MAGDA SMOJVER

Je li 'feel good' postao još jedan u nizu online trendova?

Popularan hashtag i odmah se osjećamo bolje ili?

Godina iza nas potaknula je brojne promjene, ali i neke nove trendove koji se besprijekorno uklapaju u ideju modernog digitalnog čovjeka. Govoriti o normalnom životu sada je poprilično nezahvalno, prije svega zato što je definicija ovog pojma postala kao kakav grčki mit koji je putem prenoseći se s koljena na koljeno izgubio nekoliko važnih dijelova. Ipak, jedna od odlika ‘normalnosti’, barem one nekadašnje, jest realnost koja sa sobom donosi poraz, ali i novi početak. No, živimo u svakodnevici u kojoj je riječ poraz naš najveći neprijatelj, pokazatelj slabosti i nesigurnosti te sušta suprotnost instagramičnim katalozima s kojima zapčinjemo i završavamo dan.

Iako uvijek postoje iznimke, općenito gledajući danas nema tko nema Instagram. Ovaj društveni gigant odavno je postao mjesto novih marketinških strategija i prodaje, oglašavanja i sklapanja businessa pa zapravo nije čudno što je između ostalog preuzeo i ulogu - dežurnog psihologa. Uživati blagodati ove društvene mreže nož je s dvije oštrice jer ma koliko se predstavljala liberalnom, iskačete li iz provjerenih dimenzija, vrlo vjerojatno ćete se ubrzo početi osjećati loše. Instagram ima tu jednu glavnu estetiku, creamy moodboard bajku za koju ne možemo reći kako nije ugodna oku, ali koja apsolutno pobija sve ono za što se tobože zalaže.

Društvene mreže sklone su spektaklu i ekstremu pa makar bili upakirani u zavodljivo minimalističko ruho, njihova ideja kad tad dolazi na vidjelo. O tome koja je to točno ideja moglo bi se raspisati nekoliko kartica teksta, ali vjerujem da bi se u konačnici želja za savršenim i sretnim životom pokazala kao najvjerodostojniji zaključak. U tome zapravo nema ništa loše, gledamo li romantično insceniran film, ali u stvarnom svijetu takvo što ne postoji. Ovih dana ljudi trče za svime što vide online, a pritom zaboravljaju da su svakim novim scrollom sve bliže vlastitoj frustraciji i nezadovoljštini. Možda tu želju za savršenstvom možemo pripisati godini koja je iscijedila i onaj zadnji atom snage, ali možda čak niti 2020. nije glavni i dežurni krivac za kolektivno negiranje stvarnosti.

Kao jedan od najvećih online trendova koji je protekle dvije godine ostavio velik utisak nameće se body positivity. Riječ je o svojevrsnom pokretu koji u fokus stavlja različitosti, one tjelesne dakako. Tako su celulit, strije i šlaufčići oko trbuha postali rado viđeni gosti na Insta fotografijama, dapače jedini poželjni. Unatoč tome što smo na prvu pomislili da se zaista nešto počinje mijenjati po pitanju tijela i prihvaćanju istog, body positivity pokazao je svoju drugu stranu. Sada ako netko nema celulit ili strije, laže, ‘pegla’ fotografije itd. Online aktivizam, bio on za body positivity ili nešto sasvim treće u tren oka pretvori se u gorući kotao osude ako mu se vlastitim primjerom ne možemo priključiti. Očito potaknute time, brojne svjetske influencerice inscenirale su nešto što ni u milijun godina ne bismo pomislili da će se dogoditi – fotografirale su se u pozama koje će i najravniji trbuh učiniti ‘šlaufastim’. I tako je dobra namjera koja je u početku možda pratila ovaj pokret pala u drugi plan jer su populizam i želja za prihvaćanjem po cijenu svega iznjedrili još jedan u nizu trendi sadržaja hiperprodukcijskog doba.

Nastavno tome, dolazimo do naslovnog pitanja ovog teksta, je li 'feel good' nastavak body positivity ere? Šalu na stranu, ta 2020. od koje nam se diže kosa na glavi ohrabrila nas je da zaista zavirimo u sebe, preispitamo želje te u konačnici shvatimo da u najizazovnijim trenutcima ništa ne može zamijeniti ljudsku empatiju i prisnost. Međusobna podrška i pomaganje potvrdili su da smo spremni distancirati se od blještećeg ekrana, ali nažalost samo do prvih znakova ‘stare normalnosti’. Usprkos lijepom vremenu i otvorenim terasama živimo trenutke raspadanja i katastrofe. Potresi i pandemija utjecali su na svačiji život, a u prizorima generalne tjeskobe, pritisak da se osjećamo dobro poprilično je opterećujuć.

Iako je problematika daleko kompleksnija od Instagram feeda, uzet ću njega kao metaforu kojom želim opisati sljedeće; feel good hashtag projicira stav kako je svoje osjećaje u ovakvim situacijama u potpunosti moguće kontrolirati, a što je naravno daleko od istine. To maskiranje problema lijepim fotografijama, ali i upijanjem takvog sadržaja od strane drugih postiže upravo kontraefekt. Postajemo još tužniji jer u dubini sebe znamo da se ne osjećamo dobro, ali se bojimo tražiti pomoć. O depresiji ne volim puno govoriti prije svega jer nisam ljubitelj laičkog zadiranja u medicinsku struku, no podatak Svjetske zdravstvene organizacije da više od 300 milijuna ljudi na svijetu pati od ove bolesti poprilično je poražavajući. Danas, u tom liberalnom i otvorenom svijetu koji prihvaća različitosti i uči toleranciji, 300 milijuna ljudi osjeća da nije dovoljno dobro.

Također, taj instagramski feel good podsvjesno nam stvara pogrešnu percepciju zbog koje se neminovno osjećamo loše jer vidimo da su svi oko nas dobro, a mi nismo. Onda i mi odjednom postanemo ‘dobro’, objavljujemo poticajan sadržaj koji tek naoko inspirira, ali u suštini projicira poruku tužne osobe koja filterom negira problem. Navikli smo da život ide 100 km/h i da pritom iza sebe ostavlja prašinu idealnih artificijelnih slika, reflektora uprtih u običnog čovjeka jer je u online svijetu svakome dopušteno biti zvijezda. Nažalost, u takvoj situaciji priče sa sretnim završetkom nema jer medijsko oblikovanje čiji smo i sami kreatori, generira likove koji su nekad bili ljudi, likove koji su u svoja četiri zida i dalje ljudi, ali se boje pokazati i ogoliti na pravi način koji bi imao pozitivan utjecaj, koji nije filtriran niti prožvakan sto puta prije objave.

Hashtag je idol modernog doba, narativ kojem ne možemo predvidjeti tijek, ali koji bez greške završava s razočaranjem - u samog sebe. I zato rješenje nije negiranje društvenih mreža, već preusmjerenje Instagram upijanja ka onim influencerima čiji je sadržaj sirov, koji na prvu uštipne tamo gdje treba i koji neće stvoriti nezadovoljne pojedince prepune lažne nade, već naprotiv - potaknuti na malu osobnu renesansu koja ne opravdava tu sladunjavu creamy manufakturu.

Foto: Instagram
Objavljeno: 04.04.2021. u 00:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p