HRVATSKA MODA

Bankrot dizajnerskih ideja!

Cro-a-Porter recenzija 3.večer by Grgo Zečić

HIPPY GARDEN

Dizajnerica Đurđica Vorkapić u relativno kratkom roku izgradila je prilično modno kraljevstvo svojih butika koji se nalaze po čitavoj Hrvatskoj ali i regiji. Vođena vlastitim iskustvom njen kreativni koncentrat usmjeren je prema onome što se najbolje prodaje: haljinama. Nova kolekcija započela je „društveno angažiranim" uvodom koji je, između ostalih političkih poruka, propagirao svijest o prirodi i šumi. To je razlog zbog kojeg je njena kolekcija obilovala „prirodnim atributima" i smeđim nijansama koje su, zajedno sa printovima, dozivale plemensku šumsku tematiku.

Hippy GardenHippy Garden

Od graficizma do bondage efekta Vorkapić je lansirala pozamašnu seriju haljina koje su se kasnije „plemenski" razvijale zahvaljući kožnim resicama i stegnutim mini remenjem. Ruku na srce, radilo se o previše sigurnoj kolekciji u kojoj dizajnerica nije pristupila granici uzavrelog „kreativnog rizika" već je razmišlja isključivo kao „poslovni manager".

Hippy GardenHippy Garden

U određenim segmentima kolekcije dotakla se zanimljivih smjerova kao što je plemenski boho chic ali iste nije dovoljno dobro promislila niti je pokazala intenciju da ih dodatno razvije. „Hippy ženu" smo do sada percipirali kao eksplicitnu i radikalnu pojavu, makar se radilo o isključivo večernjim haljinama, stoga je ove sezone kritično nedostajalo konkretnog pustolovnog duha. Zašto bi u oceanu haljina trebali izabrati baš ove egzistencijalno je pitanje na koje samo dizajnerica zna odgovor.

 

ANAMARIJA ASANOVIĆ

Anamarija Asanović svoju kolekciju je otvorila minimalnim zahvatima na vintage rublju kojeg je transformirala u dnevne modele obilježene čipkom i satenskim presijavanjem. U uvodu se dalo naslutiti kako mlada Asanović ide putem strastvene Sicilije kakvu konstantno oživljava dvojac Dolce & Gabbana. Ali iz dominantne bijele skrenuli smo u konfuziju floralnih eskapada te kombiniranja košulja i jeans vrućih hlačica u lošem „pin-up" izdanju.

Ana Marija AsanovićAna Marija Asanović

Asanović je unutar jedne kolekcije ubacila sve što ne treba i na taj način demonstrirala kako izuzetno nezgrapno podilazi stereotipnoj verziji ženstvenosti. Njeni transferi su po sredini revije postali iritantni jer je nastupila nasilna crvena boja i skok iz masivnih volana u one rafinirane, Valentino volančiće na bež haljinici. Vrhunac izgubljenosti u vlastitoj kolekciji bila je upotreba crvenog baršuna koji je uzrokovao divovske upitnike iznad naših glava. Problem je vrlo jednostavan i najbolje ga je artikulirala dizajnerica osobno: ona ne zna kojoj ženi se uopće obraća. Nije definirala vlastitu viziju i standarde i zbog toga izgubljeno luta od jednog motiva do drugog dok ih nasilno gura u istu ladicu iz koje na kraju priče doživljavamo katastrofalnu eksploziju po cijeloj prostoriji.

Ana Marija AsanovićAna Marija Asanović

I prošle sezone imala je isti problem prezentirajući kolekciju „bez glave i repa" koja svojim mediokritetskim stavom ostavlja gorko indiferentan okus u ustima promatrača. Dizajnerici je hitno potrebna doza vlastitog modnog razmišljanja koje nije uvjetovano već prožvakanim, talijanskim referencama. Treba joj muza, konkretna inspiracija, nit vodilja oko koje će graditi svoju kolekciju umjesto da svakim novim komadom demolira slijedeći koji izlazi na pistu.

 

LUKA

Luki Grubišiću treba čestitati na samouvjernosti i dosljednosti. I tu bi svaki oblik komplimenta trebao prestati. Njegovo repetiranja jednih te istih ideja na silueti koju smo već toliko puta vidjeli i osjetili graniči sa ozbiljnim modnim poremećajem. Razumijemo kvalitetu njegovih materijala, razumijemo brušenu svilu, razumijemo želju da njeguje, educira i savjetuje svog kupca ali zašto bi taj isti kupac iz sezone u sezonu kupovao potpuno isti model u drugom izdanju? Fina pamučna majica i puf suknja koja je ove sezone skrenula u teksturu „popluna" nije rješenje za oblikovanje vjernog kulta poklonika. Njegovi motivi su uvijek isti: malo sidra oko vrata, malo prugica, teksture od mašnica, visoki struk i žudnja za etabliranjem „ couture" debitantica. 

Luka GrubišićLuka Grubišić

Pomaknuo se u odnosu na istraživanje polo majica dok su dva bijela, minimalna modela bili puno intrigantniji nego cijela kolekcija koju smo već vidjeli. Zamjerka treba biti upućena, baš kao i u slučaju ELFSA, prema trivijalizaciji odjeće jer zašto bi žena željela izgledati kao crvena bombonijera? Završne, floralne konstrukcije više su podsjećale na slavne dane dvojca Boudoir ali pretjerano slaganje tila inače je nezahvalan čin čak i prema najmršavijem ženskom tijelu. Nitko ne sumnja u njegovu edukaciju i ambiciju ali zašto na tako površan način konstantno repetirati pretjerivanje?

Ana Marija AsanovićAna Marija Asanović

Pufovi su sve veći, til se gomila, mašnice postaju gigantske, šlepovi su nekoliko metar dugi, ogrlice od sidra sve su teže oko vrata... Njegovi kupci će mi vjerojatno reći da sam u krivu ali kakva je budućnost vizije koja se vrti u krug bez prestanka? Što je novo? Što je drugačije? Iz maksimalnih resursa dizajner ne izvlači pouku za svoje ideje već ih dodatno napuhuje do nekontroliranih razmjera koji više nikome nisu jasni. Njegova pojava bila je osvježenja na domaćoj pisti ali taj kredit se odavno istrošio jer je na njega ispucano nekoliko hipoteka. Grubišić mora proglasiti bankrot svojoj prvoj ideji te pod hitno razviti svoj senzibilitet u novom pravcu.

 

XD XENIA DESIGN

Kolekcija za nadolazeću jesen-zimu koju je predstavila Ksenija Vrbanić akademski je primjer što talent i iskustvo mogu producirati. Svoju ideju dizajnerica otvara vrlo pažljivo i nježno, sa golemim strahopoštovanjem i razvija ju znalački iz faze u fazu. Vrbanić hrani i gradi svoju inspiraciju nošenu maestralnim tehničkim talentom. Njeni koncizni rezovi i precizan „garcon chic" iz modela u model postaju sve rafiraniji i postavljaju se kao autoritet na pisti. Svaki šav je na svom mjestu, svaki sloj pripada silueti koju notorno dobro lomi i reinterpretira. Iako su se svi dizajneri ovaj vikend dotaknuli „prokleto dosadnih" volana - Vrbanić je pokazala što znači savršeno uklopiti volane u unikatnu viziju. Njena nova silueta je historicistička na tragu kirurškog Savile Row koncepta kakav je prvi dekonstruirao Alexander McQueen.

Xenia DesignXenia Design

U tom duhu, bez ikakve namjere kopiranja, Vrbanić nastavlja konkretizirati svoje ideje tako da budu jasne čak i najpovršnijem modnom promatraču. Jakne su oštre i pobožno rezane, utopljene u suptilni punk i slojeve bijelih košulja. Njeni kaputi su umjetnost za sebe i otporni su na sve moguće diktature trendova - predstavljaju neopisivu klasiku kakvu možete kombinirati na običan dnevni džemper ali i na luksuznu večernju haljinu. Zlatna žila kucavica leži u tome što instinktivno želite nositi cijelu kolekciju, ne samo jedan komad koji vas je zaintrigirao. Od jakni pa sve do bikerski dekonstruiranih prsluka radi se o fokusiranoj i laboratorijski direktnoj modi koja slavi pravi pret-a-porter. Uvod, čin i vrhunac u drami Ksenije Vrbanić postavljeni su kao u kakvom djelu Samuela Becketta.

Xenia DesignXenia Design

Tu uvodnu oštrinu minimalizma dizajnerica na kraju revija razvija u simfoniju detaljnih tekstura koje tako dobro komuniciraju sa cijelom kolekcijom. Kada odvojite sve slojeve, komad po komad, shvatite da sve funkcionira individualno ali ono što pruža trenutak strastvene esencije je Ksenijin styling. Ne morate biti ljubitelj crne boje niti avangardnih smjerova u odijevanju, a da ne prepoznate jednu od najboljih pret-a-porter kolekcija na pisti koja jednako dobro funkcionira u svojoj najvećoj kompleksnosti kao i u svojoj pitkoj jednostavnosti. Iz crne boje dizajnerica izvlači i one strane za koje smo znali da postoje ali ih nikada nismo dotaknuli. Jezik Ksenije Vrbanić je originalan, univerzalan i dugoročno konzistentan te u tome leži njena najveća snaga.

 

TIHOMIR KRZNARIĆ

Svatko tko se barem jedne zime odlučio zaigrati sa pletivom zna da se radi o olimpijski teškoj disciplini u modnoj areni. U pletivu izgled vara jer čak i najjednostavniji zahvati traže potpunu koncentraciju i medicinski treniranu ruku u finalnoj izvedbi. Tihomir Krznarić je izabrao teško i hrabro platno kako bi nam dokazao svu visinu svojih mogućnosti.

Tihomir KrznarićTihomir Krznarić

Njegovi efektni, nomadski modeli kao da su bili građeni od specijalnih efekata u kojima dizajner majstorski pleteninu pretvara u veličanstveno perje dok zaneseno gradi skulpturalne bokove na kaputima. Oklopna silueta njegovih pletenih kaputa izaziva divljenje ako uzmete u obzir da je sve izgrađeno na ručnoj, unikatnoj bazi. Iako ide u ekstreme svog zanata Krznarić niti u jednom segmentu svoje kolekcije nije pretjerao već nam je pokazao koliko smo zapravo ograničeni kada razmišljamo o pletivu u modi. Titula „hrvatski Missoni" na kraju njegove revije činila se previše skromnom i neozbiljnom za pravo definiranje Krznarićevih „gallianovskih" poteza u kontroliranoj paleti boja.

 

MATIJA VUICA

Što dobijete kada spojite Givenchy haute couture Riccarda Tiscija, glam-rock vrhunac Davida Bowiea i „Ksenu princezu ratnicu"? Po svemu sudeći: novu kolekciju Matije Vuice. Teško je odgovoriti kako je dizajnerica uspjela na istom stolu pomiješati toliko različitih sastojaka od kojih bi prosječan konzument trebao dobiti proljetnu migrenu. Koliko god čudno zvučalo ali njeno puderasto omotavanje slojeva oko ženskog tijela izgledalo je prilično senzualno ako uzmete u obzir spomenute „početne točke". Dizajnerica je pretjerala u stylingu koji je od dramatike stvorio tragikomediju i naštetio haljinama koje ne treba isključivo etiketizirati kao „fijasko". Srednjovjekovna ritualnost i detaljne teksture bili su dobro promišljeni ali u glasnoj naraciji se čulo previše Riccarda Tiscija. Zapravo, ista ta naracija se u jednom trenutku pretvorila u modno naricanje.

Matija VuicaMatija Vuica

Ideja sa metalnim zakovicama koje stvaraju uspješan kontrast na puderastim nijansama također je dobro zamišljena ali krvoločno ju je likvidirala cijela ta katedralna dramatika kolekcije. Matija treba dati peticu u zalaganje jer je od modnih dodataka do glazbe sve pomno organizirala ali sadržaj je bio priličan svjetski „deja vu" koji se čak nije niti referirao već u stopu preslikavao ideje koje smo vidjeli u rasporedu francuske visoke mode.

Matija VuicaMatija Vuica

Logično, u modi se sve vrti u krug i „težnja za inovativnošću" ponekad je kćer Pirove pobjede i Sizifovog posla ali u eri digitalnih komunikacija kada nam je sve dostupno na dlanu ovaj svijet ne trpi dizajnerski „copy-paste". 

 

Grgo Zečić

photo: Jelena Balić

Objavljeno: 03.04.2011. u 00:47

VIDEO

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p