LIFESTYLE

INTERVJU : Dalibor Matanić

"Lijepo je puštati neku žesticu i gledati kako ljudi demoliraju fancy šatore na užarenom Azurnom pijesku...“

Buntovnik Akademije kako se često i sam naziva, jedan je od naših najboljih redatelja današnjice. Hrvatsku je osvojio filmovima  poput Blagajnica hoće ići na more, Fine mrtve djevojke i Volim te koji posebno obožava mlađa publika. Javnost i medije šokirao je scenom seksa sa svinjom u filmu Kino Lika. A ovog ljeta osvojio je i Cannes, kasnije i Sarajevo kratkim filmom Tulum. Uspjeli smo uhvatiti zaposlenog redatelja Dalibora Matanića i popričati s njim o filmovima, glazbi, a možda se začudite i o - modi!

U programu Tjedna međunarodne kritike u sklopu ovogodišnjeg 62. filmskog festivala u Cannesu, našao se i tvoj kratki igrani film Tulum. Bio je u konkurenciji među sedam filmova iz cijeloga svijeta. Tulum je osvojio i "Srce Sarajeva" na Sarajevo Film Festivalu, znači još jedno veliko priznanje. Kako si se osjećao kad si to saznao? Što ti to zapravo znači?

Dugo je vremena prošlo prije nego što sam se napokon odlučio napraviti film koji se bavi ratnom i post-ratnom tematikom. Htio sam napraviti film koji se ne bavi faktografijom, analizama i sl. već samo intimom, atmosferom, nečim mračnim što se dogodilo. Tulum je upravo to: sunčan dan u kojem se naziru neki crni oblaci. Veseli me što gdje god da smo došli, svugdje su ljudi iznimno dobro prihvatili film. U Cannesu smo bili na naslovnici festivalskih novina, u Sarajevu su ljudi cijelo vrijeme pričali o filmu i na neki način napokon su se izbrisale granice između dugog i kratkog filma, na oba ta festivala tretirani smo ravnopravno.

Kakve su reakcije publike na film?

Vrlo emotivno publika reagira. Kad uspijete probuditi neke emocije u filmu koji traje 15 minuta, to je posebno zadovoljstvo. Vukovarska projekcija koja je bila locirana doslovno pokraj seta je bilo nešto vrlo specifično. Ta količina emotivnosti i jeze koja se nakupila u toj kratkoj projekciji, zbilja je posebno iskustvo.

Tulum je drugi po redu od šest kratkih filmova... Kako je nastala ideja za omnibus?  Kad možemo očekivati 3. film?

Malo pomalo razrađujem ideju za treći dio, htio bih ga smjestiti u poslovni svijet. Volio bih da, kad jednom nadam se, uspijemo završiti omnibus, da šest na prvi pogled totalno različitih djevojaka donesu istu intimu. Ne pitajte me za četvrti dio, to se razvija s vremenom...

Kako biraš glumce za filmove? I kako si znao da je Leona stvorena za ulogu koju je igrala u Suši, pa sad u Tulumu?

Biram glumce po instinktu. Promatram ih da oni ne znaju. Leona ima nešto djetinje u sebi, nešto nevino. Divno mi je zbog klasične sporosti realiziranja projekata, gledati kako ona sazrijeva u kadrovima. Iz filma u film se mijenja, nadam se da ćemo šesti finalni dio uspjeti snimiti prije nego što postane smežurana krezuba bakica. Mada znam da će i tad zadržati svoj seksipil i zaigranost. 

Kako bi opisao ekipu s kojom si radio ovaj film?

Grupa najiskrenijih luđaka i entuzijasta koji svako snimanje pretvore u maturalac. Iskustva sa Suše i Tuluma su među najljepšim snimanjima kojih se sjećamo. Gotovo nitko nije plaćen, svi rade iz ljubavi, to se samo poželjeti može.

Ok, a kako je bilo na festivalima u Cannesu i Sarajevu? Mislim, onaj neslužbeni dio? Zabave, druženja, tulumi?

Gledajte, kad vam se film zove Tulum, ne možete ostati imuni na naziv. Općenito smo poznati da gdje god da dođemo, složimo feštu. Kako stalno nešto DJ-iram, tako sam puštao muziku i na zatvaranju Cannesa i Sarajeva. Lijepo je puštati neku žesticu i gledati kako ljudi demoliraju fancy šatore na užarenom Azurnom pijesku... A to kako su europski muškarci zaljubljeno gledali Leonu, to je jedna posebna priča....

S kojim našim glumcima i glumicama još nisi surađivao, a volio bi i zašto?

Stalno se trudim da malo po malo uvlačim nova mlada imena u projekte, a njih stvarno ne fali. Volio bih raditi s nekim starim velikim imenima poput Ane Karić i ostalih. No najveća želja mi je suradnja s Mirjanom Karanović jer mislim da je ona apsolutna diva ovih prostora i jedva čekam tu priliku.

Što jedan kvalitetan glumac treba imati? Koje su njegove odlike? Ja se odmah sjetim filma Kino Lika, u kojem je Areta Ćurković odigrala zaista impresivnu scenu. Je li bilo teško pronaći glumicu koja je bila spremna na scene seksa sa svinjom?

Areta je visoko postavila granicu glumačke hrabrosti. Gdje god da sam došao s filmom po svijetu,  pitali su me ljudi: tko je ta žena?! Moramo je upoznati!... Jedino što tražim od glumaca je apsolutno otvaranje i povjerenje koje neću zlorabiti. Bilo da je riječ o seksu, golotinji, sve na kraju ima smisao. S takvim glumcima u stvari i jedino hoću raditi. Ovi s rezervama me ne zanimaju.

Najčešće te opisuju kao perspektivnog, šarmantnog i izuzetno pristupačnog. Uglavnom, nisi tipična osoba iz javnog života. Što misliš o tome?

Tereza Kesovija je šarmantna, molim lijepo. U ovoj maloj zemlji ako brzopleto pomisliš da si netko i nešto si odmah gotov. Ja radim ko konj, volim ljude i to je to. Lijepo mi je kad ljudi na cesti osjete potrebu za reakcijom, komentarom, to je znak da film kao najprodornija umjetnost ostavlja traga.

Diplomirao si tek prošle godine. Kako to? Razmišljaš li možda o postdiplomskom studiju?

Ne zanimaju me društvene norme i obrasci, papiri bilo da je riječ o školovanju ili braku. Dosta ljudi  idu na postdiplomski studij zbog vlastitih frustracija i lažnih društvenih normi. Film je praktično djelovanje. Neki najbolji svjetski režiseri (npr. Paul Thomas Anderson, «Magnolija», «Boogie Nights») su se brzo maknuli iz klasičnog školskog sistema i krenuli raditi. Diplomirao sam nakon 15 godina zbog svojih roditelja i odmah na dodjeli sam im uručio diplomu.  

Ja te se sjećam s Motovun Film Festivala. Kad si puštao glazbu na zidinama. Ako se dobro sjećam, tu je bilo dosta retro mjuze. I inače kad sam bila negdje gdje si puštao glazbu, uglavnom su to bili neki retro zvukovi. To je glazba koju i inače slušaš?

Slušam zbilja sve. Motovun je bio dobra DJ škola, kad u 5 ujutro manevriraš s DJ pultom ne bi li izbjegao pijane Engleze koji padaju naokolo... Ako puštam muziku, onda puštam pjesme koje ljudi vole i da se napravi fešta. Kad bih puštao muziku koju najčešće slušam, vjerojatno bih završio u nekoj mikro sobi za alternativne luđake.

Čula sam da skupljaš trash muziku? Istina? Kako to?

Moji roditelji su me odgojili na ABBI, Boney M-u... Ne možeš ne imati posebnu naklonost za trash scenu nakon toga. Posebno me veseli domaće trash okruženje.

A kako to da se baviš DJanjem? Glazba ti je jako bitna u životu?

Iznimno je bitna i kao motivator i kao esencijalni suputnik. Volim ljudima dizati raspoloženje. Ako ih s filmovima već bacam u depru, daj barem da ih s muzikom malo razveselim.

Ok, ovo je ipak portal o modi. Pa kako bi opisao svoj stil?

Tom Ford za kamiondžije.

Smatraš li sebe metroseksualcem? Što ti taj pojam znači?

Metroseksualizam je logična pojava brisanja granica između spolova. Mislim da nisam metro. Možda jednom kad ga sagrade u Zagrebu, i to postanem - ha, ha.

A kakav stil na djevojkama voliš? Nešto više jednostavno ili otkačeno? Kako bi trebala biti obučena tvoja žena iz snova?

Obožavam sve žene. Svaki stil mi je privlačan, od krajnje klasičnog, do krajnje alternativnog. Ipak prvo gledam u oči pa onda u odjeću. To mi je neki prirodan redoslijed...

Tko je po tvome mišljenju najzgodnija i najbolje obučena Hrvatica?

Definitivno Žuži Jelinek. To je stil cure moje, da vas vidim kad budete u tim godinama.

I, za kraj mi još reci, kakvi su daljnji planovi? Što iduće od tebe možemo očekivati? Koliko znam u planu je snimanje filma Majka asfalta. Tko će glumiti u filmu, kad počinje snimanje, koja je tematika? Reci nam nešto o filmu.

Ove zime nadam se, krećemo u snimanje Majke asfalta, jednog intimnog zagrebačkog filma. U glavnim ulogama su Marija Škaričić, Janko Popović Volarić i Krešo Mikić. Mislim da će žene jako voljeti ovaj film.

Ana Bacinger

Objavljeno: 30.10.2009. u 01:10

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p