UMJETNOST

'Osobna nota je u ilustriranju neophodna, a emociju je u procesu stvaranja moguće eliminirati'

Intervju: Ivan Stanišić

S ponosom možemo najaviti da projekt DNA u suradnji s Beck's pivom dobiva svoj nastavak i ulazi u drugu sezonu koju je svojom sjajnom ilustracijom otvorio talentirani umjetnik Ahro, a sljedeći ilustrator čije će djelo krasiti stranice FASHION.HR portala je Ivan Stanišić. Ovim putem mladi i talentirani hrvatski ilustratori ponovno će dobiti priliku pokazati svoja djela i predstaviti se široj publici najprije virtualnim putem, a potom i velikom završnicom na kojoj će se proslaviti uspješna suradnja i genijalni radovi mladih umjetnika. Prošle godine ovaj projekt debitirao je s čak šest talentiranih ilustratora čiji su radovi krasili naslovnicu FASHION.HR portala, a sve ilustracije bile su dostupne kao wallpaper te su se mogle preuzeti na računalo ili mobilni uređaj, pa iznimka neće biti niti ovogodišnje izdanje. Po završetku projekta svi radovi bili su izloženi u Oris - kući arhitekture.

Ivan je mladi umjetnik, zaljubljenik u ilustraciju kojeg za stvaranje inspiriraju različite stvari, no ipak ono iz čega naviše crpi ideje su okruženja u kojima se nalazi, ljudi te komunikacija s istima. Prilikom izrade ilustracije, najbitnije mu je da u posjeduje određeni narativ koji se može iščitati na prvi pogled, kao i određene reference poznate promatračima, a ako ne njima, onda barem njemu samom. 'Volim začiniti radove dozom humora, ali i apsurda. U svakom slučaju, izbjegavam čisti vizual bez idejnih temelja, jer takav me ne ispunjava tijekom procesa izrade, kao niti finalnim rezultatom. U svakom slučaju, ideju smatram najvažnijim elementom' - dodaje Ivan.

Kada je riječ o ilustraciji, zasigurno svima prvo na pamet pada crtanje te oslikavanje rukom, to ne mora uvijek biti slučaj, a upravo to potvrđuje i Ivanova recentna ilustracija koja bez obzira na činjenicu što nije slikana rukom, na vrlo vjerodostojan način prikazuje sve one detalje i finese koje su karakteristične za poteze kistom, ali i motive kojima se koristi. Ivan je u svom radi isprobavao različite tehnike,no njegovi posljednji radovi većinom dolaze u digitalnom formatu koji mu odgovara prvenstveno zbog jednostavnosti korištenja te podložnosti promjenama i varijacijama, što nije rijetka pojava kod Ivana jer u svojim radovima uvijek vidi mogućnost nadogradnje i promjene te voli isprobati baš svaku opciju, a također objašnjava kako nije zanemariv niti čist prostor kao posljedica digitalnog stvaranja. Što se tiče samog stila, Ivanova djela nisu stilski definirana, kao niti on sam te budući da svoj rad vidi do najsitnijeg detalja, upravo to je nešto što mu ne dopušta da mu objektivno pristupi te svrsta u određen stil.



'Često ljudi, promatrači mog rada, kada se dotiču mog crtačkog stila spominju uporabu bogatog teksturalnog sadržaja, davanje pažnje detalju i duhovitu stranu rada. Eto, ako ću odgovoriti na ovo pitanje, neka budu komentari koje sam dobio, a ja ću ostati suzdržan' -
objašnjava Ivan.

Ivan je trenutno student na zagrebačkoj Akademiji likovne umjetnosti, a rekao je nam je kako Akademija generalno ne pripremi studenta za stvaran svijet, no ipak otvara određene prilike koje valja iskoristiti. 'Smatram da student treba uočiti te male, ali slatke prilike koje su mu ponuđene, te ih iskoristiti na najbolji način. Svakako, akademski sustav ima svojih pozitivnih strana, a kao i svugdje, pojedinac je ključna i jedina bitna karika izgradnje svoje budućnosti.'  Na pitanje prožima li se njegovim ilustracijama i poneka osobna nota, Ivan odgovara kako je ona neophodna jer sve što ilustrira je na neki način doživio ili ima mišljenje o tome. S druge strane, emocija je nešto što je moguće eliminirati u procesu stvaranja, no nešto što uvijek dobro dođe. 'Osobni i emocionalni doživljavaj pri stvaranju je onaj koji taj posao učini zabavnim jer je on u jednu ruku istraživanje sebe i razvijanje svog mišljenja - nazovimo to osobnim upgradanjem. Bez njega se posao svodi na savladavanje zanatske sposobnosti' - dodaje Ivan.



Zavirite li na Ivanov Instagram profil, zasigurno ćete primijetiti kako mu provlačenje društvenih pitanja u ilustracijama nije stran pojam te govori kako je to svojevrsna društvena angažiranost koja mu izrazito odgovara. 'Takva tematika je objektivna većini promatrača, a u istu ruku im je interesantna zbog ‘taboo/šok’ efekta instaliranog u naš balkanski mentalitet, dok je meni jako subjektivna i intimna. Gdje ćeš bolju kombinaciju!' Kada smo se dotakli pitanja publike i ilustracije, odnosno odnosa publike prema ovakvoj vrsti umjetnosti, Ivan je mišljenja kako publika sjajno prihvaća ilustraciju kao likovnu formu zato što se radi o graničnom području između primijenjene umjetnosti i slobodnog umjetničkog izražaja. 'Ilustracija ima ljubavi i sadržaja za sve, visi u galeriji, a vidiš ju i na tetrapaku mlijeka. Vizualna grana čija je glavna karakteristika prilagodljivost, kao kameleon koji mijenja boju s obzirom na prostor u kojeg ga staviš' - govori Ivan.



Ilustracija koju je Ivan napravio za DNA projekt je zapravo jedna šašava ilustracija koja je bila jako zabavna za izradu. 'Nazvao bih ju ‘Ivanova Venera’, a prikazuje damu s, vjerujem svima poznate, renesansne slike ‘Rođenje Venere’, autora Sandra Botticellija, nazivane još i ‘Botticellijeva Venera’. Meni jako drag motiv s kojim sam se često susretao tijekom obrazovanja, koji me uvijek odvede u oblake svojim oblikovanjem i narativom. Posudio sam Botticellijevu predivnu Veneru i postavio ju u novo okruženje. Venera je simbol ženstvenosti i svojevrsne ženske snage, a u ovoj situacije ona jaše letećeg konja i pokazuje ‘peace out’ Zemljanima. U mojoj glavi ona je urbana i kul ‘treba’ svjesna svoje zavodljivosti i inteligencije, boli ju mačkica za sve i radi kaj ‘oće. P.S. nema dečka, ali okej je s tim' - objašnjava Ivan.

Foto: Zvonimir Ferina
Objavljeno: 26.03.2019. u 16:52
Tagovi: dna, ilustracije

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p