LIFESTYLE

Industrijska revolucija

Ivan Alduk o industriji i revoluciji

Dvije tipične riječi, sklopljene u značajnu društvenu pokretnost, akciju, napredak su postale sinonim za hrvatsku modu!!! Sliče k'o jaje jajetu, k'o nova Vlada bivšoj, k'o HDZ SDP-u, k'o Lady Gaga Madonni ... ma, da bi riječi rekli!

Naravno, da tek pijem jutarnju kavu, jedem umjetne splačine od peciva i nebuloznim, haluciniram, spavam na nogama i uspoređujem dvije neusporedive stvari jer upravo hrvatsku modu, onu kojom se bavim negdje iza 12h - kad se razbudim, progledam i riješim jutarnjih alergija, nikako ne možemo staviti u istu rečenicu s riječima industrija i revolucija, a kamoli ih komparirati.
Naravno (po drugi put) da sam tipično ALDUKOVSKI spojio nespojivo da bi naglasio neke od karakteristika domaće modne scene jer se radi o najučinkovitijem, najefektnijem načinu. Čemu se previše truditi - ipak sam ja Dalmatinac, a i Vama je zanimljivije gledati slike nove high street kolekcije no čitati «tam' neke budalaštine»!



Zanimljivost, a onda i kompleksnost modnog biznisa koji iako reklamiran u maniri glamura i visokog životnog stila, sadrži to isto samo u tragovima kao i novi šampon ekstrakte bisera (wtf??) jest u specifičnosti hrvatske mode koju se neprestano nastoji staviti u isti koš sa svjetskim modnim metropolama, a radi se o sasvim različitim tržištima, društvenoj, umjetničkoj, političkoj i gospodarskoj raznolikosti koja utječe, a vrlo često diktira ili je odraz na modno kretanje, razvoj. No, tipična hrvatska osobina je postalo uspoređivati se s drugima, boljima, većima da bi se dokazalo koliko domaće ne valja, kasni, kopira i ne vrijedi, a ne da bi se u toj usporedi izvukla pouka i napredovalo. Eto prvog razloga zašto svatko imalo upućen u ovu granu ljudskog «zabušavanja» može zaključiti da hrvatska moda nije, niti će doživjeti značajni, brzi preokret, razvoj jer očigledna karakteristika domaće modne scene nije revolucija već EVOLUCIJA.


Iako vrlo često svjedokom umanjivanja i obezvređivanja domaćih modnih pokretača, kreativaca ne mogu se složiti s onima koji se negativno osvrću na naša modna zbivanja. Uzimajući u obzir stanje prije 10 ili 5godina, a onda i najnovije očigledna je promjena, promjena na bolje koju su nam priuštili razni kvalitetni modni događaji, sustavni rad organizatora, novinara, urednika i naravno dizajnera. Vrijeme, kao ključni faktor u separiranju kukolja od žita, je pridonijelo činjenici što isključivo ono najkvalitetnije i najupornije opstaje i uspijeva, stoga se čak i na vizualnom planu rada hrvatskih dizajnera vidi razlika sada i od prije 10 godina kada nisu postojali modni eventi, piste i produkcija na svjetskoj razini, nego smo bili sretni, oduševljeni s pistom nasred hotelskog lobija, žutom rasvjetom i predimenzioniranim buketom kojeg bi dizajner/ica na kraju dobio.
U pet godina koliko se igram modnog dizajnera (čemu se shvaćati ozbiljno kad je lakše funkcionirati s pomalo dječjim pogledom na okolinu) i sam sam bio svjedok velikog broja dizajnera koji su se pojavili i nestali, evenata koji su se nazivajući tradicionalnim na svojem prvom izdanju zatvarali odmah nakon otvaranja, ali prirodna selekcija je pojam kojeg smo još u osnovnoj školi naučili, a sada mu samo nalazimo primjere u svakodnevnom životu i poslu i to čak bez truda da ih pronađemo.


Pojam modne evolucije nije samo usko vezan za općenito stanje i razvoj domaće modne scene, već i za razvoj svakog pojedinca i njegova djelovanja stoga se i u radu svakog dobrog dizajnera uočava napredak okarakteriziran usponima i padovima. Nadmašivanje iz sezonu u sezonu je često teško, ponekad nemoguće ,a ponekad i nepotrebno!

Čitajući dnevne novine u kojima se detaljno secira mrtvi slučaj Kamenskog većina se ljudi postavlja u ulogu bojnika nakon bitke - tipično ljudski, tipično «domaće proizvedeno» kao i praksa da se uspješne tvornice, firme praktički preko noći razruše, rasprodaju, a vrijedni ljudi koji znaju raditi, žele i hoće protjeraju na ulice. U dotičnom slučaju, vezanim usko uz modna zbivanja šteta je utoliko veća što se je jednostavnom simbiozom hrvatskih radnika i kreativaca mogao stvoriti vrijedan, uspješan projekt koji bi domaći, kvalitetni proizvod ponudio po prihvatljivoj cijeni ne samo na ovom malom tržištu, već i šire. Uskraćeni za takvo iskustvo i dalje Vam ostaju hrvatski dizajneri i većini Vas nedostižno skupi proizvodi koji najčešće imaju i tehničko, financijsko opravdanje za takvu cijenu, ali moda koja ne zaživi među ljudima - odumire!



Uvijek iskren s nakanom da poboljšam barem onoliko koliko umijem i imam snage, upozoravam koliko je svaki kupac bitan hrvatskom dizajneru, a u suradnjama s tvornicama, brandovima i hrvatskoj tekstilnoj industriji koja sve teže prati korak s galopirajućim razvojima dominantnih high street brandova.
U ovom pozitivnom duhu suživota hrvatskim modnih dizajnera i tvornica s kojima surađujemo, završavamo današnju propovijed sa željom da svatko od Vas izvuče svoje zaključke i želje.

Idite u miru.....ili bez njega, ali samo idite!

Objavljeno: 01.06.2012. u 15:43
Tagovi: Ivan Alduk

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p