DOGAĐANJA

Posjetili smo izložbu genija modne fotografije

Kako izgleda najopsežnija britanska izložba rada kontroverznog Guya Bourdina? 

Guy Bourdin London 
londonskoj galeriji Somerset House u tijeku su posljednji tjedni izložbe rada jednog od velikana modne fotografije. Guy Bourdin: Image maker je prava vizualna poslastica za sve ljubitelje lika i djela ovog francuskog vizionara te modne fotografije općenito. 

Sadržeći preko 100 originalnih printova reklamnih kampanja i modnih editorijala iz Voguea iz razdoblja od 1955. do 1987. godine, ovo je najopširnija izložba njegova rada održana do sada u Ujedinjenom Kraljevstvu. Njegove fetišističke fotografije glamuroznih ljepotica u nadrealnim scenarijima prožetim kombinacijom seksipila, humora i scena nasilja s modom kao zajedničkim nazivnikom, zauvijek su promijenile modnu fotografiju u drugoj polovici prošlog stoljeća.
 
Guy Bourdin London
Umjetničku karijeru Bourdin je započeo baveći se slikarstvom, no onu fotografsku, dugu četiri desetljeća, započeo je kao kadet francuskih zračnih snaga. Tijekom 50-ih godina postaje štićenik slavnog američkog vizualnog umjetnika Mana Raya koji je vidno utjecao na njegov rad, što se može vidjeti korištenjem neobičnih kadrova pri fotografiranju ljudskog tijela. 1955. godine pariški Vogue po prvi puta objavljuje njegove fotografije, koje su tada još uvijek snimane crno–bijelim filmom. Uskoro prelazi većinom na fotografiranje u boji te postaje miljenik ovog glamuroznog magazina koji mu u narednim godinama daje potpunu kreativnu slobodu i čak po deset stranica u svakom izdanju.
 
Tijekom rada za Vogue, počinje surađivati s proizvođačem cipela Charlesom Jourdinom za kojeg je snimio ekstenzivan editorijal koji se u cijelosti može vidjeti na londonskoj izložbi. Ta najpoznatija reklamna kampanja u njegovom opusu nastala je u ljeto 1979. kada se Bourdin zaputio na jednomjesečnu vožnju po krajolicima Velike Britanije. Poveo je sa sobom suprugu, sina, kovčeg pun cipela i neobičan model: par lutkinih nogu. Svaka fotografija prikazivala je spomenuti par nogu s različitim cipelama u šetnji raznim mjestima.
 
Guy Bourdin London 
Guy Bourdin London 
Guy Bourdin London
Revolucija u modnoj fotografiji

Ono u čemu je Bourdin bio revolucionaran kad je u pitanju modna fotografija je upravo način na koji je proizvod predstavljen. Za razliku od klasične modne fotografije gdje je proizvod u centru, on je stavio proizvod na drugo mjesto, više kao rekvizit na jednoj većoj sceni, suptilno ukomponiran u nju. Njegove slike nisu samo reklame. Njegov rad je umjetnost, sa suptilnim naglaskom na proizvod. Također, u vrijeme kada su reklamne kampanje bile vrlo jednostavne i uglavnom crno - bijele, Bourdinove jarke, provokativne fotografije glamuroznih, često golih, žena, dovele su do potpunog preobražaja u reklamnoj industriji.
 
Napredujući kroz postav ove izložbe, sve više se vidi Bourdinova opsesija vretenastim nogama u neizostavnoj kombinaciji sa ženskim cipelama na visoku petu. Zbog fetišističkog i izrazito seksualnog prikaza ženskog tijela, često je uspoređivan sa svojim suvremenikom, još jednom ikonom modne fotografije – Helmutom Newtonom – koji je izjavio da su se njihovi radovi međusobno savršeno nadopunjavali. Iako kontroverzne i provokativne zbog svog sadržaja, to nije jedini razlog zašto slike i dan danas imaju wow faktor. Iznenađujuće je koliko je, unatoč njegovoj genijalnosti, a s obzirom na očitu ulogu žene kao seksualnog objekta, Bourdinov rad bio komercijalan i popularan te dostupan masama, pogotovo u Vogeu, gdje su glavni potrošači žene, koje očito nisu imale problema s načinom na koji su portretirane.
 
Guy Bourdin London 
Narativne nadrealne fotografije

Još jedna bitna značajka njegovih fotografija je veliki utjecaj noir filma. Svaka fotografija je narativna, djeluje pomalo zlokobno, kao isječak iz napetog trilera u kojoj se isprepliću opasnost, misterioznost i seks. Ono što ih čini nadrealnima je i činjenica da, iako je sadržaj više sličan trileru, upotreba jarkih, kontrastnih boja, čini cijelu scenu nalik na uprizoren san. Čini se da je upravno u snovima Bourdin crpio inspiraciju, te je tako jednom prilikom uzeo više od preporučene količine tableta za spavanje kako bi što duže spavao te pritom sanjao.
 
Bourdinovi slikarski počeci zaslužni su za sjajan osjećaj kompozicije koji je primjenjivao, kako u fotografijama u boji tako i u crno - bijelima. Upravo neke od njegovih slika se sada mogu vidjeti izložene po prvi puta, zajedno sa brojnim crtežima i skicama koje izgledaju kao predlošci za neke od fotografija nastalih kasnije.
 

Ljepota je u detaljima

Kreativna sloboda koju je uživao radeći za Vogue značila je i da je bio u situaciji sam određivati kako će njegove fotografije biti reproducirane u magazinu. Njegova preciznost u tome također se može vidjeti iz jednog dijela izloženih fotografija na izložbi na kojima je pomno crtao linije za predložak stranice. U svom radu, Bourdin je bio perfekcionist i nije prepuštao slučaju ni najmanju sitnicu. Sa sobom je uvijek imao bilježnicu u kojoj je zapisivao detalje i crtao scenu točno kako je želi postaviti da bi prizor iz njegovih fantazija oživio pred njim. Neke od tih skica, zajedno sa konačnim fotografijama također su izložene posjetiteljima na ovoj opsežnoj retrospektivi njegova rada. Upravo zbog toga je još intrigantnija činjenica da mu, čini se, nije bilo stalo do fotografija nakon što su nastale u materijalnom obliku koliko do samog procesa. Ovaj samozatajni fotografski genije rijetko je davao intervjue, nije mario za izložbe svojih radova, odbijao je ponude za objavljivanje knjiga, odbio je nagradu Grand Prix National de la Photographie koju dodjeljuje francusko Ministarstvo kulture, te je čak htio da se njegov rad uništi nakon njegove smrti. Srećom, to se ipak nije dogodilo. Njegov sin Samuel Bourdin rukovodi njegovom ostavštinom te se često morao boriti pravnim putem kako bi zaštitio djela svog oca. Najpoznatiji slučaj je tužba protiv Madonne zbog video spota za pjesmu Hollywood koji je više nego očito inspiriran Bourdinovim poznatim fotografijama.
 
Guy Bourdin London 
Guy Bourdin London 
Guy Bourdin London
Pionir modnih filmova

U jednoj od pomalo skrivenih soba unutar Somerset House galerije, skrivaju se dva video zida koja prikazuju kratke filmiće nastale tijekom snimanja editorijala, a daju na uvid način na koji je stvarao te ono što je prethodilo krajnjem rezultatu. Tako možemo vidjeti razigrane modele netom prije nego ih je okidač fotoaparata zamrznuo u neke od ikonskih fotografija. Ujedno, danas se isti smatraju začecima reklamnih modnih filmova.
 
Zanimljivo je da je Bourdin najčešće odabirao nepoznate modele, a uglavnom su to bile lijepe blijede crvenokose – fiksacija koju je razvio jer je jedino kao takvu, pamtio vlastitu majku koja ga je napustila dok je bio dijete, te je tako njegov rad na neki način djelovao terapeutski.
 
Guy Bourdin London
Atipični model kao muza

Jedina djevojka koja se izdvajala iz tog uzorka bila je Francuskinja Nicolle Meyer, s kojom je započeo blisku trogodišnju suradnju kada je imala tek sedamnaest godina. Veliki dio izložbe posvećen je upravo godinama između 1977. i 1980. tijekom kojih je, kao njegova muza, ovjekovječena u raznovrsnim ulogama u maštarijama ostvarenim pred njegovim fotoobjektivom. U doba digitalne fotografije, teško je zamisliti kroz kakve pripreme su morali prolaziti ondašnji fotografi da bi bili sigurni da će konačni rezultat biti upravo ono što su zamisliti. Kako bi olakšali taj proces, koristili su polaroide kojima su reproducirali testne fotografije. Među njima je dakako, bio i Bourdin, a mnoge se mogu vidjeti u posljednjem dijelu ove iscrpne izložbe te nam na neki način dočarati etape nastajanja ovih fotografskih klasika. Danas, 24 godine nakon njegove smrti, Bourdinova djela I dalje oduševljavaju publiku i služe kao inspiracija suvremenim fotografima, ne samo amaterima nego I onima etabliranima, a s obzirom na njegovu domišljatost I izvrsnost, činit će to još dugo vremena.
 
Guy Bourdin London Guy Bourdin London Guy Bourdin London  
 
Sonja Urem
Foto: Getty Images for Somerset House
Objavljeno: 05.03.2015. u 12:50

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p