FHR INSIDER

Seks više definitivno nije 'seksi': Ima li Victoria's Secret šanse za opstanak?

Tko još uopće kupuje u Victoria's Secretu i zašto?

Tko još priča o Victoria's Secretu osim kada je potrebno malo tračanja? Najpoznatiji lanac trgovina donjega rublja na svijetu broji nezapamćene gubitke od 2015., a sve mi se čini kako bi 2020. mogla biti njihov 'make it or brake it' trenutak!

Smiješno je uopće prisjetiti se trenutka kada sam prvi put došla u kontakt s brendom Victoria's Secret – i vjerujem da će osjećaj dijeliti mnogi. Prekrasne, super vitke, dugonoge žene nosile su minimalističko donje rublje u hiperseksualiziranim kampanjama i da se razumijemo, u svojim tinejdžerskim danima pušila sam svaki djeličak toga što sam vidjela. Iako znam da je bilo onih koje su ispred kompjutera vježbale svoj anđeoski hod u nadi da će jednoga dana možda nositi reviju, ja sam nestrpljivo iščekivala modnu reviju kako bih poput najveće babuskare mogla promatrati koja se nije dovoljno 'stesala' za show pa mi sada izgleda malo 'debelo' (tko prizna pola mu se prašta, kažu).

S vremenom je revija jednostavno postala spektakl gdje više nisi ni mogao vidjeti donje rublje već umjetničke instalacije na supermodelima, koje su izgledale stvarno predobro, a pratila ih je i fantastična glazba koja je baš u tom trenu bila ludo popularna. Svi smo mi imali svoje najdraže Anđelice, a zapravo nas većina nije ni prismrdila paru VS gaćica, a kamoli kojem poznatom push up grudnjaku. Ubrzamo li nekoliko godina unaprijed, ne poznajem ženu koja i dalje mašta o svom Victoria's Secret komadu odjeće i zapravo i kad je u prilici da nešto kupi, pored dućana samo prošeta. Kako se dogodilo da je toliko carstvo propalo u svega nekoliko godina? Odgovor je zapravo i suviše jednostavan!

@victoriassecret.de

 Priča kreće 1977. godine u Kaliforniji, kada Roy Raymond, američki biznismen, otvara prvi Victoria's Secret dućan. Raymond je smatrao kako je svim muškarcima, koliko i njemu, neugodno kupovati ženi donje rublje jer su dućani bili puni plastičnih komada s cvjetnim uzorkom i okolina nije bila 'pozivajuća' za muškarca. Upravo zato VS dućani izgledaju poput budoara, u ružičastoj boji, s orijentalnim draperijama, tamnim drvom i zamračenim svjetlima te s pregršt seksepilna donjeg rublja posvuda. I samo ime nosi sličnu konotaciju; inspiriran je bio Viktorijanskim dobom, koje je istovremeno sa sobom vuklo mnoge tajne. U to vrijeme je njegov koncept doista bio 'revolucionaran' i brzo je dobio pozitivne reakcije pa je nedugo nakon otvaranja prvog dućana otvorio još njih nekoliko i pokrenuo katalog.

@victoriassecret

Drastičan preokret u Victoria's Secretu kreće 1982. kada tvrtku preuzima Lex Wexner, kao dio njegovih L Brandsa u kojima je i danas. Tada je Wexner koncept preokrenuo naglavačke i odlučio stvoriti američku verziju tada popularnih europskih brendova poput La Perle, ali u jeftinijoj varijanti, čime bi donje rublje koje prati trendove bilo dostupno svima – kao i što je fokus tada prebačen s muškarca kao kupca, na ženu. Već do početka 90-ih Victoria's Secret je postao najveći brend donjega rublja u Americi s preko 350 dućana i prodajom koja je sezala preko milijardu dolara! 2006. su briljirali, sa Sharen Jester Turney na CEO poziciji, jer je katalog iz Playboya rubno pretvorila u Vogue, a prodaja je porasla za 70% na tada frapantnih 7,7 milijardi dolara. Iako je ona dala otkaz 2016. kada je već brend bio u popriličnoj banani, sve je više manje otišlo kvragu kada se u vođenje firme ozbiljnije upetljao upravo Wexner.

Ukratko, ukinuo je katalog i kupaće kostime, a Victoria's Secret podijelio na sekcije 'Lingerie', 'Beauty' i 'Pink', na čijem čelu su bili posebni direktori. U međuvremenu su se tu izmijenili mnogi ljudi, no činjenica da kaskaju za trendovima i nisu inkluzivni sasvim ih je pokopala. U vrijeme prvih braleta i sportskih grudnjaka, Victoria's Secret je i dalje prodavao isključivo push up grudnjake, a dok su se priključili povorci, već su bili nezanimljivi. Njihov je tržišni udio u svega 4 godine pao s 33% na 24%, pala je prodaja u svim sekcijama i kupci su se počeli žaliti na slabiju kvalitetu. Istovremeno, njihova modna revija počela je biti obasipana kritikama radi premalo raznolikosti prikazane na pisti, ali i činjenici da su svake godine modeli bili sve mršaviji!

@victoriassecret

Ed Razek tada nije dao otkaz (iako je trebao!), nego tek prije nekoliko tjedana, ali je unutar brenda već toliko trulo da je pitanje mogu li se iz toga izdići. Članovi uprave su pretežito muškarci koji se, baš poput Eda, nisu htjeli prilagoditi zeitgeistu, a nedavno je izašlo u javnost kako su povezani i s kontroverznim Jeffreyjem Epsteinom, radi kojega je brend uzeo odvjetnički tim ne bi li se istražilo je li doista dolazilo do seksualnih prijestupa u bilo kojem segmentu njihova poslovanja. S druge strane, tržište su počeli osvajati indie brendovi koji u fokus stavljaju pravu ženu, kao i udobnost prije seksepila, ono čemu moderna žena teži danas. Cijeloj priči ne ide u korist ni to što se celebrity ograđuju od njih, poput Kate Upton koja ih je otvoreno nazvala nebitnima te Karlie Kloss koja je iz brenda izašla jer nije bio dobar uzor za mlade.

Njihova parada kiča, nekoć doista komercijalno najzanimljivija modna revija na svijetu, jedan je od većih problema. U vremenu kada je u prvom planu osnaživanje žena i pokret #metoo, i dalje si dopuštaju da na piste stavljaju samo jedan tip žene koji je istovremeno totalno suprotan od prosječne žene. Nikome više nije napeto (okej, možda frajerima, ali neće oni nositi grudnjake) gledati još jedan prejako stisnuti push up grudnjak na Candice Swanepoel koja ushićeno maše u publiku – jer tko se doista s njom može poistovjetiti? Probali su mijenjati i lokacije showa, pa je tako bio održan u Francuskoj i u Kini, no jedino o čemu se tada pričalo je kako većina poznatih lica nije mogla sudjelovati na reviji, što je popratila i nevjerojatno loša gledanost; s nekadašnjih 5 i više milijuna gledatelja, prošle godine je spalo na 3!

@victoriassecret.de

 Za kraj treba spomenuti i prave žene i njihove interese koji ovdje nisu zastupljeni. Tko još uopće kupuje u Victoria's Secretu i zašto? Mogu zamisliti samo neke starije likove koji rublje kupuju svojim jedva punoljetnim djevojkama, što mi je totalno uznemirujuće, jer je cjelokupni allure koji u VS dućanima daju rubno šovinistički i seksistički. Victoria's Secret se usuđuje biti donje rublje za žene koje nije stvoreno za ženu, već za muškarca i prilagođeno njegovom pogledu. Odbili su biti plus size, odbili su poraditi na svojoj liniji za trudnice i mlade mame, jednako tako odbijaju napraviti grudnjake za žene koje su preboljele rak dojke iako se za to potpisivala i vrlo uspješna peticija. 

Nedavno su u javnost izašle statistike uspješnosti L Brandsa u drugom kvartalu 2019. – očekivano, Victoria's Secret i dalje podbacuje. Što u stvari oni više mogu napraviti da ovaj nekoć svjetski poznati brend ne postane samo dio sjećanja iz 90-ih?

@victoriassecret

Za početak, držati fige da će novi CEO John Mehas uspjeti napraviti rebranding koji će imati smisla – podjednako za Victoria's Secret koliko i za tržište danas. S obzirom na to da je brend doslovno dijametralno suprotan svemu čemu se danas teži, to neće biti nimalo lak zadatak... Ali razbijanje okova prošlosti te pružanje ruke pomirenja ženama moglo bi dobro proći proširi li se brend s nekoliko osviještenih žena koje će znati kako pristupiti sadašnjim, ali i budućim kupcima. Cijela parada oko Anđelica jednako tako ne smije biti ugašena ili zaboravljena preko noći, ali možda se može smatrati samo jednom divizijom brenda koji sada jednako prihvaća Ashley Graham koliko i Elsu Hosk. Ili ja stvarno razmišljam previše utopijski? Vrijeme će najbolje pokazati!

Foto: Instagram, Getty Images
Objavljeno: 30.08.2019. u 00:00

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p