virtualni supermodel. Shudu se može pohvaliti kampanjom za Fenty Beauty by Rihanna, ali i s brojkom od 215.000 pratitelja.

Ova virtualna influencerica je nedavno snimila kampanju za Christiana Louboutina, a tu je i poznata suradnja s virtualnim influencerima Zhi i Margot koji su bili dio Balman kampanje čiju kreativnu direkciju potpisuje Olivier Rousteing. Japanska influencerica Imma također je jedna od najpopularnijih s velikih 330.000 pratitelja, a kao zaštitno lice stoji iza kampanja za brend automobila Porshe i kozmetičkog brenda SK-II.

Osim ženskih virtualnih influencerica, ovaj svijet nudi i brojne muške varijante nestvarnih likova, a jedan od najpoznatijih je Lawko. Lawko je dio virtualne ekipe, druži se s Miquelom i Bermudom i jednostavno je kul. Uz njega tu je i Koffi, Shadin prijatelj koji je fitness trener, ali zbog svog egzotičnog izgleda bavi se i modelingom.

Iako ne u potpunosti ukorak sa svijetom, nedavno je i Hrvatska dobila svoju prvu virtualnu influencericu. Franka je rođena u studenom 2020., a već je uspjela prikupiti gotovo 1000 pratitelja. Ova virtualna influencerica vodi klasičan lifestlye profil, a njezin je lik baš kao i kod svjetskih inačica, postavljen u stvarne fotografije. Franka je već imala suradnju s Ellom Dvornik i Anom Bacinger pa možemo li možda Franku uskoro očekivati i na domaćim online eventima?

Virtualni influenceri su pomno stvorene individue s različitim karakteristikama koje se nalaze u fiktivnim situacijama koje zapravo bez problema mogu biti stvarne. Upravo je element potencijalne stvarnosti onaj klik koji nas privlači da pratimo ‘to nešto’, umjetno stvoreno online robotizirano biće koje nam govori što da jedemo, što da nosimo, kako da se ponašamo. Unatoč tome što se može činiti nestvarnim, kao što su i sami virtualni influenceri, istraživanja provedena unutar UK’s Mindshare programa pokazala su da trećina korisnika u rasponu od 18 do 34 godina prati profile na društvenim mrežama za koje znaju da ne predstavljaju stvarnu osobu. Gledajući globalno, tržište influencera vrijedi preko jednu milijardu američkih dolara, a predpostavlja se da će vrijednost umjetne inteligencije narasti na vrtoglavih 35 milijardi, stoga nije teško zaključiti zašto su virtualni influenceri sve češći oglašivačko-prodajni odabir. Harry Hugo, jedan od osnivača The Goat Agency, predviđa da ćemo vrlo uskoro svjedočiti prebukiranosti virtualnih influencera što posljedično znači da će ih na tržištu biti sve više.

Virtualni svijet kakav danas poznajemo omogućava nam čudesa koja su prije svega 15-ak godina bila znanstvena fantastika. Popularizacijom društvenih mreža koje svakome dopuštaju da stvori određenu virtualnu osobnost iznjedrile su nerealne pretpostavke svakodnevice tako postavljajući savršenstvo na pijedestal životnih vrijednosti.

 Unatoč tome što duboko u sebi znamo da je, usudit ću se reći gotovo sve što vidimo online inscenirano, jednim dijelom svjesno zatvaramo oči, upijamo nametnute besprijekorno napravljene avokado tosteve misleći da prosječni doručak zaista tako izgleda pa nerijetko drugo jutro pokušamo i sami napraviti prikladnu #riseandshine fotku. Brišući tako granicu virtualnog i stvarnog, dolazimo do relativizacije istine koja prestaje biti apsolutni pojam i postaje ovisna o virtualnim pravilima virtualnih osoba. Zapravo, moderna društvena pravila toliko su podložna promjenama i različitim interpretacijama pa je možda kud i kamo jednostavnije stvoriti online bajku koja nam daje osjećaj stabilnosti, pripadnosti i reda – onoga što čovjek u modernoj svakodnevici sve manje nailazi.

Foto: Instagram
Objavljeno: 07.03.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p