LIFESTYLE

Znate li da postoje vježbe s kojima možete trenirati svoj optimizam?

Tu smo #jednizadruge, no ne zaboravite i na sebe!

Koliko je prekrasan osjećaj kada te ujutro probudi zvuk alarma? Rečenica koju nisam mislila da ću ikada izgovoriti postala je moja, a sigurna sam i vaša stvarnost. Bezbrižan i dubok san ovih dana je luksuz za pojedine, dok velikoj većini nas želudac proradi i na malo jači zvuk vjetra. Kao da pandemija koronavirusa nije bila dovoljno zastrašujuća, jučerašnji razorni potres i neprestano podrhtavanja tla utjeralo je srah u kosti i onim najhrabrijima. Velika većina nas uspjela je u svega nekoliko minuta skupiti gotovo cijeli život u jednu torbu te sa strepnjom stajati ispred vlastitog doma, zabrinuto se pitati što će biti sljedeće?

Kada bi me netko pitao kako se trenutno osjećam, zaista ne znam kakav bi bio moj odgovor. Jako je teško uopće objasniti taj emotivni vrtuljak, na kojem se sigurno ne vrtim sama. Osjećaji straha, tuge, nesigurnosti, ali i ponosa i zajedništva neprestano se izmjenjuju. Kako je moguće da su se naši životi toliko drastično promijenili u tako kratkom vremenu te sada nalikuju na filmski scenarij i to onaj u kojem redatelj jednostavno ne zna kako učiniti radnju zanimljivom, pa samo nadodaje katastrofe? U moru loših vijesti, kojima se svakodnevno hranimo, optimizam kao takav postao je totalno strani pojam, no jeste li znali da svoju nadu u bolje sutra zapravo možete i vježbati?

Baš kao što treniramo svoje tijelo, jednako tako možemo pristupiti i svom mentalnom zdravlju, stoga sam odlučila porazgovarati s magistricom psihologije, Jelenom Zadro, o tome kako zapravo vježbati optimizam? Jelena osim što je po struci magistra psihologije, također se ovom znanosti bavi praktično cijeli život, a u proteklom razdoblju surađivala je na mnogim projektima, pružala psihološku podršku građanima te kroz kontinuiranu suradnju s Centrom za mlade Grada Zagreba educirala javnost o važnosti mentalnog zdravlja:"Istraživanja pokazuju da stres može oslabiti imunološki sustav, ali i da ga optimizam može ojačati. Optimizam možemo definirati kao opće pozitivno očekivanje od budućnosti, pa tako intervencije za osnaživanje optimizma koriste različite pristupe, koji se uglavnom temelje na razvijanju budućih ciljeva i često na tehnici vizualizacije, tj. zamišljanja, najbolje buduće verzije sebe (eng. best possible self)." - objašnjava Jelena.

Tako možete zamisliti sebe u budućnosti, nakon što je sve što se trebalo dogoditi završilo najbolje što može. Zamišljajte svoje buduće osobine, odnose, uspjehe i načine njihovog ostvarivanja, koristeći rečenice poput 'u budućnosti ću raditi/biti...' te ih složite u povezanu priču:"Odličan primjer vizualizacije je 'U budućnosti, kada prođu potresi i pandemija, ja ću naći vrijeme za vidjeti svoje prijatelje. Kad se sve opet normalizira, ja ću dva puta tjedno ići u poslijepodnevnu šetnju sa svojim djetetom/suprugom. Kad sve prođe, ja ću biti organizirana i brže ću rješavati poslovne obaveze, zato ću biti učinkovitija i neću trebati kod kuće dovršavati zadatke. Kad sve prođe, ja ću biti zadovoljna osoba jer ću znati da smo odgovorno prošli kroz ružan period i dobro se brinuli jedni o drugima.'-govori Jelena.

Također sljedeći navedeni primjer, u nastavku smo izdvojili i druge sjajne vježbe Zagrebačkog psihološkog društva s kojima u bilo kojem trenutku možete vježbati optimizam:

1. U prvoj vježbi prisjetite se nekih ljudi koji su vam bili podrška, koji su vam bili uzor u životu. Razmislite i osvijestite koje kvalitete ta osoba ima? Što je to čime vas ona impresionira ili nadahnjuje, čini da se osjećate sigurno kada ste u njenoj blizini? Povedite tu osobu sa sobom u svoj dan ili ju dozovite u stresnoj situaciji u kojoj ste se zatekli. Zamislite što bi ta osoba donijela u tu situaciju, što bi napravila, što bi vam rekla kao podršku? Zamislite što bi ta osoba napravila da je na vašem mjestu. Iskoristite savjete, mudrosti i sve što vam ta osoba daje i nudi ili bi vam ponudila da pomognete sebi kada vam je teško.

2. Sljedeća vježba zove se "Pohvalite sebe na kraju dana". Na kraju dana, u opuštajućem okruženju, prođite ponovo kroz svoj dan, kroz zadatke i aktivnosti koje ste taj dan imali, iskustva koja ste doživjeli i situacije u kojima ste se zatekli. Izdvojite barem tri stvari u kojima ste bili zadovoljni sobom i onim što ste napravili. Podsjetite se da to ne moraju biti neke jako velike stvari i životni projekti. Dovoljno je i nešto poput: „Zadovoljna sam ručkom koji sam skuhala.“, „Volim što sam odgodila zadnju obavezu, puno toga sam već obavila.“, „Zadovoljna sam kako sam mirno ostala pri svom NE unatoč silnom moljakanju klinca.“, „Drago mi je što sam odvojila pola sata za uživanje u svom cvijeću i suncu, duša mi se malo odmorila.“. Ova vježba će moguće imati snažniji efekt ako uključimo i naše ukućane, osobito djecu, ili je podijelimo s nama bliskim osobama. Kada stvari izgovorimo naglas, one nekako kao da postanu stvarnije i možda lakše povjerujemo da su zaista važne. Povezujemo se s drugima i stvaramo prilike za međusobno bolje upoznavanje.


3. Vježba „Napišite na papir deset lijepih doživljaja iz svojeg života“. Ne morate ih potpuno opisati, samo ih naznačite. Odaberite zatim jedan, zatvorite oči, opustite se i pokušajte ga ponovo proživjeti. Ako želite, podijelite svoj doživljaj s članovima obitelji i prijateljima i potaknite ih da vam prepričaju svoj. Da biste pojačali utjecaj vježbe, možete pustiti glazbu koju nekako vezujete uz taj događaj, skuhati hranu ili napraviti piće. Za djecu možete modificirati vježbu tako da događaj nacrtaju ili modeliraju plastelinom.

4. I za kraj, budući da je i tijelu potreban odmor, ako vas je strah spavati istovremeno kada spavaju i drugi ukućani, možete se dogovoriti da spavate u smjenama kako biste osigurali određenu razinu kontrole, na način da će vas budna osoba probuditi ukoliko bude potrebno. Ne zaboravite da san i optimizam, jačaju organizam!

Koliko god situacija bila stresna i mentalno iscrpljujuća, ne zaboravite voditi računa o sebi kako biste mogli i dalje pomagati dragim ljudima oko sebe!

Objavljeno: 23.03.2020. u 14:35

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p