LIFESTYLE

Sat purgerskog koji nikad ne markiramo

Zagreb Facts - online duša Zagreba

Frajla, fakin, špreha, coprnjica, sve su to riječi koje su se koristile u starom purgerskom koji nekako kao da je sve više na izmaku snaga. Hodajući Dolcem, još uvijek se tu i tamo potkrade koja riječ starih zagrebačkih šmekera na koju ne reagiraju mnogi, jer danas, u obilju novih, modernijih izraza novih generacija, rijetki su ti koji im uopće i znaju značenje. Tradicija i sve blagodati starog zagrebačkog govora skrile su u neke stare škrinjice na tavanima naših baka.

Ako još niste čuli za 'Sat pugerskog' koji vas retrospektivno vraća u zagrabačku prošlost, ne znate što propuštate. Iskreno, kao osoba koja je Zagreb nastanila tek prije nešto više od 7 godine, ni sama nisam znala mnogo, do trenuka kad sam na faksu upoznala Matiju i Mateu Mitak, ponosne purgere koji od prvog dana izvlače na površinu stare, gotovo zaboravljene riječi, a kojima time ponovno udahnu život. Matija i Matea su rođaci koji su uspjeli probuditi nostalgiju među svojim sugrađanima i dotaknuti mnoga srca prebacujući šprehu sa starih zagrebačkih ulica na društvene mreže. Oni su lica iza projekta Zagreb Facts i 'krivci' za educiranje (ili podsjećanje) tisuće fanova koje su skupili na društvenim mrežama. Iako ih je u samom početku bilo troje, zbog privatnih i poslovnih obveza kolegice Tee Dujak, Matija i Matea ostali su solo i nisu ni sami svjesni što su uspjeli napraviti. 'Najte nam kaj zameriti', ali Matija i ja, sjeli smo na kavu i prisjetili se njihovih početaka.


Cijeli projekt drži temelje na Fakultetu političkih znanosti, gdje smo svi u sklopu jednog kolegija imali za zadatak osmisliti online brend koji će svakog dana informirati, educirati i zabaviti ljude svojim sadržajem.

''Mi smo bili inspirirani svakodnevnim govorom naših roditelja, baka i djedova i željeli smo se fokusirati na ciljanu skupinu ljudi, prenijeti na mlađe generacije trag starog Zagreba. To su bile povijesne činjenice, zagrebački riječnik, stare i nove fotke Zagreba koje smo kategorizirali i prezentirali na društvenim mrežama. Cilj nam je bio popularizirati zagrebačku povijest, govor i informirati ljude o tom jedinstvenom gradu u kojem žive, jer, mi koji živimo ovdje ne znamo gotovo ništa o gradu, a znamo previše o drugima. Globalizacijom previše dolazi do izražaja novi govor, anglizmi i posuđenice, a nema potrebe za tim kad je naš riječnik tako širok'', ispričao nam je Matija.


Danas broje više od 53.000 followera na Facebooku, više od 27.000 na Instagramu i koncept se očito svidio ljudima, jer svakim danom sve više rastu. Iako možda cijeli taj posao izgleda vrlo jednostavno, puno rada stoji iza jedne objave na društvenim mrežama. Potrebno se informirati se do najsitnijeg detalja, kontaktirati izvore, provjeriti činjenice, konstantno se educirati, sve kako bi jedan fact izbacili van. Ako u informaciju nisu sigurni, radije će je izostaviti nego plasirati.

''Naša je teorija 'if you doubt it, leave it out'. Za 'sat purgerskog' koristimo nekoliko knjiga iz kojih ispisujemo riječi, druge riječi su one kojih se sjetimo sami, a treći kada prolazimo gradom i u tramvaju čujemo da koriste neku riječ koju nismo još upotrijebili. A kada su u pitanju povijesne činjenice koje plasiramo, šaljemo upite ZET-u, Zagrebačkoj nadbiskupiji, turističkoj zajednici, određenim firmama, muzejima, ali najviše činjenice provjeravamo sami kada sate i sate provodimo u knjižnici. To zna trajati od nekoliko sati do nekoliko dana, za jednu objavu. Informacije su najbitnije, jer sadržaj je sam po sebi najbolji promotor stranice i na njega super fanovi reagiraju'', nastavlja objašnjavati Matija.



Iako su studenti većinom, nakon što bi dobili ocjenu, odustali od projekta, našim Zagreb Factovcima je ušlo u svakodnevnu rutinu istraživanje i nisu željeli odustati kako zbog toga što su ih ljudi dobro prihvatili, tako zbog toga što su i sami konstantno učili. U projekt su od samog početka do danas uložili minimalno novca. Gotovo sav sadržaj koji plasiraju je organski, bez ikakvih sponzorstava. Najveći ulog im je vrijeme koje ulažu u projekt, a zarada im je pohvala koju dobiju od ljudi te spoznaja da su prisjetili starije generacije, a mlade naučili nešto novo.

''Sat purgerskog dio je projekta koji smo uveli postepeno i ljudi su ga odlično prihvatili. U početku smo napisali riječ i objašnjenje iste, ali smo skužili da ljudi na taj način ne komuniciraju. Željeli smo potaknuti interakciju, pa danas objavimo riječ i stavimo je u kontekst rečenice, kako bi ljudi sami promislili o značenju riječi. Uvijek će se javiti netko od zaljubljenika u zagrebački govor u komentarima i objasniti značenje riječi. Poanta je da ljude zainteresira vijest i da je sami istraže. Nikad se ne zna, možda jednog dana objavimo i svoj riječnik.''


Iako ih još uvijek Turistička zajednica grada Zagreba nije prepoznala u smislu suradnje, Matija se i dalje nada da će na drugačiji i suvremeniji način uspjeti i turistima u Zagrebu dočarati sve čari ovog grada.

''Suradnje planiramo s tvrtkama, muzejima i bilo kakvim institucijama koje se vežu uz Zagreb i za koje smatramo da su zaslužili biti na stranici Zagreb Facts. Ne želimo uskočiti u suradnju s bilo kime, Turistička zajednica nas podržava, ali ako s vremenom od svih projekata mi ne zaslužimo dobiti poticaje i preći na novu razinu, ne znam tko zaslužuje. Onaj tko malo bolje pogleda svaku stavku na stranici, može osjetiti istinsku ljubav s kojom radimo i emociju u svakoj objavi.''


U prosincu 2016., Matija i Matea krenuli su korak dalje s cijelom pričom i lansirali na tržište maskice za mobitel sa starim zagrebačkim izrazima, a od travnja 2017., na ulicama Zagreba možemo vidjeti i šmekerske majice.

''Željeli smo na najmoderniji način uvrstiti zagrebački govor u svačiju svakodnevicu. Ljudima se očito svidjelo jer su ubrzo društvene mreže preplavile fotke naših fanova u našim majicama. Najveća sreća u cijeloj priči je upravo to da na jedan tako jednostavan i skroman način populariziramo te riječi i prilagođavamo mlađim skupinama. Zapravo smo obrisali prašinu s riječnika koji su duboko skriveni na nekim zaboravljenim policama i osuvremenili ih. Proširili iz online svijeta na ulice. Hodat ćete po gradu i prisjetiti nekog starog purgera, probuditi emociju ili naučiti nekog mlađeg nešto novo. Može li bolje?'', govori entuzijastično Matija.

Iz malog studentskog projekta nastala je velika priča. Priča kojoj je pokretač ljubav prema svom gradu i nepresušna želja za znanjem. Priča koja budi emociju i potiče promjene u korak sa svijetom u kojem živimo. Da nije Zagreb Factsa, kako bismo inače znali da je kristalni luster u zagrebačkoj katedrali došao iz kockarnice u Las Vegasu? Da, zbilja jest.

Foto: Zagreb Facts
Objavljeno: 30.12.2017. u 16:00

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p