LIFESTYLE

Modni rječnik: Hipster

Slijepa ulica zapadnjačke civilizacije u koju svi žele zalutati?!

Pisati o tim nekim hipsterima koji su preplavili ulice gradova jednako je delikatno poput rasprave o kokainskom skandalu megauspješne Kate Moss. Svi znate što se dogodilo, sve ste vidjeli, doživjeli i pročitali na stranicama žutih tabloida, ali svjesno postajete zaboravni jer cijenite rad ove žene koja je toliko zadužila suvremenu modnu industriju.

Usporedba ova dva subjekta modernog društva svakako je pretenciozna, ali se iz nje može iščitati sve ono što definira ovu mladu subkulturu koja je stasala posljednjih deset godina. Budimo realni, današnji hipsteri nemaju apsolutno nikakve veze s onima koji su definirali vrijeme tridesetih i četrdesetih godina prošlog stoljeća kada je ova zanimljiva grupica mlađarije dobila ime. Adolescenti bijele rase tada počinju voditi burne živote u kojima su se inspirirali crnačkim muzičkim uzorima (jazz postaje ultimativni žanr) kako bi većinskoj puritanskoj okolini pokazali da postoji i b-strana proživljavanja mladosti.

Sam naziv zapravo je izveden iz slengovske riječi za opijum - hop kao i iz zapadnoafričkog termina hipi koji znači - otvoriti nekome oči.

                                           Brkovi, majica s printom i štreberski okviri = hipster?

Tadašnji klinci zapravo su bili skriveni unutar zidova zadimljenih klubova dok ovi današnji jedva čekaju izlazak pred oči javnosti koja ih iz nekog razloga dočekuje „na nož". Inficirani željom za posebnošću, postali su prema riječima cijenjenog The Time-a slijepa ulica zapadnjačke civilizacije iz koje je teško pobjeći...

Štreberi, retro frikovi, vintage kraljice i mnoštvo polaroida

„Ukoliko vam prijatelj plače na zvukove novog albuma Florence Welch, smatra kako su tatine košulje iz sedamdesetih jedne od boljih koje posjeduje i obožava se fotografirati u svim trenucima dana i noći bez obzira na kvalitetu fotografije, znate da imate posla s modernim hipsterom..." - najčešći je zaključak dežurnih kritičara koji su ovaj fenomen odlučili izložiti u njegovoj srž.

 

                                                                                            D&G

Navodno recikliranje ideja možda je i najveća zamjerka ovoj subkulturnoj grupi koja silno želi biti posebna. Sve što oni nose, misle ili stvaraju već je odavno izmišljeno u nekim sretnijim vremenima. "Oni su čisti lažnjak...", ističe autor teksta Dan Fletcher u svome osvrtu za Time te nastavlja „umjesto da izmisle svoju vlastitu kulturu, oni uzimaju sve što im treba iz već viđenih trendova. Uzmite bakinu majicu, omiljene wayfarer naočale Bob Dylana, starke i traper šorc i eto - imate hipstera!", zaključuje autor koji očigledno ne podnosi mladenačku želju za etabliranjem u društvu u kojem sve postaje tako slično, repetitivno i dosadno.

Bijeg iz očekivanog razvoja životne situacije većine nas, koja se kreće u okvirima završena škola - posao - brak/djeca, za hipstera počinje s početkom novog milenija kada se u skupim kampusima u Britaniji i SAD-u stvara generacija adolescenata koja bježi iz srednje struje u nešto alternativnije pravce glazbe, filma i općenito, kulture.

Opčinjenost prilično nepoznatim bendovima koje glazbeni portal pitchfork.com uvrštava u svoje liste, kao i vješto koketiranje s vintage odjećom dok čekajući kavu u lokalnom Starbucksu raspravljaju o ekološkim temama i postmodernizmu u književnosti postaje glavnim obrascem ponašanja koji je ispočetka imao pravo prozivati se višim, promišljenijim ili značajnijim premda je danas postao sve samo ne to.

                                                    Omiljena glazbena adresa Pitchfork.com

Ubrzo je uslijedila daljnja fokusiranost na svijet gadgeta, a poznati lanci pristupačnom odjećom, poput Topshopa (i posebice Topmana), Urban Outfitters-a i American Apparel-a uključuju svoje prodajne i marketing stručnjake u isticanje hipsterizma kako bi podigli svijest potrošača o novom valu modne industrije, čime se zaokružuje priča koja od 2005. postaje dijelom mladenačke komunikacije diljem svijeta.

Retro frikovi, urbani štreberi opčinjeni polaroid efektom u fotografskim opcijama prosječnog smart phone-a i vintage kraljice kreću u pohod na ulice gradova gdje su dočekani na već spomenuti način.

Berlinska scena osamdesetih znala je biti glavnim osloncem hipster stila premda je posljednjih godina definitvno postala passe.  Uzori u književnosti, glazbi i filmu zamijenjeni su jasno vidljivim statusnim simbolima poput štreberskih okvira, majicama s printom, analognim fotoaparatima i retro biciklima koji postaju modni vodič kroz knjigu nazvanu reciklaža suvremene modne povijesti. Ili priča o kupljenoj modnoj osviještenosti koju naprosto morate pratiti ili ispadate iz igre...

                                                  American Apparel prodaje filozofiju hipsterizma

Priča u Hrvatskoj, kao i sve društvene novotarije koje dolaze sa Zapada, poprima prilično nespretan i čudnovat oblik. Njime ćemo se pozabaviti u nastavku priče o domaćim hipsterima kada ćemo okupiti relevantne sugovornike ne bi li saznali što to sluša, voli i i kako izgleda hrvatski primjerak ove dominantne urbane subkulture. Fenomen koji to zapravo nije očito je toliko zanimljiv da ga ni hrvatska modna stvarnost ne može negirati. Tko zna, možda smo i dio kolektiva koji nije odolio posljednjoj kolekciji American Apparela, geek naočalama i skinny trapericama te smo time zaslužili ovu titulu. Nesretna su vremena. Treba pripadati. Hipsteri to najbolje znaju.

 

Marko Banjavčić

Photo: american apparel, urban outfitters, style.com

Objavljeno: 31.10.2011. u 11:25

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p