LIFESTYLE

Radite od doma? Evo nekoliko savjeta kako potaknuti svoju produktivnost!

Znamo kako do poticajne radne atmosfere!

Pojavom pandemije koronavirusa naša poznata svakodnevica poprimila je neko sasvim novo lice. Tako su se sve omiljene aktivnosti preselile unutar naša četiri zida, od teretane, kozmetičkih salona, pa sve do omiljenog restorana, a veliki broj nas bio je prisiljen i svoj radna mjesta preseliti unutar udobnosti vlastitog doma. Mnogi su ideju rada od doma doživjeli kao olakotnu okolnost jer više nema ranog buđenja, trošenje vremena na odijevanje i uređivanje te sam odlazak i dolazak s posla, no koliko se to zapravo odražava na našu produktivnost? Rad od kuće ima svoje prednosti, ali i velike izazove, kojih postajemo svjesni tek nakon nekoliko tjedana samog rada. Odlučili smo porazgovarati s magistricom psihologije, Jelenom Zadro, čiji je interes područje organizacijske psihologije odnosno proučavanje i usmjeravanje ponašanja pojedinca u formalnoj organizacijskoj kulturi. Također, Jelena kontinuirano pruža psihološku podrušku građanima te educira javnost o važnosti mentalnog zdravlja koje je neophodno kako bismo se uspješno nosili s izazovima pandemije koronavirusa. Kako biste stvorili poticajno okruženje koje će pospješiti vašu koncentriranost na radne zadatke, Jelena je u nastavku izdvojila 8 savjeta za s(p)retan rad od kuće, stoga njoj prepuštam riječ...

Organizirajte radni prostor

Budući da radu od kuće nedostaje organizacijska struktura koja je karakteristična za rad u kompaniji, vaša samodisciplina predstavlja ključ kako tome doskočiti. Prema tome, prvi savjet je da u svome domu odaberete prostoriju koja će postati vaša radna soba, odvojena od ostatka vašeg životnog prostora. Ako nemate odvojenu prostoriju, možete svoj poslovni kutak kreirati u jednom uglu doma pri čemu koristite neki paravan ili policu za knjige kako bi se stvorila granica radnog i životnog prostora. Idealno, vaš radni kutak trebao bi sadržavati stol i stolicu gdje ćete uvijek raditi, pri čemu svakako izbjegavajte krevet. Taj kućni ured zatim kreirajte tako da djeluje poslovno odnosno da vas podsjeti da, iako ste doma, imate istu razinu odgovornosti jer se od vas i dalje očekuje maksimalna posvećenost poslu te izvrsni rezultati. Rad od kuće trebate doživljavati kao pravi posao, zato što to i jest.

Spremite se za posao

Nemojte u pidžami sjesti za računalo. Bez obzira na to što radite od doma, lakše ćete se posvetiti poslu ako se za njega spremite. Rad u pidžami ili trenirci zvuči primamljivo, no oblačenjem poslovnije odjeće podsjećate se da bi se trebali ponašati kao da ste na poslu. Isto tako, sastanke uživo i razgovore s kolegama zamijenili ste videopozivima i videokonferencijima, što je dodatan razlog za poslovnu odjeću. Stoga, istuširajte se i obucite kao što činite kada odlazite u ured.

Odredite radno vrijeme

Izuzetno je važno da, kao i u uredu, dogovorite i pridržavate se radnog vremena jer radom kod kuće vrlo lako može se izbrisati granica između privatnog i poslovnog. Potrebno je da stvorite vlastitu rutinu radnog vremena. Ona se treba sastojati od započinjanja i završavanja s radom od kuće svaki dan u isto vrijeme. Razmislite u koje doba dana ste najproduktivniji – rano ujutro ili poslije doručka. Odredite i kada ćete posao završiti. Ako timski obavljate određene zadatke, razgovarajte s nadređenim i kolegama kako biste se dogovorili kada tko radi i kada trebate biti dostupni. Tako ste stvorili svoje radno vrijeme kojeg se pridržavajte svaki radni dan.

Složite plan rada

Kao da ste na poslu u uredu, napravite svoju to-do listu. Napišite koje sve zadatke taj dan trebate obaviti, kada i kako. Pri tome pazite na rokove koje morate poštovati. Ako trenutno imate smanjen opseg rada, iskoristite vrijeme da riješite zaostatke ili se posvetite radu na nekim davno zacrtanim ciljevima. Na kraju dana pogledajte unatrag kako biste vidjeli što ste napravili!

Odredite vrijeme za pauze

Zamka koja se pri kućnome radu može javiti je rad bez stanki ili s previše stanki. Kako biste tome doskočili, planirajte svoje stanke. Na primjer, možete svaka dva sata napraviti pauzu od 10 minuta ili pratiti ritam rada i uzeti pauzu nakon obavljenog zadatka. Poželjno je da pauze odredite svakog dana u približno isto vrijeme kako biste stvorili osjećaj rutine i radne atmosfere. Navedene pauze nemojte provoditi za radnim stolom. Naprotiv, razgibajte se, izađite na balkon, pomazite kućnog ljubimca, šalite se s ukućanima i slično.

Ono o čemu uvijek trebate voditi računa je da, iako ste u udobnosti svog doma te nema vašeg šefa i kolega u blizini, ipak se nalazite na poslu te se nemojte prepustiti onim stvarima koje ne radite ni u uredu. Stoga, izbjegavajte besciljno pretraživanje interneta i društvenih mreža te previše privatne komunikacije. Deset minuta odmora lako se može pretvoriti u izgubljeni sat pri čemu će posao trpjeti.

Poštujte kraj radnog vremena

Problematična stavka kod kućnog rada može biti nemogućnost da se isključite nakon završetka radnog vremena. Inače, odlazak kući odnosno fizičko napuštanje ureda po završetku radnog vremena jasno predstavlja granicu između radnog i slobodnog vremena. Umjesto navedenog fizičkog akta napuštanja radnog dijela dana, možete uvesti psihološke granice između poslovnog i privatnog vremena. Na primjer, radno vrijeme možete završiti kratkim razgibavanjem. S druge strane, umjesto fizičkog dolaska u ured, dolazak u svoj kućni ured možete obilježiti kratkim ispijanjem kave ili čaja.

Po završetku radnog vremena, ugasite računalo i poslovni telefon te se posvetite sebi, obitelji i raznim aktivnostima. Morate biti disciplinirani i reći si „Sada je dosta, sutra ću nastaviti.“ Navedeno je izuzetno važno kako se posao ne bi protegnuo na cijeli dan te biste tako izgubili privatno vrijeme.

Uspostavite komunikaciju s kolegama

Za rad od kuće ključna je komunikacija s nadređenim i kolegama kako biste znali što se od vas traži. Potrebno je da komunikacija bude jasna i svakodnevna. Kada radite na poslu u uredu, komunikaciju s nadređenim i kolegama uzimamo zdravo za gotovo, no u slučaju rada od doma može doći do prekida komunikacije. Prekid komunikacije s nadređenim i kolegama može stvoriti osjećaj usamljenosti koji može dovesti do smanjenja motivacije i produktivnosti. Kako bi se borili protiv usamljenosti, s nadređenima i suradnicima uspostavite na primjer komunikaciju video vezom ili kreirajte poslovne grupe na mobitelu kako biste razgovarali o poslu.

Izvan radnog vremena, povežite se s kolegama putem društvenih mreža ili ih nazovite, čestitajte im važne datume, uspjehe i slično. Isto tako, umjesto dosadašnjih druženja s kolegama za vrijeme pauze za ručak, možete organizirati zajednički virtualan ručak ili kavu putem Skypea ili nekog drugog alata. Navedeno će održavati timski duh i produktivnost zaposlenika što će smanjiti osjećaj izoliranosti i usamljenosti, a unijet će i dozu zabave te ležernosti.

Posložite prioritete

Sastavite s ukućanima popis svih obaveza, od onih poslovnih preko brige za stare roditelje i pripremanja obroka pa do dječjih obaveza, ako imate djecu. Budući da je dan ograničen vremenski i prostorno, svakoj stavki na popisu dodijelite ime ukućana koji će tu obavezu izvršiti, vrijeme kada će ju izvršiti te mjesto. Također, može se dogoditi da se određene obaveze odvijaju istovremeno pa se tako virtualna nastava vaše djece može poklapati s vašim radnim vremenom. Tada se dogovorite oko glasnoće televizora te koristite slušalice ako ste u mogućnosti. Isto tako, napravite plan za njihove dane, odnosno koje aktivnosti će kada raditi te kada i na koji način će imati slobodno vrijeme.

Kako vas ne bi ometali u poslu, dogovorite zbog čega smiju doći do vas i tražiti vašu pomoć, a kada to nije potrebno. Točno navedite primjere hitnih situacija zbog kojih mogu slobodno doći. Ako imate mlađe školarce, odglumite scenu u kojoj vi radite, a oni dolaze tiho do vas, pokucaju na vrata ili kažu određenu dogovorenu šifru nakon koje ih vi pozovete k sebi. Ovisno o starosti vaše djece, ovisit će i vaša potrebna razina fleksibilnosti i raspodjele posla u kraće ili duže intervale.

Jelena Zadro

Objavljeno: 06.04.2020. u 09:33

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p