LIFESTYLE

David Hernandez - koreograf koji obožava improvizaciju

Intervju uoči premijere predstave Devil's Garden
david hernandez
U
oči premijere predstave Devil’s Garden koju Zagrebački plesni ansambl priprema u suradnji s američkim koreografom Davidom Hernandezom, porazgovarali smo s njim te doznali više o samoj predstavi, ali i konceptu improvizacije na čijim temeljima počiva predstava i njegov stil rada.

Davida ne možemo predstaviti samo jednom rečenicom. Nakon školovanja na Umjetničkoj školi Novi svijet i Sveučilištu u Miamiju, David u Miamiju surađuje s koreografkinjama Dale Andrée i Gerri Houlihan i u New Yorku s koreografom Randyjem Warshawom te pokreće vlastite projekte. Preselivši se u Europu, u Belgiji sudjeluje u formiranju skupine Damaged Goods Meg Stuart. Nakon pet godina plesanja u njezinoj skupini, osniva vlastitu Edwardvzw, posvećujući se koreografskom radu, a istodobno predaje na PARTS-u. Kod Davidova rada najviše nas je zaintrigirala improvizacija kao izvedbena forma koja ga jako privlači pa čak razvija i koncept elastične koreografije koji uvodi i u predstavu Devil's Garden.  

devil's garden

Rekao nam je kako je Devil’s Garden ustvari mjesto naseljeno ženama fascinantnog izgleda, koje vode intrigantne dijaloge i plešu neobične plesove dok lutaju vrtom oživljavajući djeliće trenutaka, a sve to uz pratnju predivnih Bachovih kompozicija i upečatljivih kostima i scenografije. Objašnjava kako je sve napravljeno tako da publika ima dojam kao da su voajeri koji su zalutali u neki mistični svijet. David publiku ove predstave vidi kao putnike bez karte koji ne razumiju jezik, ali ih privlači i drži napetima do samog kraja predstave, ono što vide.  

Devil's Garden - mjesto rezervirano za žene

"Iako ime predstave tako zvuči, ne mislim da ima nešto povezano sa zlim svijetom. Zapravo se radi o postojanju žena ispod ovog svijeta u kojem živimo. Dobro i zlo više je povezano s točkom gledišta nekog pojedinca, a ne s onim što ustvari vidimo. Ovom predstavom pokušali smo pokazati više strana žena iz različitih aspekata. Ono što se može na početku činiti mračnim, na kraju ispada ironično, pa čak i smiješno i lijepo. Ustvari Devil’s Garden opisuje mjesto, ali mi istovremeno želimo potaknuti maštu publike da dođe do zaključka kako su prije nego što su došli i pogledali predstavu u glavi već imali predodžbu o sadržaju, a kada izađu iz kazališta shvatit će da je predstava onakva kakvom su je oni izmaštali prije gledanja", rekao je David.

Zanimalo nas je zašto u predstavi glume i plešu samo žene pa nam je David rekao kako je do te odluke došao zajedno s Petrom Glad, ravnateljicom Zagrebačkog plesnog ansambla. Priznaje kako mu se to činilo jako zanimljivim upravo zbog toga što predstava propituje stanje ženske realnosti. Kaže kako je želio stvoriti dojam da se publika osjeća kao outsider koji izvana gleda predstavu, upravo kao što je on Amerikanac, koji radi predstavu za Hrvate. 

devil's garden

Plesna scena u svijetu

"Pripremanje predstave bio je veliki izazov za sve nas, ali i veliko zadovoljstvo. Jako poštujem Zagreb i Hrvatsku i umjetnike koje sam ovdje upoznao. Mislim da ovdje ima jako puno talenata koji tek trebaju biti otkriveni i zaista mi je drago da smo surađivali i izmijenili brojne ideje i znanja", rekao je David o odličnoj suradnji u Zagrebu.

Jako nas je zanima razlika u plesnoj i kulturnoj sceni u Americi i Europi i David nam je objasnio kako je u Americi zaista velika borba za novčana sredstva, ali i publiku koja ne ide baš u kazalište. Kaže kako jako poštuje svoje kolege u Americi jer usprkos teškim uvjetima, uspiju napraviti odlične i kvalitetne radove dok se po njegovom mišljenju, u Europi puno više podupire umjetnost i ples, kako novčano, tako i odazivom publike. Nada se kako Europa neće slijediti korake Amerike i kako će nastaviti njegovati umjetnost koja je vitalni dio društva i kulture. Osvrnuo se i na hrvatske plesače koji se bore s različitim preprekama i rekao da se nada da će se situacija popraviti zbog mnogo talentiranih ljudi koji mogu biti odlični sastojci da se skuha uzbudljiva plesačka scena.

devil's garden

Elastična koreografija

"Elastična koreografija je koncept koji koristim za kreiranje plesnih koreografija. Koreografija je u principu striktna struktura po kojoj plesači plešu, ali ja u svoju uvrstim i dijelove u kojima plesači mogu sami birati koje će korake otplesati, a često čak mogu i u potpunosti improvizirati", objasnio je David.

Kada smo ga pitali koji projekt mu je do sada najdraži, dobili smo očekivani odgovor, ne može se odlučiti samo za jedan. Kaže kako je svaki projekt jedinstveno i fascinantno putovanje u kojem nešto nauči i svaka njegova kreacija ostavi trag u njegovom životu kao i ljudi i stvari koji dođu u njegov život. Dodaje kako je sretan jer je imao mnogo izvanrednih suradnji od improvizacije s velikim umjetnicima poput Stevea Paxtona preko samostalnih projekata pa sve do nedavnog pjevačkog nastupa u kojem je pjevao pjesmu Missa Caput od Johannesa Ockeghema zajedno s ansamblom rane muzike. Priznaje da je na tom nastupu bio napetiji nego ikada prije. Zaključuje da iako su mu se neki projekti koje je radio manje svidjeli, ipak je na njima puno toga naučio. 

devil's garden
Što se tiče planova u skorijoj budućnosti, nakon premijere Devil's Gardena koja se održava u subotu, 3. prosinca, u 20 sati u dvorani Istra Zagrebačkog kazališta mladih, koje je i koproducent predstave, David na nekoliko dana ide kući, a zatim dovršava finalne korake za novi projekt. Radi se o novoj predstavi Sketches on Scarlatti koju priprema sa svojom plesnom skupinom u Belgiji, a premijera će biti u siječnju. Idućeg proljeća sprema novi projekt za Susannu Linke u Trieru u Njemačkoj, a istovremeno će i dalje raditi na svom plesnom i pjevačkom umijeću i ne sumnjamo da ćemo za njega još čuti u Hrvatskoj. 

Mija Dropuljić i Tanja Konjevod
Foto: Jelena Janković i Emilie Jacomet
Objavljeno: 03.12.2016. u 16:37

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p