PUTOVANJA

Dizajnerica Marija Kulušić vas vodi u Rim

Otkrijte što sve morate vidjeti u jednom od najljepših gradova svijeta

Marija Kulušić
Dugo sam odgađala posjet Rimu i nedavno sam se po prvi puta odlučila konačno ga posjetiti. Kao pravi turist, svoje vrijeme u Rimu sam iskoristila za posjet raznim znamenitostima, iako se svaka ulica i trg doimaju kao scena nekog filma ili muzejskog postava. Rimu nije potreban poseban uvod jer kada ga posjetite, sigurno vas neće razočarati te ćete vrlo vjerojatno, baš kao i ja, planirati skori povratak.

Prvo jutro u Rimu vidjeli smo Kalistove katakombe, jedne od najpoznatijih na svijetu, nastale u 2. stoljeću. Pod zemljom se, na četiri kata nalaze podzemne grobnice pokopanih kršćana, a i nekolicine papa. Kada bi se izmjerila površina svih uskih labirinta i tunela u kojima su izdubljeni grobovi, prešla bi sigurno 20 kilometara, no nama je za razgledavanje bilo dostupno oko 200 metara te nismo smjeli fotografirati. U unutrašnjosti je temperatura zimi i ljeti 15 stupnjeva, a broj pokopanih prelazi 500 000 ljudi. Zidovi su oslikani, ponegdje se čak nalaze skulpture, ali i obiteljske skupne grobnice imućnijih kršćana.

Marija Kulušić Rim
Zaputili smo se dalje prema bazilici sv. Pavla izvan zidina grada koja je jedna od četiri velike rimske bazilike te pod zaštitom Unesco-a. Veličanstveno pročelje, odnosno trijem ukrašen je kolonadom stupova, a u centru zelenog vrta se nalazi skulptura sv. Pavla. Na samom ulazu u baziliku su brončana vrata, a iza njih je opet more stupova kroz koje se provlači blaga svjetlost osvjetljavajući brojne zlatne mozaike. Posebno zanimljivi su medaljoni koji se nalaze uz gornje rubove prostorija na kojima su prikazi svih papa. Medaljoni se protežu duž cijele bazilike, a ostalo ih je još samo četiri prazna, što će biti kada se popune, ne znam, no navodno postoje razne teorije.

Puno sam vremena u Rimu provela upravo istražujući crkve i bazilike koje kriju razna blaga i doslovno su iza svakog ugla. Jedno od najvećih blaga nalazi se u crkvi sv. Petra u okovima i nikako je nemojte zaobići u posjetu Rimu. Mojsije - skulptura genijalnog Michelangela je riječima neopisiva i samo je svijetlo u toj crkvi, bez pretjerivanja, izgledalo čarobno.

Colosseum nas je iznenadio veličinom, no moram priznati kako nije ostavio toliko snažan dojam pošto sam već više puta posjetila amfiteatar u Puli koji mu je ravan ljepotom i sličan izgledom. Ono što okružuje Colosseum u potpunosti nam je dočaralo stari Rim, a tim putem došli smo do Kapitola ili Campidoglia (brda gdje je i nastao antički Rim), kojeg je u renesansi projektirao sam Michelangelo.

Ispod Campidoglia spustili smo se na Piazzu Venezia gdje je zavladala velika gužva i žamor na raznim jezicima. Na tom dijelu kao da se otvorio neki novi Rim, prepun ljudi i malih, šarmantih trgova te uskih uličica ispunjenih restoranima i slastičarnama. Većini ulica nisam zapamtila ime, ali važno je spomenuti glavnu ulicu kada je shopping u pitanju, a to je via del Corso koja vodi do trga - Piazza del Corso. Na ulici via del Corso svakako se ne smiju zaobići crkve jer ja sam bila iznenađena svakom novom u koju sam kročila. Svaka nova je još ljepša, uređenija, prepuna skulptura, mozaika i veličanstvenih svodova. Via Borgognona je ulica u kojoj smo također proveli mnogo vremena jer tamo se nalaze high street brandovi poput &other stories-a, COS-a, a i oni malo manje pristupačni poput Balenciage.

Marija Kulušić Rim
Mali predah smo kao pravi turisti uzeli zaustavivši se na popularnim Španjolskim stubama i trgu gdje je bilo teško pronaći mjesto jer se tamo okuplja možda najveći broj turista u Rimu. Za moj ukus je gužva zaista bila prevelika. U njihovoj blizini se nalazi veliki broj slastičarnica pa iako smo sladoled dobrano platili na popularnim lokacijama, nijednom se nismo razočarali, Talijani zaista imaju odličan sladoled.

Na putu prema Španjolskim stubama prošli smo pored poznate monumentalne Fontane di Trevi i nažalost nismo imali mogućnosti doživjeti njen potpuni izgled jer se trenutno detaljno restaurira većina kipova, a to će potrajati još narednih par mjeseci.

Iduće jutro krenuli smo prema vili (galeriji) Borghese u nadi da ćemo ipak pronaći svoju ulaznicu jer preko njihove web stranice ulaz u galeriju je bio rasprodan tjednima unaprijed. Nažalost, tako je bilo i na ulazu u galeriju, natpisi posvuda: rasprodane ulaznice. Borghese je zasigurno jedan od muzeja koji se trebaju posjetiti kada putujete u Rim, a raskošni vrtovi koji okružuju građevinu pružaju vam mogućnost da tamo provedete cijeli dan.

Pomalo razočarani krenuli smo prema centru grada, a na via del Corso dočekalo nas je malo iznenađenje: zaustavile su nas dvije djevojke i pozvale da uđemo posjetiti Series 2, izložbu modne kuće Louis Vuitton, na kojoj su izloženi primjerci unazad nekoliko sezona, otkad je genijalni Nicolas Ghesquiere na čelu kao dizajner. Izložba se proteže kroz par prostorija, ali je zanimljivo postavljena. Tako smo imali priliku vidjeti kako je izgledao backstage jedne revije i sve komade iz jedne kolekcije, zatim i majstoricu koja je izrađivala Louis Vuitton torbicu, modne dodatke i kovčege...

Odmorili smo se par ulica dalje u malom kafiću s odličnom kavom i krenuli na brdo Campidoglio u čuveni Kapitolski muzej s antičkom, srednjovjekovnom i renesansnom zbirkom umjetnina. Prepoznatljiva vučica s Romulom i Remom se čuva upravo ovdje, a na istom katu imali smo priliku vidjeti Berninijev prikaz Meduze te razne velikane poput Caravaggija, Rubensa, Guercina... Prostorije su izuzetno bogate mozaicima i gdje god smo bacili pogled oduševili bismo se.

Za sam kraj dana dok je još bilo sunca, ostavili smo posjet hramu Patheonu. Pantheon se nalazi na Piazza Rotondi koja je poput samog hrana kružnog tlocrta obrubljena starim restoranima i kafićima. Unutrašnjost Pantheona je zapanjujuća, bogata detaljima zlaćanih tonova, a posebice upečatljiv je svod, odnosno kupola s nanizanim kasetama.

Lutajući uskim ulicama u potrazi za hranom sjeli smo u malu tradicionalnu trattoriju Chianti, koja je ujedno vinarija i oduševili se odličnom hranom te možda najboljom pizzom koju sam ikad probala. Sutra smo opet vratili tamo na ručak.

Idući dan smo planirali posjetiti Vatikan pa smo krenuli rano ujutro očekujući dugačak red ispred vatikanskog muzeja, a tako je i bilo. Sat vremena smo čekali da bismo ušli u muzej i doživjeli neumorne prodavače koji su nam nudili ulaz u muzej preko reda za duplu cijenu itd. Vatikanski muzej je nešto što stvarno vrijedi vidjeti ako već dolazite u Rim. Zbirka koju sadrži je izuzetno bogata, upravo tu smo vidjeli mnoga djela velikana poput Rafaela i Michelangela. Osim slikarstva i skulpture, u muzeju se nalazi i velika zbirka zidnih tapiserija, knjiga, a same prostorije su vrijedne dužeg promatranja. Iznenadila me mala zbirka modernih umjetnika poput Matissa, Kandinskog, Chagalla, Dalija, Picassa, van Gogha, Gauguina...

No ono što nije moguće opisati riječima, a niti je dozvoljeno fotografirati je Sikstinska kapela. Michelangelov svod se naprosto mora doživjeti. Tišina koju zaštitari konstantno zahtijevaju olakšala nam je upiti svaki prizor i znam da ću se tamo uskoro vratiti.

Iz muzeja smo se spustili prema Trgu i bazilici sv. Petra i prošetali između niza kolonada. U baziliku nismo ulazili jer se red protezao duž cijelog trga po jakom popodnevnom suncu, a mi smo ionako bili ograničeni vremenom pa će pričekati idući posjet.

Marija Kulušić Rim Marija Kulušić Rim Marija Kulušić Rim Marija Kulušić Rim
Marija Kulušić Rim rim marija kulušić  rim marija kulušić

Nakon jutarnje kave idućeg dana krenuli smo prema malom gradu Orvietu nedaleko od Rima do kojeg se dolazi žičarom jer se nalazi na velikoj litici što mu daje poseban šarm. Izuzetno mali centar s uskim ulicama i tradicionalnim radnjama koje uglavnom nude delikatese i odlična vina te su upravo po vinu nadaleko poznati. Dojmljiva je srednjovjekovna katedrala, jednako lijepa izvana kao i iznutra iako je njena unutrašnjost u biti nedovršena. U Orvietu smo se našli za kršćanskog blagdana Tijelova, što je tu posebno svečano slavljeno jer je navodno upravo ovdje i nastao taj termin, a oni tu relikviju (krvavo platno) čuvaju i danas te nose u procesiji kroz čitav grad, a prate ih kostimirani srednjovjekovni vojnici, seljaci, sokolari, svirači... Cijeli grad je bio ukrašen cvijećem i vrpcama, a na ulicama žamor i smijeh svih prisutnih. Baš ono što smo trebali za kraj ovog kratkog, ali potpuno ispunjenog putovanja.