LIFESTYLE

Intervju: Hrvoje Laurenta

Izvršni direktor ZFF-a o novom izdanju kultnog zagrebačkog festivala

Samo dva dana dijele nas od početka još jednog ZFF-a, filmske smotre koja je u 11 godina održavanja stekla svjetski renome i postala jednom od nezaobilaznih adresa na koju svake godine svraćaju autori sa svih strana svijeta. U njihovim filmovima publika će imati prilike uživati i ove godine, a što nam je Zagreb Film Festival priredio ove godine, po svoj 12. put, otkrio nam je izvršni direktor festivala, Hrvoje Laurenta. 
 
Od 19. do 26. listopada pripremate nam još jedno izdanje Zagreb Film festivala, koje će, vjerujemo, nadmašiti sva prethodna. Na koliko lokacija djelujete ovog puta i koliko će filmova biti prikazano u trajanju od tjedan dana?

Ove smo se godine proširili na čak šest lokacija. Osim već poznatih digitaliziranih kina (Europa, Tuškanac i MSU) te Zagrebačkog plesnog centra i Zagrebačkog kazališta lutaka, dodajemo i jednu novu lokaciju – Dokukino KIC. Većina se glavnog programa, dakle dugometražni i kratkometražni film, odvija u Europi i Tuškancu, dokumentarni koji je također u glavnom programu je u Zagrebačkom kazalištu lutaka i u Tuškancu, a u Tuškancu je i program nadolazećih domaćih autora Kockice. U novouređeno Dokukino KIC u Preradovićevoj smjestili smo dio programa kojim se pridružujemo obilježavanju stote godišnjice Velikog rata (Prvi svjetski rat na filmu) te masterclassove dvojice filmaša na čije smo dolaske izuzetno ponosni, Césara Charlonea i Jørgena Letha.Sve u svemu, u tjedan dana prikazat ćemo preko 100 filmova.
 

Kako je koncipiran ovogodišnji program? S kojih sve strana svijeta nam pristižu filmovi i autori?

Filmovi dolaze s gotovo svih kontinenata, od Kanade preko Islanda do Gruzije i Rusije, od Meksika i Argentine preko Etiopije, Indonezije do Novog Zelanda. Program je kao i uvijek koncipiran na način da u natjecateljskom programu prikazujemo prve ili druge filmove svjetskih redatelja, program Kockice donosi 12 filmova nadolazećih hrvatskih filmaša, a pripremili smo još osam popratnih programa (s novinama u Bibu PLUS za tinejdžere, zatim u programu složenom od starih ZFF-ovih znanaca Ponovno s nama te u već spomenutom Prvi svjetski rat na filmu). Da to ne bude sve, dodajmo i nekoliko posebnih projekcija.

Nekako se posložilo da je velik broj filmova temeljen na istinitim događajima, pa ih možemo posložiti u takvu jednu cjelinu. Po broju odudaraju i filmovi o hrabrom djevojčicama i dječacima, te o suđenjima odnosno – generalno – pravdi.
 
 
Kada govorimo o inovacijama koje nam donosi 12. izdanje ZFF-a, ne možemo ne spomenuti novi program Bib Plus, namijenjen srednjoškolcima. Što pripremate za ovu ciljanu skupinu i vjerujete li da ćete ovim potezom povećati interes mladih za filmsku kulturu?

Razmišljali smo što da priredimo za one klince koji su prije osam godina počeli na ZFF-u pratiti filmove za djecu kroz Bibijadu (za koju se danas traži stolac više). Oni su sada dakle stariji, tinejdžeri su, i kako ih ne bismo „ispustili iz ruku“ odnosno kako bismo ih nastavili odgajati u smjeru kvalitetnog filma i prepoznavanja produkcije koja nije isključivo mainstream, američka, odlučili smo se na taj „tinejdžerski“ Bib PLUS. S tim da odmah moram naglasiti kako će se, nadamo se, taj „plus“ program svidjeti i svim drugim generacijama. Prikazat ćemo hrvatski dokumentarac „Oblak“ o Luki Ritzu, zatim jednu pomalo otkačenu belgijsku komediju „Ledenjak“, priču o tome kako se lažna momčad iz Šri Lanke na prevaru ubacila u rukometni turnir u Njemačkoj - "Machan" i novozelandsku hit-komediju "Orao protiv morskog psa" koja je prikazana na 5. ZFF-u a reakcije su tad bile izvrsne.
 

Sadržajnoj raznolikosti festivala ove će godine doprinijeti i nama osobno najdraži program 'Ponovno s nama', koji na domaća filmska platna vraća autore koji su se već imali prilike predstaviti na ZFF-u. Otkrijte našim čitateljima više o spomenutoj inicijativi...

Pokazalo se da gledatelji vole filmove redatelja koji su im poznati, pa vjerojatno niste jedini kojima je taj program primamljiv. Ponovno s nama donosi pet naslova u režiji danas proslavljenih autora čiji su prvijenci prikazani na prethodnim ZFF-ovima. Ti su redatelji Andrej Zvjagincev kojeg smo na ZFF-u dvaput nagradili (za “Povratak“ i „Izgnanstvo“), zatim Xavier Dolan, Anton Corbijn, Taika Waititi te Ronit i Shlomi Elkabetz. Malo smo i ponosni što su ovi autori, kad smo prikazivali njihove debitantske filmove, bili potpuno nepoznati, da bi eto danas osvajali nagrade na prestižnim festivalima. Znači da smo tada dobro birali. Zvjagincev nam se sada vraća sa sjajnim „Levijatanom“, Xavier Dolan predstavlja kanadskog kandidata za Oscara i svoj peti film „Mama“, Taika Waititi i Jemaine Clement donose vampirski mockumentary"Kad padne mrak", Anton Corbijn je adaptirao roman Johna le Carrea "Najtraženiji čovjek" a brat i sestra Ronit i Shlomi Elkabetz u "Procesu Viviane Amsalem" oslikavaju frustrirajuću sudsku parnicu.

Kockice su jedan segment festivala koji je oduvijek pobuđivao veliko zanimanje kod publike. Kojim ste mladim nadama iz Hrvatske odlučili dati podršku ovog puta?

Selektor ovog programa Vladimir Gojun odlučio se za "Johnny je mrtav" Jure Debaka i Ante Zlatka Stolice, "Malo više kiše" Marka Dugonjića, "Manjaču" Tina Žanića, "Nasamo" Lane Kosovac, "Nedjeljni program" Nevena Dužaneca, "Polufinale" Tomislava Šobana , "Povratak" Filipa Herakovića, "Streljanu" Lane Zaninović i Filipa Mojzeša, "Šake" Jasne Nanut, "Tek tako" Sanje Milardović, "Tlo pod nogama" Sonje Tarokić i "Vrlo kratki izlet" Igora Bezinovića.
 

Uz same projekcije, Zagreb Film Festival već tradicionalno ima edukativnu notu. Kojim će radionicama svi zainteresirani moći prisustvovati u vrijeme trajanja festivala?

Radionica i prilika za umrežavanje, koje objedinjuje program Industrija, je čitav niz, zapravo najviše dosad. Intenzivan radionički program o autorskim pravima u sklopu ZFF-a organiziran je u suradnji prestižnog Instituta Erich Pommer i Deska Kreativne Europe – Ureda MEDIA te Društva hrvatskih filmskih redatelja, dok su uz podršku danskog Ministarstva kulture, Veleposlanstva Kraljevine Danske, Danskog filmskog instituta i HAVC-a organizirana i dva seminara (Danes Go South) koja tematiziraju sve čvršću suradnju danskih i hrvatskih filmaša. Tu su i masterclassovi trojice etabliranih svjetskih filmaša (Čedomir Kolar, César Charlone i Jørgen Leth) te predstavljanje suradnje s film.factory programom (Sarajevo Film Academy) poznatog redatelja Béle Tarra. Dvanaesto izdanje scenarističke radionice Palunko obogaćeno je brojnim popratnim sadržajima, pitchingom i panelom o transmediji i scenarističkim autorskim pravima, dok je za najmlađe tu još jedna Bibijadina filmska stvaraonica te – u sklopu novog ZFF-ovog programa Bib PLUS namijenjenog tinejdžerima – radionica vloganja RECi.
 
S obzirom na činjenicu da se već godinama bavite organizacijom festivala i da ste domaću publiku upoznali s mnogim dotad relativno nepoznatim autorima, sasvim sigurno upoznati ste s povratnim reakcijama festivalskih posjetitelja. Raste li kroz godine njihov interes za nezavisnim filmom i o kojim brojkama govorimo kada je sama posjećenost u pitanju?

Uspjeli smo tijekom svih ovih 12 godina ZFF-a te 6 godina upravljanja kinom Europa odgojiti i obrazovati brojnu pobliku svih uzrasta – od djece i mladih, preko posjetitelja srednje generacije pa sve do umirovljenika. Veseli nas ta raznovrsnost posjetitelja koju imamo, trudimo se brojnim posebnim programima, ne samo za vrijeme ZFF-a već tijekom cijele godine, zadržati postojeće te dovesti nove ljude na ovaj tip sadržaja koji mi pružamo. Godišnje kroz sve programe ZFF-a prođe oko 30.000 ljudi, a kroz kino Europa više od 100.000. Velik je to uspjeh s obzirom na skoro pa potpuno nepoznate autore koje predstavljamo u našem glavnom programu.
 
 
I za kraj, osobna preporuka... Što obavezno pogledati?

Ako već moram izdvajati, a neka to bude „Kalvarija“, irsko-britanski film o svećeniku Jamesu kojeg muče problemi male zajednice u utorak, za srijedu bih birao između prvog etiopskog filma na našem festivalu „Hrabra djevojka“ i pomaknutog islandskog „O konjima i ljudima“, u četvrtak gledajte prvi horor na festivalu, austrijski „Laku noć, mamice“, obavezno dođite na kratki rumunjski „Kowalski“ i islandsko-danski kratkiš o odrastanju „Ártún“, i evo, za kraj bih preporučio ljubavnu priču koja se ne može ostvariti „Spojevi na slijepo“ gruzijskog redatelja Levana Koguashvilija u petak.
 
 
Hana Bartolović

photo: ZFF
Objavljeno: 17.10.2014. u 13:10

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p