LIVIJA STANIŠIĆ

Handmaid's Tale – hod za totalitarno pro life društvo

Recenzija serije nastale na temelju romana Margaret Atwood
Handmaid's Tale
Možda je jednog vrućeg ljetnog dana, tamo negdje koncem osamdesetih godina prošlog stoljeća, mlada studentica medicine prelistavala roman The Handmaid's Tale, razdragana idejom ostvarenja svojih pro life mokrih snova? Nastala prema istoimenom književnom predlošku kanadske spisateljice Margaret Antwood, nova serija prati sudbine žena koje su u distopijskoj budućnosti pretvorene u ropkinje čija je jedina životna misija – roditi dijete. Zvuči li vam poznato?

Radnja serije smještena je u totalitarno društvo zasnovano nakon revolucije kojom je suspendiran ustav Sjedinjenih Američkih Država, ubijen predsjednik i uspostavljen teokratski režim. Uslijed onečišćenja i širenja mnogih bolesti drastično je smanjena stopa nataliteta, te je preostao malen broj žena koje su u mogućnosti začeti dijete. Na njih vlasti nove države započinju bjesomučan lov, odvodeći ih u sabirne centre na „preodgoj“ nakon čega bivaju poslane služiti svetu misiju u kuće elitnih obitelji. Glavna protagonistkinja serije mlada je žena po imenu Offred (glumi je Elizabeth Moss), uhvaćena u pokušaju bijega zajedno sa suprugom i kćeri. Ne znajući ništa o njihovoj sudbini, dodijeljena je obitelji zapovjednika Freda Waterforda (Joseph Finnes) i njegove supruge Serene Joy (Yvonne Strahovski). Uz njih, kućanstvo Waterford čine vozač Nick (Max Minghella) i domaćica Rita (Amanda Brugel).

Handmaid's Tale
U novom društvu žene su obespravljene i lišene mogućnosti odlučivanja o vlastitom tijelu, životu i smrti. Kasta kojoj pripadaju određuje njihov društveni položaj i čini život više ili manje podnošljivim. Najbolje su u toj podjeli prošle Gospodarice, elitna kasta žena čiji se supruzi nalaze visoko na položajima moći u republici Gilead. Unutar svog kućanstva Gospodarice imaju pravo odlučivanja, no naspram muškaraca su podložne i moraju se pokoravati svom suprugu. U svoje domove dovode Handmaids koje tijekom služenja obitelji imaju vrlo jasan zadatak – zatrudnjeti s gospodarom kuće, donijeti na svijet zdravo dijete i potom ga predati Gospodarici. To čine tijekom Ceremonije, rituala inspiriranog starozavjetnom pričom u kojoj je Rahela, u želji da svom mužu Jakovu podari dijete, naredila sluškinji spolni odnos s njime kako bi nastavio svoju lozu. Offred tako redovito liježe između nogu Serene Joy kako bi zapovjednik Fred rutinizirano i beživotno penetrirao u nju. Ritual, traumatičan za Offred i mučan za zapovjednikovu ženu, ponavljat će se sve dok Offred ne začne dijete.

Offred pripada prvoj generaciji Handmaids, onima koje se sjećaju vremena prije uspostave republike Gilead. Njezino pravo ime je Jane, no poput svih Handmaids sada nosi ime gospodara obitelji kojoj pripada (Of-Fred). Zajedno s ostalim ženama predodređenim da postanu Handmaids, prije dolaska u kućanstvo Waterford podvrgnuta je mučnom „preodgoju“ kako bi svoju novu ulogu obnašala u skladu s vjerskim zakonima države Gilead. Za ispiranje mozga i sve zamislive brutalnosti prema Handmaids-to-be zadužena je posebna kasta neuglednih, starih i mrzovoljnih žena poznatih kao Tetke. Njihov je zadatak od slobodnih, mislećih žena stvoriti krotke i mirne Handmaids, te ih pripremiti za ulogu poslušnih rodilja, pri čemu koriste čitavu lepezu metoda, od ponavljanja vjerskih mantri do elektrošokova.

Retrospektivnim prikazima saznajemo fragmente prošlosti Offred iz vremena prije revolucije kojom su ženama oduzeta sva prava. Serija na izvanredan način prikazuje društvo u kojemu postupno dolazi do sve snažnijih tenzija, gdje se isprva netrpeljivost prema ženama i njihovoj emancipaciji izražava samo kroz šovinističke ispade pojedinaca (u jednoj sceni Jane i njezinu prijateljicu Moiru konobar naziva droljama samo zato što su odjevene u laganu odjeću za trčanje). Međutim, ono što se kasnije događa daleko je od izoliranih incidenata i predstavlja pomno osmišljenu politiku novih vlasti.

Handmaid's Tale
Zamislite da se jednog dana pojavite na poslu, samo da bi vas otpravili kući uz poruku da se ne morate vraćati jer su, eto, sve zaposlenice tvrtke otpuštene te se ženama zabranjuje rad. Zamislite da vam odbiju bankovnu karticu na kojoj imate dovoljno sredstava jer, pazite sad, žene ne smiju posjedovati imovinu. Popis zabrana sve je veći, a strah i panika polako se uvlače u društvo. Provođenje zakona osigurava naoružana vojska, a pokušaji prosvjeda na ulicama krvavo su ugušeni. Pale se knjige, ruše kulturni spomenici i na ruševinama prethodne države ispisuju se stranice nove povijesti.

Jane je nekoć koristila Tinder, šminkala se, izlazila s prijateljicama i radila u izdavačkoj kući. Offred ne smije čitati, ne može se slobodno kretati i smije govoriti samo kad joj se obrate. Odjevene u haljine jarko crvene boje, s velikim šeširima u kojima nalikuju na podne lampe, Handmaids izlaze isključivo u kupovinu. U svrhu međusobne kontrole i špijunaže zakoni im dopuštaju kretanje isključivo u paru, te tako Offred svakodnevno odlazi u kupovinu s partnericom Ofglen (glumi je Alexis Bledel, poznata po ulozi Rory u seriji Gilmore Girls) koja pripada obitelji iz susjedstva. Kratka šetnja do supermarketa za Offred je jedina svijetla točka u danu. Premda je Handmaids strogo zabranjen razgovor o temama koje se tiču života prije uspostave novog poretka, Offred i Ofglen jedna drugoj krišom povjeravaju detalje svojih prethodnih života. Tijekom svakodnevnih šetnji svjedoče javnim egzekucijama i obješenim truplima onih kojima je novi „za život“ režim uskratio pravo na život. Popis je dug – homoseksualne osobe, svećenici, znanstvenici… One koji pokažu bilo kakav oblik građanskog neposluha, a ipak izbjegnu smaknuće, šalje se na težak prisilni rad u Kolonije.

Handmaid's Tale
Handmaid's Tale
Iz epizode u epizodu serija vjerno dočarava tjeskobnu atmosferu republike Gilead, u kojoj sjeme terora izaziva strah i sumnju svih u svakoga, čineći ih najmoćnijim oružjem u potpunoj kontroli života njezinih stanovnika. Sjajna glumačka postava predvođena je maestralnom Elizabeth Moss, koja nakon hvaljene uloge mlade copywriterice Peggy Olson u seriji Mad Men ponovno tumači ulogu snažne žene koja nastoji očuvati svoj identitet i pružiti otpor mizoginom okruženju u kojem se nalazi. Neodoljivo podsjećajući na retoriku mnogih aktera hrvatske političke scene, uloga žene u Handmaid's Tale je jasna – stvaranje novih generacija za republiku Gilead. I dok su Gospodarice ovdje u ulozi svojevrsnih naručiteljica djece koju će kasnije oduzeti majkama i odgajati same, Handmaids se smatraju vlasništvom svojih gospodara, a njihov položaj ovisi isključivo o tome hoće li uspjeti zatrudnjeti. Ako im to ne pođe za rukom, smatraju se krivima, jer prema zakonima republike Gilead muškarci nisu i ne mogu biti sterilni, već se razlikuju jedino žene koje su „plodne“ ili „neplodne“. Handmaiden koja ne uspije podariti dijete svojim gospodarima prijeti smrt, zbog čega Offglen svakodnevno strepi pred nestrpljivošću gospodarice Serene Joy. Jedini smisao svog postojanja Offglen nalazi u slabašnoj mogućnosti da joj je kćer još uvijek živa, stoga svakodnevno trpi sve izazove i muku položaja u kojemu se nalazi.

Handmaid's Tale
Totalna kontrola institucija republike Gilead seže sve do bračne postelje, lišavajući stanovnike i posljednje oaze privatnosti. Lišen emocija i strasti, seks ima isključivu funkciju reprodukcije, dok je uživanje u orgazmu zabranjeno. Neugodna i mučna Ceremonija institucionaliziran je čin silovanja Handmaiden, koji svoju legitimaciju pronalazi u pozivu na službu i štovanje Boga rađanjem novog života. Svi likovi portretirani su kao da sutra dolazi Sudnji dan; od Gospodarice Serene Joy opsjednute idejom rođenja djeteta, vozača Nicka koji može proći kao pripravnik u CIA, zapovjednika koji namršten tijekom seksa s Offglen izgleda kao da je upravo dobio negativno izvješće kvartalnog poslovanja, do Rite, žene iz kaste Martha odgovornih za održavanje kućanstva, koja prekorava Offglen za svaku sitnicu istovremeno mijeseći pitu i miješajući juhu na šporetu. Ima Interneta i laptopa i tehnologije, ali samo za Zapovjednike i Tetke. Svi ostali žive kao u Novoj Engleskoj 17. stoljeća. U supermarketima ima hrane, ali nema robnih marki jer se Gilead orijentirao na organsku proizvodnju, a ne postoji ni uvoz jer je na snazi embargo svih ostalih zemalja prema republici Gilead. Apatija i depresija gdje god se okreneš.

Svijet je to otuđenosti, u potpunosti lišen emocija; svijet u kojemu se dokidaju posljednji tragovi individualnog identiteta i navlače uniforme kasti. U tom svijetu tkivo društva posve je rastrgano, a najmanja iskrica humanosti, solidarnosti i empatije okrutno se kažnjava. Možda će sudionici nekog od budućih Hoda za život, nakon što odgledaju Handmaid's Tale, stati i još jednom promisliti kakvom smrtonosnom društvu možda hodaju u susret.

Foto: PR, IMDb
Objavljeno: 26.05.2017. u 15:00

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p