MATEA MARTEK

Što je sve potrebno za organizaciju dobrog glazbenog festivala u Hrvatskoj?

Razgovor s mladim domaćim organizatorima Forestlanda
forestland
Za nekoliko dana, idiličnu će livadu u malom mjestašcu Brezje, u samom srcu Međimurja, ispuniti gomila dobro raspoloženih i zabave željnih mladih ljudi. Dotad obična i mirna livada pretvorit će se šumsku oazu elektronske glazbe, dok će dirigentsku palicu preuzeti Mahmut Orhan, Mark Otten, Jimmy Clash, DJ Insolate, Lawrance Apaga, MATRODA, DEKOVA, Radiology, Timo G i mnoga druga prepoznatljiva glazbena imena.

21. i 22. srpnja održat će se Forestland, domaći festival elektronske glazbe kojeg je renomirani portal Klubska scena proglasio najboljim hrvatskim EDM festivalom u 2016. Osim ove pohvale i vjetra u leđa, ono što je zanimljivo kod Forestlanda jest da je, suprotno većini festivala na obali, organizacija u potpunosti u rukama mlade domaće ekipe.

Mladi tim, umjesto da je krenuo linijom manjeg otpora i festival organizirao na unosnijoj jadranskoj obali, odlučio je život udahnuti i na razvoj potaknuti pomalo zanemareni dio kontinentalne Hrvatske. Kroz nekoliko godina rada i organizacije festivala sposobni su momci dokazali da se uspjeti može usprkos jakoj konkurenciji, a Forestland je ušao u svoju petu godinu održavanja. Počeli su od nule, vođeni istim interesima, ljubavlju prema glazbi, zabavi, ali i organizaciji te su pokazali kako uspjeti može i nešto moderno, drugačije i mladenačko a, kako kažu, neće stati dok i u Međimurju ne osvane koji Zimmer Frei natpis. Dok se na livadi u Brezju vrše zadnje pripreme, poželjeli smo čuti koju insajdersku informaciju, doznati kako zapravo izgleda organizacija festivala na domaćem tlu i koliko je projekt kompleksan, stoga smo porazgovarali s jednim od organizatora, Krešimirom Biškupom, mladim ekonomistom i stručnjakom za odnose s javnošću.

Krešimir Biškup

Krešimir Biškup

Za početak, otkrijte nam tko stoji iza "najboljeg hrvatskog EDM festivala" i kako ste se uopće spojili u ovom pothvatu?

Pa iskreno, nemam vam puno toga za otkriti. Forestland je festival koji je nastao iz prijateljstva, sličnih interesa, ljubavi prema glazbi, zabavi, organizaciji... U početku se rodila ideja, uopće više ni ne znamo od koga točno, ali bila je priča da bi se mogli spojiti interesi i napraviti event, party, koncert. Eto, pet godina kasnije možemo reći da smo počeli iz nule, a danas nam dolaze velike svjetske i regionalne zvijezde. Volimo reći da ćemo pobijediti kad vidimo na prvoj kući natpis “Zimmer Frei”. Možda to zvuči banalno, ali ogromna je razlika između organizacije događaja na Jadranu, pa i u Zagrebu, naspram Međimurja. Prednost nam je ta što ljeti ima puno turista u tranzitu prema moru, a naš je cilj da skrenemo samo nekoliko postotaka i napravimo festival za desetke tisuća.


Koje ste onda potencijale vidjeli u organizaciji festivala baš na ovoj lokaciji, daleko od festivalski tipične jadranske obale?

Koliko je to zahtjevno, toliko je i – zahtjevnije. Dalmacija ima veliku prednost, turisti dolaze po “inerciji” i puno je lakše napraviti bilo što. No kod nas se pojavila želja, krenuli smo raditi na neke vlastite mišiće, razmišljati, kombinirati i graditi. Međimurje je zanimljiva lokacija, preko tri milijuna turista prođe u tranzitu, nalazimo se u središtu između Beča, Budimpešte, Zagreba i Ljubljane, pa iz Zagreba ste u Čakovcu i na Forestu za nekih 50-ak minuta. Lokacija nam je idealna, predivna livada okružena šumom, potočićima, blizu je jezero, ali i potrebna logistika. Za svaki festival imamo čak šest agregata, dovlačimo preko 500m cijevi za pitku vodu, organiziramo apsolutno svu logistiku kako partijanerima ne bi ništa nedostajalo...

Koje zahtjeve lokacija uopće mora zadovoljiti kako bi se na njoj održao događaj ovakvog tipa? Na što sve treba misliti kod biranja idealne lokacije?

Idealna lokacija mora imati zadovoljavajući pristup, blizinu veće ceste, nivelaciju tla, znači mora biti prilično ravno, zanimljiva konfiguracija kako bi mogli imati više pozornica... I lokaciju moraš voljeti, ne možeš jednostavno raditi na zadovoljavajućoj lokaciji festival ako ne vjeruješ u to, to je moj moto. Vjeruj i lako ti je raditi, a mi svi vjerujemo u Forestland.

forestland
forestland
forestland
Kako su podijeljene uloge u timu?

Tim nam je stvarno raznovrstan i bez toga ne bi mogli raditi. Imamo osobe zadužene za ugostiteljstvo, marketing, prodaju, ticketing (razvili smo sami svoj sustav prodaje ulaznica!), logistiku... Forestland svake godine nastane u samo 7 dana, a potom u samo 3 dana sve se miče i ostaju jedino naši rasplesani tragovi u zemlji. Saša je i DJ i zadužen je za booking, dizajn, Nikola ima logistiku, ulaznice, sve programski, Boris rješava svu papirologiju, administraciju, ugostiteljstvo, ljude, predsjednik je udruge, Matija i Ivan logistiku, sponzore, organizaciju, ja sam zadužen za marketing, komunikaciju... Svatko ima svoju ulogu, bez i jednog od nas to više ne bi bilo to. Ovo gore su samo neki zadaci, možda zvuči jednostavno ali zamislite da imate 50 DJ-a i svima morate organizirati prijevoz, smještaj, svatko ima svoj rider, želje, zahtjeve, playere, opremu, nije to lako, nipošto.

Mnogo je festivala na hrvatskom tlu, no ne i mnogo onih u domaćoj organizaciji. Kako se uopće rodila ideja o pokretanju EDM festivala, što vas je na to potaknulo?

Iskreno – Ultra i Tomorrowland. Dečki su u početku bili veliki fanovi elektronske glazbe, pa je i to pomoglo. No, prve godine kad je došla Ultra u Split smo shvatili da i mi možemo nešto raditi i evo nas, pet godina kasnije stvarno uživamo u ovom. U samom Međimurju nema puno festivala, barem ne naše veličine. Kad gledamo razinu države, stranci drže dosta toga po Jadranu, a kod nas prevladavaju tradicionalni tipovi festivala pretežito u organizaciji lokalnih jedinica uprave. Naš cilj je pokazati da može uspjeti i nešto moderno, drugačije, mladenački. Odlično nam je kad vidimo “starije” partijanere, one koji su 80-ih izlazili u nekad kultna mjesta, a sad dolaze kod nas pogledati kako se to radi i stvarno uživaju!

Imate li kojeg uzora sa svjetske scene kad je riječ o produkciji?


Imamo nekih smjerova, svatko od nas ima neke favorite, Tomorrowland, razne Ultre, meni osobno jako je drag koncept koji gaji Burning Man i na to i ciljam – sve se gradi i sve nestaje, pa hajdemo ispočetka. Sam uzor nemamo, pokušavamo biti svoji u produkciji. Kombiniramo, improviziramo, osmišljavamo vizualno i pokušavamo biti "svoji".

forestland
forestland
Za one kojima je organizacija festivala apstraktni pojam, otkrijte kako izgleda proces pripreme festivala - koje su najbitnije stavke, odnosno od čega počinjete, što sve treba imati na umu, koliko traje organiziranje, koliko se rano mora početi s pripremom prije samog održavanja festivala, dozvole, ozvučenje, sigurnost...?


Pa, počinjemo sa zatvaranjem prethodne godine. Možda neki misle da se festival radi koji tjedan prije, ali to je apsolutno krivo. Kako završi jedan, tako počinje organizacija drugog. Festival se gradi 12 mjeseci, traje 2, 3, 4 dana i onda ponovo započinješ s novom pričom, opet iz početka. Najkraće traje izgradnja na samoj lokaciji, nekih 7 dana. Najduže traju pripreme, nešto kraće od 12 mjeseci. Bitno je misliti na apsolutno sve, od susjeda, do sigurnosti publike na festivalu, ugostiteljstva, logistike, struje, vode, imamo odličnu suradnju s timovima policije i hitne, u četiri godine nismo imali ni jedan ozbiljan incident. Dvije stvari nas vesele najviše – kad policija i hitna nemaju posla nego i oni uživaju u našoj produkciji. Ajde, veselit će nas i još jedna stvar, kad na prvoj kući do festivala osvanu natpisi “CAMP” i “Zimmer Frei”. Onda ćemo znati da smo uspjeli u potpunosti.

Kako izgleda proces bookinga izvođača i prema kojim kriterijima birate one koji će nastupati na Forestlandu? Kako 'hendlate' raidere izvođača - što one s tehničkim uvjetima, što osobne, mora li se baš sve ispuniti?

Svake godine interno razmišljamo, ocjenjujemo i procjenjujemo izvođače prošlih godina, imamo jako puno prijatelja koji zajedno s nama rastu i koje pratimo. Bitno nam je da DJ-i, prijatelji, izvođači rade i na sebi i razmišljaju da gradimo nešto zajedno. Znači, završetkom i rekapitulacijom prethodnog festivala kontaktiramo booking agencije, izvođače, pričamo o tome što želimo, u kojem smjeru želimo ići, što možemo napraviti i tako gradimo glazbenu priču. Ove godine nam se pridružila na sceni i Insolate, hrvatska DJ-ica koja je nastupala u prestižnom Berghainu, tu je Mahmut Orhan s hitovima s više stotina milijuna pogleda, pa velik broj naših regionalnih DJ-a, ali i ekipe iz Austrije, imali smo DJ-a iz Mexica, Kanade, Francuske... Ove godine smo fokusirani na Amsterdamski house i techno stil. Sami rideri nisu problem, DJ-i su tu najjednostavniji, gotovo svi žele najnoviju opremu, dva playera, mixete, rijetko tko ima neki poseban tehnički zahtjev. Osobne želje također nisu problem, većina kad stigne shvati da smo svi opušteni, da se svi zabavljamo i dobro provodimo. Posebno su mi u sjećanju ostali Sick Individuals, dvojac iz 2015., koji je ostao s nama do dugo u noć, družili se s fanovima, pričali, zezali i zabavljali.

Koliko osoba otprilike radi na samom događanju - od popratnih sadržaja preko securityja do tehničara?

U organizaciji nas je šest, imamo još barem toliko osoba u užem krugu, nekih 70 osoba u logistici, ugostiteljstvu, na ulazima, tu je preko 50 zaštitara, desetak tehničara za zvuk, rasvjetu, imamo tri pozornice.... Oko 150 ljudi radi, volontira ili sudjeluje u samoj organizaciji. A pri gradnji festivala sudjeluju svi koje znamo, svi pomažu!

Koja vam je kao organizatorima najteža stavka u podizanju festivala na noge? S čim ste konkretno imali najviše posla?

Osobno mi je najteži trenutak prije nego festival počne, kad čekamo prve ljude. Svake godine nam se količina samog posla smanjuje, no još uvijek puno posla zadaje ugostiteljstvo, pa organizacija DJ-a, što je definitivno najteži faktor. Radimo i u kontaktu smo s 50 – 70 DJ-eva, a svaki od njih ima želja, razmišljanja i stavova. Nekad je i najteža stvar naći zajednički jezik. Mislim da mjesec u kojem se nismo posvađali je bio neproduktivan, u svađi, raspravi pokazujemo da nam je stalo i tako možemo naći zajednički neki jezik, razmijenit mišljenje i izbaciti frustracije i probleme. Uvijek nešto dobro proizađe iz svake rasprave.

forestland
forestland
Koliko je financijski isplativo organizirati glazbeni festival u Hrvatskoj?

Došli smo do petog festivala, samostalno radimo, nezavisni smo, trudimo se, ali imamo i pomoć apsolutno cijele zajednice. Super nam je što su nas lokalno prepoznali prijatelji iz mjesta, grada, županije, lokalnih poduzeća, posjetitelji... Radimo, ali nismo ni blizu da možemo samo to raditi. Bilo bi idealno da jednom Forestland bude festival koji se organizira cijelu godinu i da samo to radimo. To su možda neke naše intimne želje.

Ponovno s aspekta vas kao organizatora - koji vam je najbolji trenutak festivala, na što ste najponosniji?

Tisuće i tisuće zadovoljnih ljudi za i nakon samog festivala. Nema boljeg nego kad te ljudi pohvale, kad svi vrište, skaču i plešu cijelu noć. Jednom kad sve završi, kad se emocije slegnu najljepše je sjest, pogledati i reći, "odličan posao, hajdemo opet raditi!"

Koliko su bitni popratni sadržaju na festivalu poput Forestlanda? Može li se danas bez istih i što donosi Forestland ove godine u ovoj domeni?

Popratni sadržaji su iznimno bitni, no u svemu smatramo da ljudi ponekad i ne žele da ih se maltretira. Jedni su došli slušati svojeg omiljenog DJ-a, drugi pogledati što se tu radi, treći plesati dva dana, četvrti zbog atraktivnosti... Mi smo pripremili ponovo dva bazena, ove godine gradimo plažu i beach bar na pijesku, bonbon dolazi sa Greypovima, pripremamo razne atrakcije, a možemo reći da smo imali i upit jednog cirkusa, odnosno lunaparka da dođu. Nije nam se učinilo baš primjerenim.

Za koje ste se promotivne aktivnosti odlučili, tj. koje su one koje ste smatrali najprikladnijima? Jesu li i dalje klasični oblici promocije poput plakata, uz online alate, bitni, ili mislite da se fokusirati danas mora na influencere i društvene mreže?

Plakati su bitni, ljudi još uvijek nekako više cijene kad vide plakat nego oglas na fejsu. Imamo neku kombinaciju online i offline komunikacije, prisutni smo na odabranim lokacijama na jumbo plakatima, radimo video produkciju, najavne spotove, Facebook i Instagram oglase... Influenceri su bitni, naravno ako pokrivaju target. Osobno smatram da neki buzz i viralni product placement koji je spontan, simpatičan i atraktivan puno više znači od oglasa s influencerom. Ljudi kuže priču i ako je tip promocije primjeren proizvodu koji oglašavaš to će i više cijeniti. Društvene mreže su iznimno bitne, mi smo najprisutniji na Instagramu i Facebooku, ali ni ostale nam nisu strane.

forestland
Što ste od prvog izdanja Forestlanda do danas naučili kao organizatori? Smijete li se danas nekim početničkim greškama?

Naučili smo kako organizirati festival. Vjerujemo da bi mogli s hrvatskim iskustvom organizacije festivala uspjeti napraviti isti gotovo svuda u svijetu. Početničkih grešaka ima, naravno. Jedne godine nam se agregat ugasio, panika je bila, zvali smo servisere, nitko nije znao što se dešava dok netko nije pogledao tank s naftom koje jednostavno nije bilo. Naime, pokvario se pokazivač količine goriva i pokazivao je pun tank.

Koje sve novosti ove godine donosi Forestland, čime ćete nas sve radovati?

Forestland ove godine traje dva dana, glazba traje od petka u podne do nedjelje u podne, odvija se na tri pozornice, Forestland, Forestroom i Beach. Izgradili smo dva bazena, imamo wine&rakiaj court, bonbon chill&charge zone na preko 200m2, odlučili smo preko dana raditi na opuštanju i punjenju baterija, doslovno i preneseno. Posebno smo sretni što dolazi Mahmut Orhan iz Turske, naša Insolate iz Osijeka, stvarno puno prijatelja DJ-a i producenata iz Slovenije, ekipa iz Amsterdama, DJ iz Italije, Austrije, Bosne i Hercegovine, stvarno volimo povezivati različite svjetove i priče.

Koji su planovi za dalje, kako planirate razvijati festival?


Otkrit ćemo vam u 2018. Forestland raste i razvija se, pomaknuli smo termin za neka tri tjedna, pa najiskrenije vam možemo sve reći negdje oko rujna!


Svoje ulaznice za Forestland možete kupiti putem online sustava www.ticket2go.hr.



Foto: Klemen Stular
Objavljeno: 19.07.2017. u 10:45

VIDEO

VEZANE VIJESTI

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p