PUTOVANJA

180 dana Laosa - najbolje čuvane tajne Azije

Marija Jakeljić otkriva nam sve čari egzotične zemlje

Vang Vieng Laos

„Laos? Tropska zemlja, super! Može! Nema plaža? Kako misliš nema plaža? Nema šanse!“. Tako je otprilike glasila moja prva reakcija na opciju šestomjesečnog poslovnog boravka u ovoj dalekoj azijskoj zemlji. No, nakon brojnih razgovora i analiza s kolegama iz Carlsberg grupacije, u Aziji i Hrvatskoj, Laos se iskristalizirao kao sjajna poslovna i životna prilika. Pobijedio je druge europske destinacije koje su mi se nudile i početkom kolovoza sam spakirala stvari i odletjela u Vientiane, glavni grad Laosa. I nisam požalila.

Kako ne biste imali upitnike nad glavom kao ja na početku, evo par brzopoteznih wikipedia činjenica za uvod: Laos je smješten u jugoistočnoj Aziji, graniči s čak pet zemalja – Tajlandom, Kinom, Burmom, Vijetnamom i Kambodžom. U Laosu živi gotovo 7 milijuna stanovnika, od kojih većina stanovništva prakticira budizam. Kakvi su Laošani? Izrazito blagi, smireni, s vječnim osmjehom na licu, otvoreni prema strancima - zovu nas farang, ali omakne im se da nas nazivaju i veliki nosovi. Oba naziva korijen vuku iz razdoblja kada je Laos bio francuska kolonija. Nema vikanja, nema agresije, sve se rješava mirnim putem. Možda tu srdačnost najbolje ocrtava konstantno komplimentiranje. Naslušala sam se toliko lijepih stvari o sebi. Da se ništa drugo nije dogodilo u ovih 6 mjeseci, isplatilo bi se.

Vientiane
Laos
Laošani puno drže do tradicije, što se vidi po boljoj očuvanosti običaja i kulture od okolnih zemlja koje sam imala prilike posjetiti. Inače, za Laos kažu da je ono što je Tajland bio prije 30 godina dok ga nisu turisti poharali. Muškarci i žene su ravnopravni, a kao dodatno poštovanje ženama koristi se pozdrav nop - ruke spojene pred prsima i lagani naklon glave. U poslovnim i svečanim situacijama žene nose Lao svilu na koju jako ponosni. Riječ je o debljoj, ručno rađenoj svili i svakako je nabavite jer su cijene puno niže nego kod nas. Posebno su prepoznatljive tradicionalne Lao suknje, obavezne su i u školama, čak i u vrtićima. U poslovnim sredinama je definirano i koja boja se nosi koji dan – ponedjeljkom bijelo, utorkom žuto, srijedom plavo, pa ispočetka. Za mene ta pravila nisu vrijedila, iako pravila pristojnosti nalažu da na poslu ne bi trebalo imati otkrivena ramena i koljena.

Uloga države je iznimno jaka, riječ je o jednopartijskom sustavu, a visoki porezi na uvoz znače da još uvijek nema većine brandova na koje smo navikli u Europi. S obzirom na članstvo u ASEAN-u, lagano se otvaraju prema susjednim zemljama, ali još uvijek nema gužve i shopping ludila koji je zahvatilo većinu azijskih zemalja. Život je opušten i miran, a čak se i lokalci zezaju da PDR (People Democratic Republic) koji im stoji u imenu države zapravo znači Please Don't Rush. Nije rijetko vidjeti da netko kunja na radnom mjestu nakon ručka, čak se zalomi i mojim kolegama u pivovari.

Monks/Laos
Budistički redovnici (monks) su svakodnevica i bili su moja najveća fascinacija od prvog dana. Rado brbljaju s turistima jer tako vježbaju engleski. Redovnik se može postati i na neko kraće razdoblje (npr. nakon smrti člana obitelji), no svima je zajednička skoro pa obrijana glava, narančaste haljine, život u hramu. A hramovi, ili watovi kako ih nazivaju, su predivni, ima ih na svakom uglu i skoro uvijek su otvoreni i slobodni za posjete. U Vientianeu se posebno ističu That Luang, Phra Kaewi Wat Sisaket. U Sisaket sam više puta odlazila i ugodno ubijala vrijeme s pajdašima monkovima. I Buddha Park često nazivaju Wat Xieng Khuan iako zapravo nije riječ o hramu već o kompleksu betonskih kipova napravljenih 50-ih godina prošlog stoljeća. Ova zelena oaza sadrži više od 200 budističkih i hindu skulptura, okružena je rijekom Mekong i tropskim biljkama, gdje sam također više puta odlazila s podjednakim guštom.

Patuxay

Phra Kaew

Buddha Park Buddha Park
Buddha Park

That Luang

Najpoznatija turistička destinacija zemlje je Luang Prabang, manji grad nešto sjevernije čije je središte pod UNESCO zaštitom. Nevjerojatno ugodan, prepun simpatičnih restorana, lokala, i posebno kulturnih i prirodnih ljepota (nije ni čudo da su ga Judd Law i Siena Miller odabrali za svoje vjenčanje;). Posebno se ističu Kraljevska palača, tirkizno plavi Kuang Si vodopadi, sveta planina Phousi (naravno da je svi nazivaju Pussy Mountain :). Do vrha planine, s kojeg se pruža pogled na cijeli grad, vodi 328 stepenica. Usput ćete vidjeti nekoliko hramova i prekrasna stabla.

Luang Prabang

Uz Vientiane i Luang Prabang, treća nezaobilazna destinacija je Vang Vieng - nekadašnji backpackerski party raj poznat po tubingu (plutanje na ogromnim gumama), gdje su brojni turisti uživali u razuzdanom životu. No, kako su ti isti turisti često znali pretjerati te kako bi se zaštitila predivna priroda, 2012. godine uvedene su regulacije, fokus je prebačen na prirodne ljepote - predivne planine, rijeke, špilje, rižina polja i poznatu Blue Lagoon. Tako turisti danas uživaju u kajakingu, trekingu, biciklizmu, zip line & rock climbingu.

Kako sam ja većinu vremena bila s Laošanima, tako sam bila prinuđena jesti Lao hranu. Trebalo nam je neko vrijeme da se nađemo vezano za gablece. Oni naime jedu jako ljuto i puno mesa, i to tako da se ništa ne baca. Životinja se siječe od glave do repa i sve je za čas na tanjuru. Nikako se nisam mogla naviknuti na kokošje noge, prženu svinjsku kožu kao glavnu grickalicu, kocke od svinjske krvi (za koje sam pomislila da su čokoladne kocke pa ih naivno pomirisala, nakon čega sam ozbiljno požalila), razne insekte i ličinke. U ruralnim dijelovima, jedu se i krokodili, šišmiši, zmije. Moj najodvažniji trenutak su bili prženi skakavci i cvrčci. Kad ignoriraš pogled na nogice,hrskavi su i skroz ok. No, restorani s raznolikom i zanimljivom ponudom su svuda, a posebno je razvijena gastronomska ponuda u Vientianeu koji je prepun slatkih taverni, barova i slastičarnica.

Laos

S obzirom na to da je Beerlao jedna od najvećih kompanija u zemlji, sponzori su i organizatori brojnih evenata. Osim poznatih festivala zanimljivih posjetiteljima (Boat Race, That Luang), bili smo i na sjeveru Laosa gdje su se održavale Lao National Games. Mjesto radnje na granici s Kinom, a ja jedina strankinja na ovom spektaklu, koji je neki ludi miks Olimpijade i sletova. Osim ovog tradicionalnog eventa, imala sam sreću i da me je jedan od najbližih Lao kolega pozvao na svadbu. Obukli su me u tradicionalnu Lao svilu, pregovarali smo za mladu (koliko god daleko otišli, ipak se pronađe sličnost u običajima), otplesali Lao ples, pustili suzu i pozdravili se.

Boat Race Laos
 Boat Race

National Games Laos
Lao National Games

Svadba
Mogla bih vam napisati još puno stvari – kako su spori vozači i poprilično ne poštuju propise, kako obuku džempere kad temperatura padne na njima nevjerojatnih 20 stupnjeva, čude se meni koja sam stalno u kratkim rukavima i ispituju ima li u Hrvatskoj snijega, kako im je najnormalnije da se dečki šminkaju i oblače kao žene (ladyboys), kako nemaju srama pred mikrofonom jer valjda odmah iz rodilišta idu na karaoke. I finalno - kako su mi organizirali divnu oproštaljku, za koju sam ja slučajno saznala samo par sati ranije. Zaboravili su me, naime, pozvati.

Na kraju, puno toga iz Laosa će mi jako nedostajati. Ako vas put nanese u ovaj dio svijeta, toplo preporučujem ovu oazu divnih ljudi s bogatom tradicijom i predivnom prirodom.