MATEA ROZINA NIKŠIĆ

Hrvatski brend Pero otkrio je razlog zašto ćete zavoljeti čišćenje!

#THE FUTURE IS YOURS TO CREATE
Otvoreno pričati o ekologiji u Hrvatskoj, ali i u svijetu postala je gotovo pasivna tema, koliko god to paradoksalno zvučalo. Svakodnevno slušamo o ugroženim vrstama, propadajućim eko sustavima i pogubnim navikama koji ostavljaju trajne posljedice, a čini se kao da su to problemi tek za one koji su odlučili nešto učiniti po tom pitanju. Zapravo smo globalno bombardirani nizom ključnih informacija, ali društvena svijest postala je gotovo desenzibilizirana. Biti "ekološki osvješten“ postalo je dio naše svakodnevnice, no koliko smo zapravo sami aktivni ne bi li učinili svoju okolinu boljom nego što smo ju pronašli?

Jedan takav primjer čovjeka koji je odlučio uzeti stvar u svoje ruke i pokazati da se može kad se hoće je Davor Ćiković koji stoji iza brenda pero. Hrvatski brend koji je specijaliziran za prirodna sredstva za čišćenje, polako ali sigurno zavukao se pod kožu svakoga tko je imao priliku isprobati njihove proizvode. U potpunosti prirodni, pero zagovara ono što je ostatku takve industrije, ali i njihovim potrošačima još uvijek velika nepoznanica – oni su zamijenili agresivna kemijska sredstva koji ostavljaju permanentni trag na okoliš i zdravlje ljudi i životinja, nizom proizvoda koji su i više no odlični. Svi sastojci proizvoda su na bazi bilja i prirodnih minerala, a većina ih je hrvatskog podrijetla. Brend se ogradio od korištenja umjetnih konzervansa, umjentih mirisa i boja, održiv je i biorazgradiv i nije toksičan za vodu i ostale prirode resurse. Razgovarali smo s osnivačem i uvjerili se da biti eko nije teško, potrebna je mrva volje i interesa, a nakon toga nezamisliv je korak unazad.



Kako je došlo do ideje za osnivanje brenda?

Tijekom studija agronomije za vrlo malu rentu sam živio u stanu u samom centru Zagreba, zgradi staroj preko sto godina. Stan nije bio dirnut i nije kuna bila uložena najmanje pedeset godina. Imao sam stalnu potrebu prati vječno crne podove, zelene zidove i ruzinavu kadu. Nećaci su već počeli ispitivati svoje roditelje: “A zašto barba toliko čisti?” na što bi im oni odgovarali: “Ma pusti ga, lud je, izbjegava učiti.” Za jednog studenta kupovina silnih sredstava postala je prilično skupa, a smrad klora nepogodan za društveni život pa sam počeo miksati vlastita sredstva.

Nakon završenog studija u doba krize, par propalih poslova u propalim firmama, odlučio sam od onog što dobro znam i u što vjerujem pokrenuti posao. Uskoro se rodila ideja o čišćenju koje ne traži evakuaciju ljudi iz stana jer je prirodno, nema umjetne kemikalije i mirise i ne tjera suze na oči. Čišćenje je omražena i dosadna kategorija i zato joj dodajemo malo zabave, ironije i smijeha kroz dizajn i marketing. Cilj pero proizvoda nije ostati u uskom krugu eko istomišljenika, nego dotaknuti skeptike i mlade koji tek počinju čistiti, zato proizvode činimo zanimljivima i prepoznatljivima svima koji su dovoljno otvoreni za isprobati.



Predrasuda da muškarci ne čiste sad pada u vodu, zar ne?

Nažalost, u Hrvatskoj statistički podaci govore kako je to i dalje činjenica. No, mnogi muškarci ponosno razbijaju tu predrasudu. Kupuju naše proizvode, javljaju se, šalju slike i traže savjete. Dosta su studiozni u čišćenju. Iznenađujuće analitički i sumnjičavo okreću naše boce u rukama, komentiraju mirise i obično odaberu početnih par proizvoda s kojima kreću. Mislim da muškarci čiste i više nego to priznaju, a oni koji kupuju i koriste naše proizvode dovoljno su samouvjereni da znaju da im krpa u ruci ne ugrožava njihovu muževnost. Nadam se da smo bar malo pridonijeli promjeni svijesti, jer čišćenje je stvar osobne higijene, troši kalorije, odmara mozak i ne postoje spolne predispozicije koje bi uvjetovale mogućnost čišćenja.

Ekološka osviještenost proširila se društvom poput vatre no ipak je još uvijek prisutan dojam kako je pristup odviše pasivan. Slažeš li se i kako misliš da se to može promijeniti?

Država je malo pasivna, no ona se uvijek mijenja sporije nego društvo. Naše društvo je dinamično, mnogi stari i mladi mijenjaju svoj životni stil u skladu s ekologijom. Nama najviše pristupaju ljudi koje sve to zanima, a iznenadili bi se koliko je to šaroliko društvo. Veseli nas i što su današnji klinci ufurani i dobro informirani. U početku su mi pristupali skeptici misleći kako će im ruke otpasti od ribanja i da moraju uzeti godišnji da pomoću prirodnih sredstava za čišćenje očište svoju kuću. Ljudi sve više počinju uviđati da je upravo mainstream konvencionalnih proizvoda doveo do toga da smo iskreno zabrinuti za budućnost planete. Događaju se klimatološke, prirodne, očigledne promjene i zadatak svakog čovjeka je minimalizirati svoj negativan utjecaj na život i okružje. Biti “eko” nije trendi nego je to odgovornost pojedinca prema sebi, svom tijelu i zdravlju. Tužno je da se okrećemo prirodnim proizvodima tek kada postanemo svjesni krhkosti našeg zdravlja.

U skladu s našim sloganom, Prskaj od sreće, pero redovito podržava eko akcije. Ove godine pošumljavali smo Dalmaciju u sklopu Boranke, sudjelovali smo u obnovi planinarskog doma na Mosoru, nagradili sudionike eko kviza u organizaciji studenata Kemijsko - tehnološkog fakulteta. Podupiremo i projekt Dalekovod u divljinu, na otoku Cresu, gdje će sva energija za audio i vizualne programe biti iz obnovljivih izvora energije...



Slažeš li se s onima koji govore kako je biti „eko“ preskupo?

Biti certificirani “eko” proizvođač, zahtijeva veće troškove od konvencionalne proizvodnje. Nema trikova poput nabave jeftinih sirovina upitnog podrijetla ili prodavanje razrijeđenih proizvoda na akciji. Biti eko znači željeti bolje za sebe i one do kojih nam je stalo. Oko sebe okupljamo ljude kojima eko nije stvar pomodarstva, ljude različitih imovinskih statusa i kupovne moći koji daju prednost zdravlju. Neki sigurno ne gledaju cijenu i ne igra im nikakvu ulogu, a neki balansiraju i kupuju eko proizvode za koje smatraju da se isplate jer pozitivno utječu na segmente života koji su im važni, bilo zdravlje, sigurnost ukućana, prehrana, dok vjerojatno režu na drugim troškovima. Sa svojom obitelji redovito se opskrbljujem kod hrvatskih ekoloških proizvođača i u tome guštam, a taj dodatni iznos koji odlazi na eko uštedimo tako da ne bacamo ništa od hrane i ne kupujemo novu dok sve ne potrošimo. Uz pametne uštede može se živjeti zdravije, sigurnije, opuštenije - eko.

Kakvi su dojmovi potrošača?

Dojmovi su odlični, na društvenim mrežama nam daju same petice i to stvara pozitivan pritisak i veliku odgovornost prema našim kupcima. Posebno nas oduševljava kada nam se javljaju osobe sa zdravstvenim problemima (alergije, kožni problemi, atopijski dermatitis kod malenih) sa svjedočanstvima o tome kako više ne peru s rukavicama i sl., šalju filmove kako njihova djeca čiste igračke. Oni koji su probali proizvode obično se vraćaju s duplo boljim dojmovima od očekivanih. Odlična povratna informacija je i sudjelovanje na sajmovima od kojih nećemo nikad odustati. Direktna prodaja i komunikacija oči u oči s ljudima koji vas podržavaju ili vas tek otkrivaju je nezamjenjivo iskustvo i daje vjetar u leđa. Osim toga, sajmovi su odlično mjesto za druženje i dogovaranje suradnje s ostalim hrvatskim proizvođačima. To je dijelom i razlog što je najmanje 85% svakog pero® proizvoda izrađeno od sastojaka hrvatske proizvodnje.



Kako izgleda proizvodnja? Kojim sastojcima se koristite? Što vas izdvaja od drugih?

Naši proizvodi za čišćenje i pranje rublja napravljeni su isključivo od prirodnih sastojaka iz održivih izvora i ponosno nose ECOCERT certifikat za cijeli asortiman proizvoda. Proizvodimo u malim serijama, a izrada je djelomično ručna. Sirovine koje koristimo su prehrambene i farmaceutske kvalitete, poput sode bikarbone, limunske kiseline, kokosova sapuna, glicerina... Bitno nam je da naši kupci znaju što se nalazi u bočicama koje drže u rukama i unose u svoj dom. Poznato je da kemikalije, umjetni mirisi, boje i razni stabilizatori oslabljuju imunitet i uzrokuju kožne alergije i urtikarije, ali je manje poznato da kemikalije iz deterdženta za pranje suđa, ruku, kupaonice, rublja ulaze u tijelo preko kože i čine štetu kardiovaskularnom, respiratornom sustavu i negativno djeluju na hormonalni sustav.

Promjenom percepcije čišćenja trudim se mijenjati navike ljudi. Mogu se pohvaliti da su pero proizvodi pročišćeni od apsolutno svih umjetnih mirisa, boja, kemikalija i fosfata. Proizvodi su prepoznatljivi i po mirisima eteričnih ulja mediteranskog bilja: lavande, ružmarina, kadulje, bosiljka, mažurana, lovora i mente. Prirodni mirisi puno su kompleksniji od sintetskih, stvaraju osjećaj ugode, djeluju opuštajuće te uz to imaju antibakterijska i antivirusna svojstva. Filozofija brenda spaja svjesnost i stil. Kao tvrtka biotehnologa, usredotočeni smo na pružanje eco-tech rješenja koja omogućuju održivost, ali istodobno omogućuju da eko bude zabavno i hip. Naš cilj nije privući zatvorenu skupinu ljudi koji su već svjesni ekoloških problema, već dopustiti da iskustvo proizvoda promijeni navike ljudi koji ranije nisu ni razmišljali o ekološkim sredstvima za čišćenje i pranje rublja.



Prvi put su proizvodi predstavljeni na Artomatu 2016. godine koji već poznato okuplja pregršt kreativaca sa sjajnim idejama. Jesi li očekivao da će se u svega nekoliko godina stvar toliko zakotrljati i brend proširiti?

Već te godine na Artomatu, zahvaljujući prijateljima koji su nam posudili novac za izlazak u stilu i odličnoj suradnji s dizajnericom Dragom Komparak, proizvodi su bili jako zamijećeni. Čišćenje se percipira kao nepoželjna i dosadna aktivnost, “a mora se”. A svi znamo da je ono što se mora najteže. Raditi nešto što "morate učiniti", a ne moći pronaći ni jednu dobru stvar u tome - zvuči kao prava muka. Želimo promijeniti percepciju čišćenja - čišćenje može biti zabavno i opuštajuće. Napravili smo proizvod lijep izvana i iznutra. Čišćenje, ali ne i patnja, zabava uz lijepog i dobrog pomagača, udisanje mediteranskih eteričnih ulja umjesto toksina - to omogućuje novi pogled na čišćenje kao tjelovježbu, bijeg od stresa, aktivnost za cijelu obitelj. Kada prestanete doživljavati čišćenje kao neželjenu aktivnost, postajete opušteniji u svakodnevnim situacijama, prestanete luditi oko špricanja ulja tijekom friganja, prolivenih sokova, kamenca na slavinama i shvatite da se sve može srediti bez muke, prigrlite pozitivu.

Moram priznati da mi je isprva za oko zapeo product dizajn, a tek sam se onda zainteresirala o čemu se točno radi. Tko stoji iza dizajna i vizualne priče brenda?

Draga Komparak dizajnirala je pero proizvode da budu izloženi na vidljivom mjestu, izvan ormara i mračnih kutova. Dizajn ambalaže prati filozofiju brenda – zabavan je, čist, jednostavnih linija i naglašava prirodnost proizvoda. Boca pero® proizvoda je visoko prozirna, izrađena od čvrste 100% reciklirajuće plastike, omogućuje uvid u sadržaj i ocrtava karakterističnu transparentnost informacija o sastojcima formulacija koju zagovara brend. Sav copyright radi moja partnerica Amina. Spoj dizajna i copyrighta utjelovljuje misiju brenda jer su osmišljeni ekološki i estetski napredniji proizvodi koji mijenjaju korisničke percepcije i potiču pozitivan i zdravi odnos prema domu i okolišu.

U kojem je sad stadiju Pero? Iz poslovnog segmenta, što možemo očekivati u budućnosti?

Kroz par dana će se u centru Rijeke Pero moći kupiti u rinfuzi na deterdžentomatu, a pripremamo još nekoliko projekata kojima želimo smanjiti količinu naše ambalaže, naročito plastične. Također, tu je i nekoliko novih proizvoda s kojima ćemo u potpunosti zaokružiti asortiman. Ovo ljeto snimamo i edukativni serijal filmića pero uči kako se čisti po kući. Dosta smo uzbuđeni oko ideje razvoja potpuno novih prirodnih lokalnih sirovina koje kao takve možda neće biti toliko zanimljive krajnjim potrošačima već proizvođačima, ali će njihov razvoj dati izniman doprinos očuvanju okoliša i biti dodatan impuls za razvoj boljeg društva.


Digitalnu platformu FASHION.HR prati ključna rečenica: „THE FUTURE IS YOURS TO CREATE“ u želji da pojedincima poput vas pruži potreban medijski prostor zahvaljujući velikom potencijalu, talentu, radu te u konačnici doprinosu društvu. Kako ti doživljavaš spomenuto posebice kad stojiš iza brenda čija će važnost postajati sve veća kako odmiče vrijeme?

Ovim putem bih zahvalio FASHION.HR-u što ste nam omogućili da se čujemo i vidimo. Naša budućnost već je počela i osjećam da moram dobro kormilariti jer nas čeka uzbudljivo razdoblje daljnjih tehnoloških napredaka, otkrića i tko zna kakvih društvenih promjena. Nadam se da ćemo kao društvo ostvariti zeleniju javnu infrastrukturu i da će ljudi više vremena provoditi u prirodi, a pero biti naziv za neki hrvatski hygge.
Foto: Pero
Objavljeno: 18.06.2019. u 13:05

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p