PUTOVANJA

Moj dizajn prodavat će se u cijelom svijetu

Dizajnerica Pavla Aleksić otkriva svoja iskustva iz Kine

Naša poznata mlada dizajnerica Pavla Aleksić početkom godine razveselila nas je odličnom informacijom da je postala šef dizajnerskog odjela u kompaniji koja proizvodi za Zaru, Mango i Promod... Prošlo je par mjeseci od te informacije, a naša Pavla se trenutno nalazi na svom novom radnom mjestu u Kini i donosi vam svoje dojmove, dio radne atmosfere i neke od najdražih trenutaka koji su obilježili njezin period u gradovima Hangzou, Šangaju i Nanjingu.

 

Nakon posjeta ruskoj prijestolnici i sudjelovanja na modnoj manifestaciji, moj put krenuo je za Kinu. U ova tri mjeseca bila sam smještena na tri lokacije, Hangzhou, Šangaj i Nanjing... Razlog mog odlaska bio je posao. Na poziv modne kompanije FCF apparel, koja se bavi OEM i ODM proizvodnjom ženske i dječje odjeće, došla sam prvo u Hangzhou, kojeg u Kini zovu rajem na zemlji. 

Moj posao je voditelj dizajnerskog odjela, što je bio veliki izazov za mene, jer mi je ovo prvi pravi posao, a već sam bila na mjestu voditelja. Kad sam stigla nisam znala što očekuju, tako da sam dala sve od sebe. Sam proces posla je veoma šarolik. Odrađivala sam po nekoliko različitih projekata istovremeno, kreirajući kolekcije za različite sezone i različite kontinente. Sve započinje ponudom klijenta koji zahtjeva određeni tip odjeće ili određenu sezonu. Rad započinjem na istraživanju estetike brenda i tržišta na kojem se prodaje. Zatim odradim po nekoliko stotina skica, iz kojih odaberem dio koji se ponudi klijentima. Nakon njihovog odabira, krećem u proizvodnju, kupnjom materijala i pozamanterije, te istovremeno radom s konstruktorima i krojačima. Nadzirem cijelu proizvodnju prvog modela, koji kasnije ide u drugi dio tvornice gdje se masovno proizvodi.

Kompanija je osnovana 2006. godine i trenutno zapošljava nešto više od 300 ljudi. Mjesečno proizvede 60 000 odjevnih predmeta. Rad ove kompanije fokusiran je na međunarodno tržište, što je jedan od razloga mog zaposlenja.

Svaki radni dan je drugačiji. Nekad dođem u ured i crtam po cijeli dan, nekad moram na put i susret s klijentima, drugi dan sam u konstrukcijama i šivanju... Svaki dan je ispunjen novim iskustvima. Na samom dolasku radila sam kolekciju za Zaru Women, zatim za 3 dječja ruska branda. Radila sam i za nizozemski brand We Fashion, te sam surađivala s dva australska i jednim američkim brendom. Nažalost, detalje kolekcija ne smijem otkrivati, ali sve što mogu reći je da su narudžbe za moj dizajn bile vrlo velike, i da će se odjeća prodavati u cijelom svijetu, a na nekim dijelovima svijeta prodaja je već počela. 

Kao voditelj dizajnerskog tima smatrala sam se odgovornom za sve, pa sam preuzela i mnogo drugih aktivnosti, poput fotografiranja, scenografije za snimanja, rad na web stranici...

Najdraže radno iskustvo bila mi je suradnja s nizozemskim brendom We Fashion, s kojim nisam bila upoznata ranije. Imala sam priliku sresti se s njihovim glavnim dizajnerom koji ima mnogo iskustva te zajedno razmjenjivati ideje, i naravno prodati dizajn koji sam pripremila za njih. 

Top 5 mjesta koja sam posjetila su He fang street, u kojoj možete pronaći predivne stare stvari. West Lake u Hangzhou, jedno od najpoznatijih mjesta u ovom djelu Kine, koje dolazi zajedno s ljubavnom legendom. Purple Mountain u Nanjingu, Museum of Massacre u Nanjingu te Hangzhou park.

Probala sam mnogo kineskih jela, a najneobičniji mi je zasigurno ma la tang. U Kini se svaki obrok dijeli i nikad ne naručuju samo za sebe tako da je stol prepun hrane, različitih okusa. U navedenom jelu svi kuhaju za stolom, dakle sve što je na stolu, od paste, mesa, morskih plodova, tofua, ptičjih jaja, mesnih okruglica, voća i povrća...Sve se kuha zajedno po želji, uz naravno nezaobilaznu rižu.

Najfinije jelo, koje jedem vrlo često u restoranima je Zhurou jiao tang jiang. U prijevodu, meso u karamel umaku sa sezamom. U Kini možete pronaći restorane i frizerske salone na svakom koraku, kao što kod nas možete pronaći caffe barove. U Kini je zaista rijetkost vidjeti kafić, a pogotovo da netko provodi vrijeme u njemu.

Najzanimljiviji restoran Naxie nian oduševio me na ulazu. Retro dizajn, zid sastavljen od starih kazetofona, i unikatne stolice od lijevanog metala...

Ovdje definitivno postoje velike kulturološke razlike, ali ne mogu reći da me bilo što šokiralo. Uvijek sam otvorena prema svemu i spremna prihvatiti novo u životu. Ljudi su vrlo dragi i ljubazni, i zaista su promijenili moje mišljenje koje sam imala prije dolaska u Kinu. Ranije sam vjerovala da je Kina zemlja gdje se mnogo radi i nema se vremena za odmor, gdje je sve strogo određeno... Ali ništa od toga nije istina. 

Kinezi su vrlo opušteni i romantični. Mnogo vremena provode pazeći na vlastiti izgled, svakodnevno odlaze u frizerske salone, na masaže i pedikuru. Razlike u običajima su velike, neke su me i nasmijale na početku. Oni vole podrignuti i pustiti vjetar vrlo često i glasno u svim prilikama, pogotovo za vrijeme jela, što znači da je obrok bio dobar... U Kini su ljubavne pjesme vrlo popularne, muškarci i žene ih obožavaju. U karaoke klubovima, koje možete vidjeti na svakom koraku, oni ne pjevaju samo za zabavu, kod njih su KTV poput malih dvorana gdje održavaju privatne koncerte... Također imaju i drugačije gledište na ljubav. Većina brakova u Kini, pa čak i kod vrlo mladih ljudi, od 23 godine nadalje, dogovorena je od strane njihovih roditelja. Mladi ljudi mnogo rade i nemaju vremena da pronađu partnera/partnericu. Oni vjeruju da se prvo treba vjenčati s osobom koja je dobrog srca i koja te poštuje,a nakon toga doći će i ljubav...

Promet je vrlo kaotičan ako putujete automobilom ili autobusom, ali podzemna i brzi vlakovi su najbolji izbor.

Shopping u Kini je bio možda najveći izazov za mene. Ako ste viši od kineskog prosjeka (160cm) teško ćete pronaći odjeću koja će vam pristajati. Ako želite kupiti odjeću u H&M-u ili Zari, cijene su više nego u Europi, dok su kineski high street brendovi, vrlo skupi. U Kini je odlično što ima mnogo malih trgovina s odličnom odjećom i prihvatljivim cijenama, ali ne smijete zaboraviti da uvijek morate pregovarati za još nižu cijenu. Većina Kineza svakodnevno kupuje preko interneta, a najpopularnija stranica za lokalno tržište je taobao, gdje možete pronaći apsolutno sve što vas zanima, a paket stigne za dva do tri dana, štedi vrijeme i novac.

Kina je zemlja koju zaista treba posjetiti. Od predivne arhitekture i povijesnih legendi, do glasnih ljudi i crvene boje. Buđenje s vatrometom, i odlazak na spavanje s istim... Kina je zemlja mogućnosti i ostvarenja snova.

Ono što me zaista oduševilo u Kini je povjerenje i poštivanje. Njima nisu potrebni papiri koji dokazuju da je netko ostvario uspjehe, da je položio stotine ispita, njima je važno da se dokažeš sad, u trenutku u kojem radiš, a ne što si bio prije. I uvijek gledaju osobu kroz rad, a ne rad kroz osobu.

 

Pavla Aleksić

photos: privatni album

 

Objavljeno: 09.05.2014. u 14:19

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p