Prosječna se Hrvatica u teškim vremenima krize nije odrekla barem ovog - maskara i dobra podloga još uvijek ponosno stoje u njenoj sve praznijoj kozmetičkoj torbici. S vremena na vrijeme, ovoj se oskudnoj make-up zabavi zna pridružiti i prijatelj ruž koji je postao sve crveniji. „On" se ne crveni zbog stanja u kojem se nalazi cijelo društvo već zbog činjenice kako ga je njegova vlasnica kupila iz posve notornih razloga - spasitelj je cjelokupnog izgleda žene kojoj je po prirodi stvari sve ostalo već oduzeto. Doduše, ostao joj je izgled njenog lica koji i u ovim teškim vremenima naprosto nema alternativu. Ukoliko želiš dobiti posao ili naći frajera, moraš dobro izgledati - vrišti iz većine ženskih časopisa.

Jedna od najprodavanijih maskara dekade iza nas
Ova posve jeftina i prilično plošna analiza stanja većine naših kozmetičkih torbica vrlo se lako može preslikati na stanje društva koje još uvijek stoji u dubokim problemima recesije. Prošećite samo najbližim šoping centrom - trgovine satovima, knjigama te skupljim odjevnim asortimanom potpuno su prazne. Svi ćemo reći - logično. Tko još ima za skupe satove ovih dana? Tko skupo čita kada može besplatno posuditi? Zašto kupiti vestu za 1000 kuna kada sličnu i ne-toliko-manje-kvalitetnu možete pronaći na sniženju i to za vrtoglavih deset puta manje?

Sjenila gube bitku s ostalim make-up proizvodima
No u isto vrijeme u drogeriji sve šuška od gungule. Mnogi od nas isprobavaju novu kremu za lice, prskaju omiljeni parfem ili ih obrađuje trgovac koji ponosno izvikuje kako je nova maskara XY branda toliko revolucionarna da ćemo pasti u nesvijest prilikom nanošenja. Slična se situacija ponavlja diljem Europe i Amerike. Kozmetička industrija i dalje funkcionira paralelno s krizom, bez imalo sudaranja, i vjerno ispisuje prilično uspješne stranice u poslovanju. Hrvatska realnost ovaj se puta u potpunosti poklopila s onom europskom tako da vlastiti primjer možemo uzeti relevantnim u raspravama o industriji koja nije pokleknula pred izazovima masovnih otpuštanja, stečajeva i likvidacija neprofitabilnih brandova.

Cheryl Cole povećala prodaju u Ujedinjenom Kraljevstvu
Kako prenosi britanski Guardian, koji voli ozbiljno secirati svaki društveni fenomen, rast prihoda francuskog diva L'Oreal iznosio je nevjerojatnih 10% tijekom 2009. kada je kriza ozbiljno pogodila većinu svjetskih gospodarstava, uključujući i ona europska od kojih ovaj francuski gigant živi. Nekako se u to vrijeme formirao termin „lipstick index" koji je označavao sljedeće - što je država pogođenija krizom, to žene kupuju više ruževa. Odnosno biraju onog koji će najbolje naglasiti njihovu ljepotu. Upravo taj pojam vratio nas je na početak priče o kozmetičkim torbicama Hrvatica koje su jednako reagirale poput svojih europskih kolegica. Ako se mislima vratite u make-up oglase tijekom 2009., vidjet ćete kako je industrija upravo u toj domeni ostavila najviše novca u marketinške svrhe. Agresivni marketing, kao i prvo pojavljivanje zvijezda koje su djelovale na široke mase (Beyonce, Jennifer Lopez, Britney Spears, Cheryl Cole...) donekle su spasile veliki kozmetičke brandove koji su prije krize bilježili nevjerojatne cifre. Uz famozni „lipstick index" javlja se i „foundation index", budući je dobra podloga drugo najprodavanije dijete krize. Snažne žene dobrog i zdravog tena, koje su se odrekle izgleda plastične lutke, dobile su novu snagu za pronalazak rješenja svakodnevnih problema koji su postali neizbježna top tema.

Situacija prije 2007. godine izgledala je prilično bajkovito za modne i kozmetičke moćnike, koji su tada veoma lako okretali kapital diljem svijeta. Časopis „Global Cosmetics Industry Magazine" javlja kako je u to vrijeme iznos od 200 milijardi dolara bio rezerviran za industriju ljepote koja nije previše marila za probleme s fiktivnim zajmovima koji su kasnije srušili njujoršku burzu. Tada je još uvijek vladala stabilna bi-polarizacija kozmetičkog tržišta na najsnažniju L'Oreal Grupu koja pod sobom okuplja oko dvadeset najpoznatijih brandova, uključujući Maybelline New York (najprodavaniji svjetski kozmetički brand), Lancome, Carson, Garnier, Kiehl's, YSL Beaute, La Roche Posay, Vichy, Kerastase i mnoge druge. Od konkurencije tu je neizostavni Estee Lauder Companies koji okuplja brandove poput Bobbi Brown, Clinique, M.A.C. Cosmetics, Creme de la Mer kao i cijenjenu licencu na make-up proizvode s potpisom Tom Forda kojom se nastojalo djelovati na sveopći imidž u javnosti. Sporadične nevolje ovim moćnicima rade Procter&Gamble, Avon Products te eventualno Revlon koji se nametnuo kao dobar takmac na tržištu zbog snage inovativnosti koja oduševljava modernog kupca.

Nakon godina velikih pluseva stiglo je vrijeme u kojem je većina modne branše pala na koljena, mnogi brandovi ugašeni su preko noći kao i karijere etabliranih dizajnera, ali jedno je ostalo - make&up i parfemska industrija nastavila je harati našim novčanicima i to posve opravdano. Ne možemo zanemariti svoje lice i tijelo. U tome smo području najslabiji. „Ljudske nesigurnosti ne nestaju s krizom. Odjeća nam neće pobjeći iz ormara i možemo ju nositi godinama, ali lice je samo jedno i moramo ga njegovati...", naglašava glavna menadžerice jedne od najvećih kozmetičkih drogerija Britanije. Upravo u grmu vlastitih strahova leži uspjeh ove industrije, ali i u sljedećem:
- velika tržišta Kine i Rusije kompenzirala su manjak potrošnje u Zapadnoj Europi i Americi
- štovanje zvijezda glazbe i filma postalo je kultom - moramo imati ono što oni predlažu
- razni online ponuđači nude nam make-up po povoljnim cijenama (strawberrynet, cheapsmells...)
- u većini slučajeva cijena znači i bolju kvalitetu tako da nemamo grižnju savjesti kada nam se svidi nova olovka za oči koja u prosjeku stoji oko sedamdeset kuna
- oglašavanje u modnim magazinima sve je agresivnije + mlade zvijezde s velikom prepoznatljivošću sve su traženije (Lancome, Dolce&Gabbana...)
- nove ciljane skupine (muškarci i žene u zrelim godinama) bolji su potrošači od poslovnih žena u tridesetima
Danas, kada najbogatija žena Francuske Lilliane Bettencourt (51% vlasništva nad dionicama L'Oreala) spašava francusko gospodarstvo predlaganjem poreza na najbogatije (navodno je davala velike iznose Nicolas Sarkozy-u kako bi platio predsjedničku kampanju), teško je zanemariti utjecaj industrije koja se slatko smije na probleme modnih konglomerata koji se trgaju za svaki dolar.

Razlog uspjeha?
Kupnjom licenca na proizvodnju i distribuciju svih parfemskih bestsellera, kao i izbacivanjem novih „it" proizvoda (maskare + podloge daleko su najisplativiji, kao i crveni ruževi) stvorena je moćna mreža koja potiho vlada našim odrazom u ogledalu. Moderna je žena odgojena da nanosi maskaru. Alternative naprosto nema.
Marko Banjavčić
Photo: L'Oreal promo, Estee Lauder promo
Objavljeno: 06.02.2012. u 10:30