SVJETSKA MODA

Hoće li američka moda postati još jednom žrtvom Donalda Trumpa?

Grgo Zečić piše o jednom dizajneru kao spasitelju američke mode!

Ako bi kratku modnu povijest krenuli prepričavati služeći se junacima grčke mitologije, onda je američki dizajner Tom Ford bez sumnje kralj Midas, odnosno onaj koji sve što dotakne pretvara u zlato. Ford je na platformi talijanske modne kuće Gucci tih davnih 90-ih demonstrirao svu moć tada apstraktnog termina “kreativni direktor”. Naime, iako je danas posve uobičajeno čitati o kreativnim direktorima na čelu brendova, takva titula je u Fordovo vrijeme bila svojevrsno svetogrđe. Dizajneri su bili dizajneri, a prodavači prodavači.

Ford je jednim potezom ujedinio poslove koji su inače bili strogo razgranati. Što bi Amerikanci rekli, Ford je spojio “art & commerce”, stoga nije čudo što je krovna udruga američke mode, CFDA, odlučila ovog proljeća postaviti upravo njega na mjesto predsjednika. Tjedan mode u New York već se godinama bori s cijelim nizom problema. Sumanuti revijski raspored u trajanju od čak devet dana, egzodus dizajnera na europske piste i basnoslovne cifre koje su potrebne za organiziranje revije u gradu koji je financijsko središte mode, nagrizle su isti onaj New York koji se nekad ponosio prvacima kao što su Helmut Lang ili u novijoj povijesti Raf Simons za Calvin Klein.

Raf Simons, Designer of the Year award i Oliver Sim na dodijeli The Fashion Awards 2017.

Upravo je dramatični razvod između avangardnog belgijskog dizajnera Rafa Simonsa i kuće Calvin Klein kao simbola američke mode izazvala svojevrsnu kulminaciju problema zvanog tjedan mode u New Yorku. Moda je u Americi strogo kapitalistički kontrolirana. Dizajneri ne odgovaraju svojoj publici već odborima direktora i investitorima koji prihvaćaju isključivo brzi preokret svog ulaganja. Haideru Ackermannu je trebalo preko deset godina konstantnog izlaganja u Parizu da bi pridobio pažnju i lovorike modne javnosti, ali New York od svakog dizajnera traži uspjeh preko noći. Ne treba čuditi da je takva atmosfera pojela brendove kao što su Hood by Air i Public School. Mladi Altuzarra već je odavno pobjegao u Pariz, dok Alexander Wang više ne prikazuje klasični pret-a-porter.

Ako itko poznaje financijsku zvijer New Yorka onda je to Ford koji je svojom beauty linijom pokorio svijet zahvaljujući američkom gigantu Estée Laduree. Kao uspješnom biznismenu, njemu su itekako poznati sastanci s financijašima koji traže konkretne rezultate. Trik kod Forda, taj njegov Midas dodir, je taj što jednako dobro komunicira sa širom publikom i tvrdoglavim investitorima. Njegov prvi potez na čelu CFDA-a bio je sasvim logičan i dugo očekivan; srezao je trajanje revija u New Yorku. Za iduću sezonu, proljeće – ljeto 2020, kolekcije kreću s prikazivanjem 6. rujna i traju svega do 11. rujna. Ford je doslovno izrezao tri nepotrebna dana i ujedinio New York u šest konkretnih dana revija. Usporedbe radi, jedan Milano s legendarnim kućama koje diktiraju trendove kao što su Prada, Versace, Bottega Veneta, Giorgio Armani, Gucci, Fendi i Marni traje svega četiri i pol dana. Pitanje je što je još Ford skuhao u svojoj prvoj sezoni kao okrunjeni vladar američkog modnog carstva?

Pyer Moss Fall 2016., New York Fashion Week

Prije svega je vidljivo da su izvrsni termini održavanja revija pruženi novim nadama New Yorka za kojima luduje Instagram generacija. Tako su u udarnim večernjim satima na rasporedu Brandon Maxwell, bliski suradnik Lady Gage i jedini američki talent nove generacije čije haljine za crveni tepih ne izgledaju kao apsurdne krinoline na princeze ili pak Pyer Moss, najslavniji aktivist među dizajnerima koji svaku reviju transformira u političku izjavu, a u stopu ga prate fanovi kao što su Beyoncé i Janet Jackson. Svakako ne treba izostaviti imena kao što su Linder, Vaquera, Eckhaus Latta, Luar i Batsheva koji simboliziraju novu snagu New Yorka kojima se istinski treba posvetiti pažnja.

Od velikih igrača svoju utvrdu još uvijek čuvaju Ralph Lauren, Michael Kors, Marc Jacobs, ali i Proenza Schouler te svima omiljeni The Row. Najveći povratnik, kao i adut revija u New Yorku svakako je Vera Wang koja pune tri godine nije prikazala reviju. U službenom dijelu programa The New York Times proslavit će Billa Cunninghama, DKNY slavi čak 30 godina od lansiranja, a u Lincoln Centru se organizira poseban memorijal za kultnog stilista kose Oribea koji je preminuo u prosincu prošle godine. Ne treba sumnjati da će cijeli niz dizajnera organizirati svoje after partyje po kojima je New York poznat jer niti jedno mjesto na svijetu ne voli pomodne noćne izlaske kao Manhattan, ali Ford i CFDA kao da su strategijski postavili raspored koji svaki dan ima promišljen vrhunac.

Lady Gaga s modelima na afterpartyju Brandona Maxwella, 2016.

Mudri Ford svjestan je kritika koje New York već sezonama neslavno kupi, ali njegova nova pozicija ne ovisi isključivo o snobovskim pogledima modne elite. Ford se mora boriti sa zastrašujućom političkom klimom u Americi koja diktira svakodnevno raspoloženje svih građana, ali i gostiju. Dolaskom Donalda Trumpa na vlast politika se uvukla u sve pore društva i na površini plivaju egzistencijalna demokratska pitanja naspram kojih modni svijet sa svojim problemima izgleda kao trivijalna glupost.

Jačanje rasizma, izrazita netrpeljivost prema svim imigrantima, čak i onima s vizom te snažan nacionalistički zanos utječu na svakodnevni život. U New York se nekad otišlo da bi uspjeli u onom čime se bavite. Vojske dizajnera, stilista i fotografa bježale su iz Europe kako bi ostvarili svoje snove pod velikim reflektorima Amerike, ali to vise nije slučaj. Kreativnost ne može biti u suživotu s bilo kojim oblikom radikalizma.

Najveći zadatak Tom Forda bit će kako ohrabriti i etablirati novu generaciju dizajnera koji imaju osjećaj kao da su poraženi od strane nemilosrdne politike. Prva kost u Fordovu grlu upravo je afera koju je izazvao milijarder Stephen Ross pod čijom se kompanijom The Related Companies nalazi lanac elitnih teretana Equinox, ali i velebni Hudson Yards projekt koji zapadnoj obali Manhattana donosi novi život s cijelim nizom ekskluzivnih dućana, restorana, teretana i galerija.

Ross je inače organizator privatne gala večera za prikupljanje sredstava povodom nove kampanje Donalda Trumpa. Tim je potezom Ross navukao bijes javnosti, ali i niza dizajnera koji su trebali organizirati svoje revije upravo pod okriljem Hudson Yardsa. Rag & Bone i Prabal Gurung samo su neki od dizajnera koji svoje kolekcije tamo neće prikazati upravo radi poteza Rossa. Da stvar bude kompliciranija, Rossova supruga i ujedno dizajnerica nakita, Kara Rossa, članica je odbora CFDA-a zbog čega su dizajneri zaprijetili napuštanjem te krovne organizacije. Intrigantno je kako se Tom Ford još uvijek nije oglasio po pitanju ove političko modne zavrzlame koja drama Manhattan.

Tom Ford 2018., New York Fashion Week

Možda Ford zna kako je šutnja zlato i kako ne treba ulaziti u nepotrebne bitke s obzirom na to da je CFDA neprofitna organizacija čija je jedina “veza” s Trumpom supruga njegovog prijatelja. Da li je to legitiman razlog da pojedini dizajneri napuste udruženje koje vlada nad njim? Problem kod američkih demokrata je onaj što zazivaju demokraciju samo onda kada ide njima u korist dok u ostalim slučajevima znaju biti isključivi bas poput republikanaca. Bit će zanimljivo sumirati situaciju nakon što tjedan mode završi. Ford će biti pod povećalom medija zbog svoje nove uloge i planova koje kuje za budućnost, ali jedno je sigurno; njegova vladavina će obilježiti novu eru problematične američke mode.

Foto: Getty Images
Objavljeno: 26.08.2019. u 12:21

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p