GASTRO

Upoznajte djevojke koje se kriju iza jedne kul domaće craft pivovare

Zadarski Brlog krije zanimljivu žensku priču

Maja Šepetavec i Ana Teskera
"O
no kad ti hobi preraste u posao." Spoj nekoliko riječi koje bi mnogi ovog trena voljeli potpisati, staviti u opis svog posla, pa čak i životne faze. Istovremeno, sintagma na koju mnogi odmahuju rukom misleći kako za njih nije rezervirana, i koju ostavljaju za nepresušna lamentiranja u kvartovskom kafiću. No, sa svakim danom i nekim novim primjerom postaje jasnije kako ništa osim nas samih ne može stati između ideje i realizacije iste, jednom kada to zaista naumimo.


Posljednji primjer je stigao iz Zadra, ravno iz pivovare u kojoj se posljednju godinu dana proizvodi craft pivo simpatičnog naziva Plavuša. Iza svega stoji četrnaesteročlana ekipa okupljena u zadrugu imena Brlog, na čelu s Majom Šepetavec i Anom Teskerom. Po struci, Ana je prehrambena tehnologinja, dok je Majin životopis ispunjen raznim poslovima, no ono što ih spaja jest velika ljubav prema pivu. Isprva hobi kojim su se bavile u slobodno vrijeme, proizvodnja piva je prerasla u pravi posao, pa su tako Maja i Ana svoju Plavušu ove subote po prvi puta predstavile i u zagrebačkom Botaničaru, nakon što su ga učinile stalnim dijelom asortimana preko 50 lokacija u Hrvatskoj. Uz blonde ale koji je iz dana u dan sve popularniji među obožavateljima craft scene, svakako je zanimljiv i način poslovanja na kojem stoji Brlog, a to je princip dobre ekonomije. O svemu smo ovome popričali s autoricama Plavuše koje su nam otkrile dobre, ali i one problematične aspekte proizvodnje piva na domaćem tlu.

plavuša
Kažete da Brlog čini velika ekipa na čelu s Majom i Anom, pa me zanima kako ste se početno zainteresirali za zanatsko pivo i zašto baš pivo?

Volimo pivo. A volimo i kad je nešto fino, a ne ofrlje napravljeno. Kako tada nismo imale puno prilika u Zadru piti craft piva, koja su i fina i prirodna i doprinose razvoju lokalne ekonomije, morale smo same početi kuhati. A čak i da nije bilo tako, volimo sve napraviti same, ili bar čim više toga, pa nam je ovo bilo izazov.

Kako je izgledao proces od proizvodnje piva kao hobija do pretvaranja istoga u posao? Što je presudilo u ovoj poslovnoj odluci, ali i životnom koraku?

E to je kompleksno. Najprije smo same radile na poslovnom planu, smišljajući tehnologiju koju bismo koristile kako ne bismo morale kupovati sve novo....Po putu su se pridružili prijatelji i vrlo brzo smo shvatile da smo zajedno jači te je tako i došla ideja o zadruzi. Brainstorming, crowdfunding academy kao probijanje leda i eto ga, šest mjeseci kasnije, provodimo kampanju na Indiegogo. Uspješno. Kroz samo nekoliko mjeseci nakon provedene kampanje, uspjele smo pokrenuti posao (nabaviti opremu, prostor urediti, skuhati pivo...). Glavno je bilo napraviti prvi korak, to je bilo poslovno planiranje. Kick in the ass nam je bila crowdfunding academy.

Koliko je zapravo kompleksna proizvodnja piva i koji su najveći izazovi s kojima ste se susrele u ovom poslu?

Dosta, zapravo. Kako sam prije proizvodila vina, veselila sam se pivarstvu jer je brži obrtaj, ali ustvari je proizvodnja puno osjetljivija. Nema mjesta greškama jer one mogu skupo koštati. Ne može se greška popraviti, treba dobro poznavati tehnologiju, imati dobru mrežu ljudi i snalaziti se kako znate i umijete. Pivovara često djeluje kao mehaničarska radionica, stalno se nešto štema, vari i šarafi. Treba imati majstora za sve što ne znaš sam napraviti i treba biti spreman na kvarove i puno, puno rada. Izazov je financijski najveći, jer kad imaš love, kupiš bolju opremu i onda se sve manje kvari, a ako se pokvari, brže se popravlja. Kad nemaš love, sve preko tvoje kičme ide.

Maja Šepetavec i Ana Teskera
Po čemu se izdvaja Brlogova Plavuša od ostalih craft piva, što odlikuje vaše pivo?

Pa mi smo se potrudili napraviti blondie ale na gornjoj granici kvalitete tog stila. To podrazumijeva i gorčinu, i alkohol i aromatiku. Krenule smo od starta s profesionalnim dizajnom - Matea Bronić je odradila posao još prije pokretanja proizvodnje. Boca od pola litre nije tako česta u craft pivarstvu, a time smo istovremeno htjele pokazati svoj stav o pivu, ali i sniziti trošak po jedinici proizvoda. Poslujemo kao zadruga po principima dobre ekonomije, što znači da se maksimalno trudimo na fer način i osobnim kontaktom rješavati stvari - od prodaje, do proizvodnje, nabave, marketinga, svega.

Kako ovaj princip dobre ekonomije zapravo izgleda u praksi i mislite li da je to budućnost poslovanja?

Nama je ovaj model itekako značio. Uvjerile smo se da je lakše živjeti kad imaš partnere koji te podržavaju, nego kad se sav teret svijeta ruši samo na tvoja leđa. Osim strateškog značaja zadrugara u našoj priči, ovdje se radi i o financijskoj pomoći koja, a tog su barem svi svjesni, svakom start upu najviše znači. U zadruzi imamo dizajnericu, stratege, majstore, ekonomiste... Svi su motivirani za uspjeh. Kad je riječ o promjeni i utjecaju, želimo biti pažljivi kod poslovanja i iskreni prije svega, pa tako sa svim našim dobavljačima otvoreno komuniciramo i pazimo na fer odnos, a oni nas podržavaju onda kad je najteže. Svi se ponekad nađemo u problemima, i zato pokušavamo imati razumijevanje, kao što i podržavamo udruge i skupine koje promiču toleranciju i koje guraju društvo prema naprijed. U praksi dakle, u zadruzi, svaki član ima jedan glas kod odlučivanja, bez obzira na broj članskih uloga (recimo dionica). Dobit se prema statutu većinski raspodjeljuje u nova ulaganja, a moguće je samo manji dio isplatiti kao dividende. Svakog se pojedinog zadrugara/zadrugarku tretira prema zaslugama - tko više radi za dobrobit zadruge, taj više dobiva.

Kako se uopće danas izdvojiti i biti konkurentan u dosta velikoj i šarolikoj domaćoj ponudi craft piva?


Ne raditi kompromise i ne kvariti kvalitetu zbog raznih prilika. I tako da furate svoju priču. Ne možemo se osvrtati na sve što bi svatko htio da naše pivo ima i bude. Naše pivo pokazuje i naše ukuse, karaktere, pogled na svijet.

Što je u planu Brlogu, imate li već neke ideje za dalje, želite li proširiti ponudu piva i slično?

Imamo hrpu ideja, ali još se prelijevaju s papira na papir i uskoro ćemo nadamo se izaći s novom pivo, a potom će biti i drugih iznenađenja. Bit će uzbudljivih planova, bez brige!

plavuša pivo

Foto: PR
Objavljeno: 16.10.2017. u 16:00

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p