Ovo je jedna od rijetkih izložbi na kojoj se posjetitelj može pohvaliti da posjeduje original...Ako ste ikada prošetali kroz postav Pinakothek der Moderne u glavnom gradu Bavarske, znate datamo na tri kata možete pasti oči na dizajnerskim komadima: od grafičkog preko računalnog i automobilskog do dizajna namještaja- svi su zastupljeni bez imalo predrasuda. Upravo zato, minhenska Pinakotheka je domaćin prve izložbe o švedskom proizvođaču namještaja Ikei, pod nazivom Demokratski dizajn, jer nije riječ o Bauhausu, stolcima Gerrita Rietvelda, izlošcima Andya Warhola, nego o prilično jeftinim kuhinjama, spavaonicama i kinderbetima.
Corrina Roesner, jedna od kustosica izložbe, izjavila kako je kombiniranje stalnog postava muzeja i Ikeinih komada zanimljivo, jer posjetitelji i sami posjeduju neke komade „Od kraja osamdesetih, skupljali smo Ikein namještaj, veoma selektivno, dakako... Polovica predmeta je dio naše zbirke, dio je posudila sama Ikea, a dio privatni kolekcionari." Riječ je o uistinu fantastičnoj izložbi, jer na rijetko kojoj se može dogoditi da posjetitelj kaže „Pa, imam ovo doma!!!" Kad bacim pogled na svoj životni prostor usudim se reći da je ona svuda oko nas. Kažu da gdje se Ikea otvori trava ne raste (odnosno svi propadaju), jer zbog svoje poslovne politike ubijaju konkurenciju.
Ključ Ikeinog uspjeha je u dobrom dizajnu, dobroj cijeni i dobrim uputama za sastavljanje, jer ne podrazumjevaju da kod kuće imate alat ili da ste po struci stolar1943. u dobi od 17 godina, Ingvar Kamprad prodavao je sitnice kao što su grafitne olovke i šibice. Nekoliko godina kasnije došao je na ideju da se sav namještaj pakira u plosnate kutije i bio je to ključ njegova uspjeha. Danas je gospodin Kamprad jedan od najbogatijih ljudi svijeta. Unatoč, genijalnoj poslovnoj strategiji, Ikein uspjeh leži i u činjenici da kombinira različite škole dizajna, prilagodi ih potrebama svakodnevice i priloži upute za sastavljanje (koje za razliku od nekih, razumijem čak i ja koja ne razlikujem lijevu i desnu stranu ;).
„Nevjerojatno je kako isti koncept funkcionira u Dubaiju i u Šangaju, u SAD-u i u Njemačkoj" izjavila je Rosner, „Vjerujem da je to zbog jednostavnosti. Ne prave famu jer ih se smatra dijelom skandinavske dizajnerske tradicije. Nisu nametljivi i lako se klapaju u sve kulture." A mi jedva čekamo da se uklope u hrvatski...
(Borina Kopčić)
Objavljeno: 21.04.2009. u 01:07